Ladda ner presentationen
Publicerades avMarianne Berg
1
(Mahatma Gandhi) "Let my house not be walled on four sides, let all the windows be open, let all the cultures blow in but let no culture blow me off my feet"
2
Välkomna – Marhaba bikoum
3
Nabil Al Fakir
4
Madeleine Eriksson 4
5
Kontraster
6
Förändring ?
7
Yttrandefrihet Regler
8
Öppen atmosfär & dialog
10
09:45
11
Kapitelindelning 1 Kultur och Tvärkulturell kompetens
2 Kulturella Dimensioner 3 Den syriska Kulturen 4 Integrationsresan
12
Kultur & Tvärkulturell kompetens
- Definition kultur - Tvärkulturell Kompetens
13
Definition kultur 13
14
Software of the mind (Hofstede)
Kultur är en evig och livslång programmering av tankar, känslor och beteenden 14 14 14 14
15
Programmeringen börjar:
Familjen, Grannarna, Skolan, Ungdomsgrupper, Arbets-platsen, Samhället... 15 15 15 15
16
KULTURER VARIERAR: Land Region Religion Generation Företag Yrke
Bostadsområden 16 16 16 16
17
The Cultural Iceberg Värderingar Beteende Uppfattning
10 % Lätt att se Vad jag gör Beteende Uppfattning Vad jag tänker Attityder & Normer Vad jag känner Värderingar 17 17
18
När en kultur är lyckad blir våra värderingar normer.
Tar tid. 18 18 18 18
19
Tvärkulturell Kompetens
19
20
En kontinuerlig process som ger oss förståelse:
1) vår egen och andras kulturella bakgrund 2) varför andra personer handlar som de gör 20
21
Lärandeprocess 7 steg Introduktion Lär dig mer Testa Feedback
Reflektion & justering Genomförande
22
Steg 1 Rädsla
23
och känner oss därför hotade när våra värderingar ifrågasätts
Eftersom prövningen av våra värderingar överlåtits till andra har vi ingen kontroll över den egna värderingsprocessen 23
24
Vår rädsla för det okända
24
25
Byt rädslan för det okända mot nyfikenhet
26
Steg 2 Mentalisering
27
Att förstå sig själv är att förstå andra
27 27 27
29
TRADITIONELLA VÄRDERINGAR: SEKULÄRA – RATIONELLA VÄRDERINGAR:
religionen är viktig, starka familjeband, accepterar makt, emot abort, skilsmässa, dödshjälp och självmord. SEKULÄRA – RATIONELLA VÄRDERINGAR: Tvärtom traditionella värderingar ÖVERLEVNADS VÄRDERINGAR: Fokuserar ekonomisk och fysisk säkerhet. Låg tolerans och förtroendenivå. INDIVIDUELLA VÄRDERINGAR: Prioriterar miljö frågor, växande tolerans för invandrare, homosexuella, och andra jämställhetsfrågor. Efterfrågar större del i beslutstagande och politiska frågor
30
Individuella värderingar
Sekulära/Rationell Traditionella värderingar Överlevnadsvärderingar Individuella värderingar
31
Steg 3 Karaktär
32
Vår personlighet influerar vår kapacitet att förstå andras kultur
32 32 32 32
33
Personlighets faktorer
Intresse i andra Utåtriktad Medvetenhet Självkännedom Anpassningsförmåga Social kompetens Respektfull Empati och förståelse Motivation Flexibilitet 8/3/2011 11:45
34
Steg 4 Perspektiv
35
ljlkjlkjölhkhkj Var är Sverige ? 35 35 35
36
ljlkjlkjölhkhkj 36 36 36
37
ljlkjlkjölhkhkj 37 37 37
38
ljlkjlkjölhkhkj 38 38 38
40
Varför ska norr alltid vara uppåt ?
42
Steg 5 Etik
43
Din eller min kultur?
44
Finns inte Bara olika 44
45
Steg 6 Kunskap
46
Kunskaps inhämtning
47
Steg 7 Kommunikation
48
KOMMUNIKATION normer/värderingar ENDAST 7 %
49
Hög & Låg kontext kulturer
50
Låg Hög Få ord som väljs med omsorg Exakt, tydligt och rakt budskap
Säger det man menar Mål = skicka meddelanden, utbyta information, fakta och åsikter Skrivet & talat ord är viktigast Icke verbala aspekter är mindre viktiga - Svårt läsa kroppsspråk Står längre ifrån varandra Nyanserade, indirekta och subtila ord Se bakom orden - lyssna,tolka Kontextuella ledtrådar Mål = bygga långa relationer med starka band som gör att man förstår varandra Icke verbalt är viktigt - Kroppsspråket, situationen, relationen, sammanhang … Space - står nära varandra 10:05
51
3 av 5 Kulturella Dimensioner
- Makt - Individualism - Osäkerhetsundvikande
52
Maktdistans Osäkerhets-undvikande Tidsperspektiv Individualism Maskulint
53
Maktdistans
54
OBS! olika länder inom Arabvärlden har olika index
Country PDI IDV UAI Arab världen Sverige 54
55
PDI 0 (31) 100 (80) - Jämlikt samhälle - Föräldrar & barn jämlika
0 (31) 100 (80) - Jämlikt samhälle - Föräldrar & barn jämlika - Elever och lärare jämlika - Platta organisationer - Manuellt arbete lika status - Oftast låg korruption - Makt = kunnighet & position - Ålder - Litar på varandra - Man förväntar sig orättvisa - Föräldrar förväntar sig lydnad/lögnen - Elever respekterar lärare - Hierarkiska organisation/diktatur - Manuellt arbete lägre status - Hög korruptionsnivå/myndighetskontakt - Makt = kontakter, familj & tradition - Ålder = respekt - Känner sig osäkra på varandra
56
Individualism
57
Induvidualistiskt vs Kollektivt samhälle
Staten är ditt ryggstöd Mina tillgångar är mina Vänskap är viktigt Inga kriterier för framtida make(a) Extroverta individer Högre mänskliga rättigheter Förväntas ha egen åsikt Familjen är ditt ryggstöd Jag delar med min familj Vänskap kan undvaras En brud ska vara ung och maken rik Introverta individer Lägre mänskliga rättigheter Åsikter är bestämda av gruppen
58
OBS! olika länder inom Arabvärlden har olika index
Country PDI IDV UAI Arabvärlden Sverige 58
59
Osäkerhets-undvikande
60
Låg UAI Hög UAI Osäkerhet = normalt Hög stress tolerans
Inga regler kring ”smuts” & tabu Osäkerhet är ett hot Låg stress tolerans Strikta regler kring ”smuts” & tabu Mindre oro kring hälsa Fler hjärtattacker Annorlunda är spännande Kreativitet & innovationer Oro för hälsa Färre hjärtattacker Annorlunda är farligt Avsaknad av kreativitet Öppen struktur i skolan Läraren kan säga ” jag vet inte” Läraren involverar föräldrarna Strukturera inlärningssituation En Läraren har alla svar Läraren informerar föräldrarna
61
OBS! olika länder inom Arabvärlden har olika index
Country PDI IDV UAI Arabvärlden Sverige 61
62
10:45
63
Den syriska Kulturen Stad vs landsbygd Kvinnans roll i Syrien
Myndighetskontakt
64
Stad vs landsbygd Klädsel Ekonomisk situation Utbildningsnivå
Religiösa & kulturella minoriteter
65
Kvinnans roll Syrien Familjen - makten - val av make - barnuppfostran
- arbetsfördelning Samhället - arbete - inflytande - makt Utbildning
66
Myndighetskontakt Pengar & korruption Relationer
Papper & stämplar före dator Tar tid - maniana Förtroende för myndigheter
67
Integrationsresan - U-kurvan - Nabils möte med den svenska kulturen
68
U-kurvan
69
Isolering, ångest, depression, förvirring
Lättupprörd, okontrollerade känsloutbrott Ensam och anonym Missförstådd av alla Bristande koncentrationsförmåga Negativa attityder mot svenskar Negativa vanor ökar Familjegräl – Barnen i obalans Extremism Anpassning & integration 69
70
Att lyckas förändra något
Motivationen och viljan till förändring minskar över tid om vi inte upplever någon vinst, vi sörjer det vi förlorar.
71
Integrationsresan
72
Hur Nabil upplevde den svenska kulturen
Arbetsliv – privatliv Saklighet – känslor Teori – praktik – (validering) Stark känsla för jämlikhet Borde, måste, skulle
73
Hur Nabil upplevde den svenska kulturen
Lagom Experttänkande Slippa trängas Vaktar sina ord – överväger Svårt med medmänskliga relationer Klara sig själv Göra rätt för sig Arbetet kommer först
74
xenaconsulting.se 74 74 74
75
Ha en bra dag! https://www.youtube.com/watch?v=0P_f1Amv70g
75 75 75
Liknande presentationer
© 2024 SlidePlayer.se Inc.
All rights reserved.