Ladda ner presentationen
Presentation laddar. Vänta.
1
Intern kommunikation och externa påverkansstrategier
Workshop Alvesta 11 februari 2010 Mats Holmquist
2
Varning! Projektifiering
3
Vilken är projektets innovativa idé?
Innovativ idé
4
Vilka resultat är viktigast att sprida?
Projekt Innovativ idé Resultat Hur bra vi är? Svårigheter vi har? Antal deltagare? Arbetsmetoden? Lösningsmodellen? Samarbetsformen? Processen? Lärdomarna?
5
Vad vill vi åstadkomma för skillnad efter projektet?
Innovativ idé Resultat Effekter
6
Till vem ska vi sprida och vem vill vi påverka?
Projekt Innovativ idé Resultat Deltagarna och deras vänner? Styrgruppen? Samarbetspartners? Branschorganisationer? Myndigheter? Politiker? Beslutsfattare? Media? Effekter
7
Arbetslivsutveckling i EU (Lissabonstrategin)
Innovativ idé Vad är problemet och vem äger det? Vilka kan vara intresserade av lösningen? Problem Behov Regionala planen Svenska ESF-rådet Arbetslivsutveckling i EU (Lissabonstrategin)
8
Vilka nivåer vill vi påverka?
Resultat Projektnivån? Organisationsnivån? Lokal nivå? Regional nivå? Nationell nivå? Transnationell nivå? Strukturell nivå? Effekter Strukturer
9
Intern kommunikation för extern påverkan
Helhetssyn Analys Strategi Plan Förankring Delaktighet Handling Uppföljning Lärande
10
Strategisk checklista
Identifiera vad som är unikt/nytt i vårt projekt Lista vilka aktörer som bör påverkas av våra resultat Prioritera de viktigaste aktörerna att nå för att få långsiktiga effekter Granska och stärk deras grad av delaktighet i projektet
11
Projekt Resultat Innovativ idé Problem/ Möjlighet Effekter
Regionala planer (RUP) ESF/ Programmål Strukturer Arbetslivsutveckling i EU (t.ex. Lissabonstrategin)
Liknande presentationer
© 2024 SlidePlayer.se Inc.
All rights reserved.