Ladda ner presentationen
Presentation laddar. Vänta.
Publicerades avEmilia Danielsson
1
Rätt förvärv i rätt tid på rätt sätt – omorganisation av medieresursförvärvet vid SUB Sabina Anderberg, Avdelningschef Avdelningen för media, Stockholms universitetsbibliotek Luleå 2014-11-27
2
Innehåll Förvärv i förändring ● Bakgrund och strategier ● Vägval och arbetssätt ● Möjligheter och utmaningar ● Tid för ev. frågor 2014-11-27 / Avdelningen för media, Stockholms universitetsbibliotek
3
2013-10-08 / Sabina Anderberg, Avdelningen för media, Stockholms universitetsbibliotek
4
Vision 2014 - 2017 / Avdelningen för media, Stockholms universitetsbibliotek 2014-11-27 Biblioteket tillhandahåller snabba, innovativa och relevanta tjänster inom vetenskaplig kommunikation som bidrar till Stockholms universitets forskning och undervisning i världsklass.
5
2014-11-27 / Avdelningen för media, Stockholms universitetsbibliotek
6
Nya förvärvet hösten 2012 Samordna och integrera tryckt och elektroniskt förvärv Användarnas efterfrågan och behov styr Elektronisk version när möjligt Resurs- och kostnadseffektivt förvärv 2014-11-27 / Avdelningen för media, Stockholms universitetsbibliotek
7
Ny avdelning, nya personer, nya arbetsuppgifter och nytt sätt att arbeta ● Ämnesövergripande arbete och mer personoberoende ● Skapa rutiner, checklistor och riktlinjer ● Transparent och dokumenterad verksamhet ● Kompetensutveckling, kunskapsöverföring, rekrytering ● Skapa nya och rensa upp gamla arbetsflöden ● Centraliserat förvärv och gemensam förvärvsbudget ● Nya förutsättningar 2014-11-27 / Avdelningen för media, Stockholms universitetsbibliotek
8
2014-11-27 / Avdelningen för media, Stockholms universitetsbibliotek
9
2014-11-27 / Avdelningen för media, Stockholms universitetsbibliotek
10
Ticket/OTRS Media ● Schemalagd bemanning 1 dag/veckan á 3 personer/grupp ● Inköpsförslag, accessärenden, prenumerationsbesked, leverantörsinformation, PR ● Medias webbformulär och mejladress kopplat till systemet ● Media en av totalt 16 ärendeköer vid SUB ● Cirka 6000 ärenden hittills 2014 ● Alla köper allt – (nästan) ● Drygt 4700 inköpsförslag (webbformulär och omvandlade inlån) 2014-11-27 / Avdelningen för media, Stockholms universitetsbibliotek
11
Ticket/OTRS Media forts. Fördelar ● Mer enhetligt och samordnat ● Likvärdig servicenivå/svar ● Ärendehistorik och sökmöjligheter ● Se och samla inflödet av ärenden ● Transparent och personoberoende ● Lättarbetat, lära av/hjälpa varandra Nackdelar ● Statistiken bristfällig ● Överblick att fånga upp ev. enskilda återkommande knepigheter och ”systemmissbruk” 2014-11-27 / Avdelningen för media, Stockholms universitetsbibliotek
12
2014-11-27 / Avdelningen för media, Stockholms universitetsbibliotek
13
2014-11-27 / Avdelningen för media, Stockholms universitetsbibliotek
14
2014-11-27 / Avdelningen för media, Stockholms universitetsbibliotek
15
Vad innebär vår mediepolicy? ● Vi tillhandahåller tjänster för snabb tillgång till efterfrågade medieresurser ● Vi väljer i första hand elektronisk version ● Användarnas behov, efterfrågan och användning avgör i högre grad köp/lån/avslut ● Vi bevakar inte ämnen, beställningar eller förlagsutgivning ● Delvis flexibelt bestånd ● Nytt förhållningssätt till vårt bestånd och hur vi införskaffar medieresurser. 2014-11-27 / Avdelningen för media, Stockholms universitetsbibliotek
16
● Snabb åtkomst 24/7 ● Tillgängligt för flera samtidiga användare (oftast) ● Tillgängligt över hela campus och via proxy hemifrån för SU:s användare ● Lätt att uppdatera och sprida ● Sparar hyllutrymme, hyllarbete, bokvård ● På sikt mer interaktivitet användare/teknik ● Miljövänligt – sparar papper och transport 2014-11-27 / Avdelningen för media, Stockholms universitetsbibliotek Varför elektroniskt?
17
● Användarna vet vad de behöver, när de behöver det ● Vi köper inte medieresurser för troliga nutida eller framtida behov ● Omöjligt att bevaka allt ● Relevanta medieresurser hittas inte enbart i bibliotekskatalogen längre ● PDA & EBS -modeller från förlag – ersätter delvis bibliotekets tidigare ämnesbevakning ● Behoven och användningen styr beståndsutvecklingen. 2014-11-27 / Avdelningen för media, Stockholms universitetsbibliotek Varför efterfrågestyrt?
18
Reaktioner på mediepolicyn? 2014-11-27 / Avdelningen för Media, Stockholms universitetsbibliotek
19
En användares e-boksreflektion 2014-11-27 / Avdelningen för Media, Stockholms universitetsbibliotek
20
Möjligheter och utmaningar Vara pionjär, kunna påverka, dela med sig Nya arbetssätt - flexibilitet och justering, möjlighet till snabbare anpassning och beslut Intensivt arbete på kort tid - omorganisation + ombyggnation Nya uppdrag - nya förutsättningar och behov 2014-11-27 / Avdelningen för media, Stockholms universitetsbibliotek Bild hämtad från Britannica Image Quest
21
Avslutningsvis 2014-11-27 / Avdelningen för media, Stockholms universitetsbibliotek För att få till förändring krävs att: ● Vara modig och prestigelös ● Vara delaktig och ta ansvar ● Våga göra ”fel” och göra om ● Vänta ut – förändringar tar tid! Bild hämtad från Britannica Image Quest
22
Tack för er uppmärksamhet! Sabina Anderberg, Avdelningschef Avdelningen för media, Stockholms universitetsbibliotek sabina.anderberg@sub.su.se sabina.anderberg@sub.su.se
Liknande presentationer
© 2024 SlidePlayer.se Inc.
All rights reserved.