Ladda ner presentationen
Presentation laddar. Vänta.
Publicerades avÅsa Hellström
1
En grupp universitetslärares syn på studenters informationskompetens vid Linköpings universitet Ann-Katrin Perselli Kajsa Gustafsson Åman Linköpings Universitetsbibliotek Mötesplats inför framtiden, Borås 2006-10-12
2
Bakgrund Projektet CUL, Centrum för Undervisning och Lärande Pedagogisk kompetens för alla lärare
3
Undersökningen Metod Intervjuer De intervjuade Tio lärare Två städer Linköpings Tekniska högskola, Filosofiska fakulteten och Utbildningsvetenskap
4
Frågeområden Lärarnas syn på: Deras egen informationskompetens Studenternas informationskompetens Bibliotekets roll Universitetslärarens roll Samarbete och CUL
5
Vad har vi fått fram? De olika områdena : 1. Studenternas informationskompetens 2. Ansvar 3. Undervisning i informationssökning 4. Lärarnas informationskompetens 5. Biblioteket 6. Samarbete 7. CUL
6
1.Studenternas informationskompetens ”naiv barnslig uppfattning som är helt OK hos min sjuåring” Använder inte vetenskaplig litteratur Svårigheter med att läsa engelska
7
1.Studenternas informationskompetens (forts.) Fråga 8: Vad ska studenterna kunna i informationssökning? Fråga 6: Hur vill du att en student som du handleder ska söka information till en uppsats? Fråga 9: Hur ser en bra uppsats ut?
8
1.Studenternas informationskompetens (forts.) Vad ska studenterna kunna? Nyfikenhet och kreativitet Kritiskt förhållningssätt Finna relevant information Tillgodogöra sig innehållet Omvandla till kunskap
9
1.Studenternas informationskompetens (forts.) En bra uppsats bör innehålla: En röd tråd Bra form, metod och analys Bidra till vetenskapen Problematisera Teoretisk bakgrund Knyta ihop data och teori samt skapa ny kunskap
10
1.Studenternas informationskompetens (forts.) Informationskompetens Den utvidgade definitionen, Christine Doyle (1994) Den relativistiska modellen, Christine Bruce (1997) Högskolelagen, kapitel 1, § 9 (Lag 1992:1434)
11
1.Studenternas informationskompetens (forts.) Skillnader: Litet samband mellan intentioner och resultat Missar lärprocessen Uppsatsen ses som en slutprodukt
12
2. Ansvar ”Someone else’s job” Utbildningsnämnden Läraren Bibliotekarien Studenten Alla
13
3. Undervisning i informationssökning Vaccin Strimma Progression
14
4. Lärarnas informationskompetens Del av jobbet Doktorandtiden Undervisas av bibliotekarier – nej tack Informationsstress
15
5. Biblioteket Fysisk byggnad Elektroniskt Tidskrifter Humaniora och samhällsvetenskap Naturvetenskap och teknik
16
6. Samarbete Kontaktbibliotekarier Litteraturluncher Sociala och organisatoriska skillnader
17
7. CUL Kritik Annonseras för sent Få praktiska tips Kurser i informationskompetens Förslag En arena
18
Våra förslag Utveckling av kursplanerna Beskrivning av bibliotekets undervisning Nyanställda Pedagogisk utveckling
19
Universitetslärares syn på studenters informationskompetens vid Linköpings universitet Rapporten i fulltext: http://www.ep.liu.se/ea/cul/2006/011/cul06011.pdf http://www.ep.liu.se/ea/cul/2006/011/cul06011.pdf Beställas tryckt http://www.liu.se/org/cul http://www.liu.se/org/cul
Liknande presentationer
© 2024 SlidePlayer.se Inc.
All rights reserved.