Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Skapa en lönsam kundrelation

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Skapa en lönsam kundrelation"— Presentationens avskrift:

1 Skapa en lönsam kundrelation
Marknadsföring Skapa en lönsam kundrelation

2 Skapa lönsamma kundrelationer
Hitta nya kunder och behålla gamla kunder. Kundstyrd marknadsföring – Skapa rätt produkt till kunden (Ipod, mobiler mm) Kan du kundanpassa din produkt? Skapa lönsamma kundrelationer

3 Säljer inte en produkt/funktion utan fördelar, resultat och värdet för kunden
En bra säljare har två öron och en mun – lyssna för att tillgodose kundens behov Målet är att sälja?…….

4 Positionering Identifiera marknaden
Hitta ett ”hål” i marknaden som inte är så väl intäkt av konkurrenterna och positionera företaget/produkten där. Skapa och anpassa produkten för den delen av marknaden Lokalisera vilken kundgrupp det är du skall nå. Vilken position skall du ta? Positionering

5 Skapa ett värde…. Byggt på kundens behov
Vad för värde har produkten/tjänsten för kunden? Hur visar du värdet? Behöver du öka värdet? (för att bli mer prisvärd eller för att kunna öka priset) Skapade värden (Mackmyra, Gränsfors bruk) Mervärden (Gymmet) Hur kan du skapa värden för dina kunder? Skapa ett värde….

6 Konkurrensfördelar Ex Lista dem o fråga sedan målaren som kommer i tid
Öppetider Service (hur? alla säger att dom har bra service) Lista dem o fråga sedan Kommer din målgrupp att uppskatta dina fördelar Är den annorlunda mot vad konkurrenten erbjuder? Kommer kunderna verkligen att tjäna på den här fördelen? Kommer du att klara och hålla löftena? Tror kunden att du klarar det? Kommer fördelen göra så att kunden köper nu (iaf snart)? Konkurrensfördelar

7 Hur är dom och vilka är dom
Marknaden - kunderna Hur är dom och vilka är dom

8 Kundtyper Snobben Familjefadern Efterföljaren Faktabitaren
Det är viktigt att synas, vara bäst, vara först, att glänsa. Familjefadern En social person, som du inte kan sälja till om du inte får en bra personlig kontakt. Han vill prata om allt innan avslut Efterföljaren Det är viktigt att veta för denna person att han gör rätt. Referenser liksom många fakta, främst ekonomiska, krävs för att han skall besluta sig. Faktabitaren En effektiv arbetsmänniska, som skall ha de viktiga få fakta som gäller, och tar ofta beslut därefter, så han hinner göra något mer väsentligt än att handla. Kundtyper

9 Vad identifierar kunderna
Kön Ålder Civilstatus - familj Årsinkomst / Ekonomi Boende Intressen Vad identifierar kunderna

10 Hur ser företaget o dess ”profil” ut?
Vad får kunden för första intryck av dig?

11 Företagets namn Understryker din konkurrenskraft (nisch)
Får kundens intresse att väckas Representerar det du representerar Blandar inte ihop dig med något annat företag Säljer sig självt utan förklaring Har en positiv klang Är optimistiskt Är inte geografiskt begränsat Attraherar de kunder du vill ha Tips Tänk på framtiden (ej för smalt) Företagets namn

12 En kort beskrivning av vad företaget säljer, till vilka och kanske hur.
Ex ”Att erbjuda varor av god kvalitet till ett bra pris” – målgrupp: ”Utbudet skall omfatta det mesta en bilägare behöver till sin bil” ”Att erbjuda kläder och accessoarer till den medvetna familjen i Västervik” Företagsidé

13 Logo Den ska kunna fungera länge Den ska vara enkel att förstå
Den ska inte liknas andras logos Den ska passa ihop med ditt namn Den ska synas i både stor o liten version Den ska kunna fungera i svartvitt Logo

14 USP – Unique Selling Point
”Vad drömmer du om” ”Vorsprung durch technik” ”För liv i rörelse” ”Join the movement” Lotto, Audi, Voltaren T, Stadium USP – Unique Selling Point

15 USP Becouse I´m worth it” ”När du älskar att köra”
”XXX följer inte utvecklingen vi leder den” Loreal, BMW USP

16 USP Från motion till prestation Du sätter målet jag visar vägen
Min kunskap er säkerhet USP

17 USP Visar skillnaden mellan ditt företag och andra
USP gör att du (o anställda) får ett ledord att fokusera på Visar vem du är på ett tydligt sätt Skall finna överallt, annonser, kläder, visitkort, hemsida, reklam, broschyrer mm Tips Undvik modeord Var ärlig så att du kan hålla vad du lovar USP

18 Visitkort – många möjligheter
Din USP Beskriva produkter Bli rabattkort Utlåtande av nöjda kunder Tio tips inom ditt område Ett talesätt som du vill sprida och som passar ditt företag En prislista Ett erbjudande Minibroschyr Mm Kan ha flera olika…. Visitkort – många möjligheter

19 Kunder skall känna igen färger, logga typsnitt mm mellan annonser, brevpapper, visitkort, mail, hemsida och fysisk butik(kontor och klädsel) Vi bygger ett varumärke from dag1 Annat material

20 Marknadsföringsmaterial

21 Broschyr (stor kostnad men svår att helt ersätta med internet)
Minibroschyr (som i mataffär) Broschyrer

22 Flyers Tydlig rubrik som ropar/lockar
Berätta så mycket det går om produkten Klara starka färger Använd bilder och grafik ”Prata” med en människa i taget Ha ett konkret erbjudande Skall vara lätta att ta med o dela ut Kreativ när det gäller placering Flyers

23 Annat material Giveaways – Prova på box Tips Stripa bilen (cykeln)
Profilkläder (även till barnen, Kul foton) Profilmtrl (flaskor, väskor mm men använd USP) Rollups Annat material


Ladda ner ppt "Skapa en lönsam kundrelation"

Liknande presentationer


Google-annonser