Ladda ner presentationen
Presentation laddar. Vänta.
1
Samverkan mellan vårdgivare 24 mars 2011 Maj Rom
2
Samarbete
3
3 Definition Samverkan definieras som gränsöverskridande arbete mellan sektorer, organisationer eller professioner/yrkesgrupper i syfte att uppnå definierade mål.
4
4 Samverkan tar mycket tid och resultaten är osäkra
5
Vårdprogram Samverkansöverenskommelser Avtal IT-lösningar Projekt Organisationsförändringar Makt Revir Hierarkier Tillit Förtroende Respekt Tid Språk Kultur Ansvar för helheten
6
6 Samverka inte om -du kan lösa uppgiften på egen hand med bra resultat -du inte kan se något mervärde med att samarbeta
7
Skäl att samverka inom vård och omsorg -Professionens utveckling: Ökad specialisering och organisatorisk uppdelning -Individens utveckling: Fler individer med behov av sammansatta insatser -Nya möjligheter: Teknikutveckling -Ökade krav
8
Målet är mervärde för patienten
9
9 Samverkan är nödvändig inom följande områden -Barn med särskilda behov -Personer med psykiska och fysiska funktionshinder -Personer som missbrukar -Sjukskrivningsprocessen/rehabilitering -De mest sjuka äldre -Folkhälsoarbete
10
10 TILLIT
11
11 Den sociala fällan -Alla vinner på att alla har samarbete. -Men om man inte litar på att de andra samarbetar så kommer man inte själv att samarbeta. -Så det kan vara rationellt att inte samarbeta om man tror att de andra inte ställer upp. -Slutsats – effektivt samarbete kan bara uppstå om man tror att de andra väljer att samarbeta.
12
12 Samverkan är inte beordringsbart Alla måste vilja Fyra former av obalans -Hjälparsyndromet -Bara tar/får -Sitta på staketet -Ge igen
13
Hur går det till? -Möten – arenor, dialog, kunskap om varandra, nätverk -Beslut – avtal, överenskommelser, vårdprogram -Handling – projekt, gemensam verksamhet -Lärande – reflexion kring konkreta fall
14
Att fördjupa samarbetet Olika faser -Artighet/falsk gemenskap - avvaktan -Kaos/irritation – ifrågasätta, attack. kamp -Tomhet – ge sig ut i det okända, ödmjukhet leder till att olikheter berikar och blir en styrka. Frigörelse från förutfattade meningar, fördomar, färdiga lösningar, viljan att omvända andra -Gemenskap – trygg grupp, livfullt och respektfullt klimat, tillit, högt i tak, aktivt lyssnande, lätt att hitta nya lösningar och inte fastna i ”mer av samma”, glädje och djup.
15
15 Avskaffa limbo och erövra mellanrummet -Skaffa kunskap – ett eget kunskapsområde -Arbeta med frågan på den nivå där den kan lösas -En jag-fråga – inte en vi-fråga - på vilket sätt kan jag bidra? -Ta ett egenansvar för helheten
16
16 Att tänka på -Syfte/Mål -Synliggöra vinster, ekonomiska beräkningar -Transparens -Strukturerat arbetssätt -Klara spelregler -Det är lättare att etablera en fungerande samverkan inom ett område om parterna redan agerar tillsammans inom andra områden
17
17 Ta med alla från början
Liknande presentationer
© 2024 SlidePlayer.se Inc.
All rights reserved.