Ladda ner presentationen
Presentation laddar. Vänta.
Publicerades avFrida Lindgren
1
Större flexibilitet i utbildningssystemet Ansökan om försöksverksamhet : Ge möjlighet att börja förskoleklass, grundskola vid andra tidpunkter än vid höstterminens början, Som en följd starta gymnasieskola vid andra tidpunkter än vid höstterminens början.
2
Varför? Ytterligare fokusering på enskilds elevs lärande. Ta bort hindrande tidsstrukturer. Öka möjligheterna att främja vars och ens lärande, enskilt och tillsammans med andra.
3
Förväntade effekter: Fler når målen. Förre studieavbrott. Högre grad av eget ansvar och eget inflytande. Mer positiv attityd till skolan.
4
Sammanfattning Ett led i det livslånga lärandet och ett nästa steg i den förändrings-och förbättrings- benägna skolan bör vara att ta ännu mer hänsyn till barns individuella förutsättningar och göra övergångar mellan skolformer mer flexibla.
5
Stöd i olika dokument Läroplan för förskolan. Lpo 94. Regeringens utvecklingsplan. Skollagskommitténs betänkande.
6
Viktigt Fokusering på enskilt barn får aldrig innebära att barnets lämnas ensamt i sitt lärande. Samlärandet är en viktig förutsättning. Skärningspunkten mellan det individuella och kollektiva är förskolans och skolans utmaning.
7
Hur? Individuella studieplaner/utvecklingsplaner som följs upp genom tex. portfoliometoden, säkerställer elevens fortsatta utveckling.
Liknande presentationer
© 2024 SlidePlayer.se Inc.
All rights reserved.