Ladda ner presentationen
Presentation laddar. Vänta.
Publicerades avMalin Bergman
1
2010-06-01 Spårbilar vid Chalmers
2
Spårbilar är... Bekväma Trygga Snabba Tillgängliga Foto: Heathrow, London
3
Bekvämt & tryggt Inga byten Individuell resa Självvalt resesällskap Sittplats åt alla
4
Tillgänglighet Ingen eller kort väntetid (en vagn var 3:e sekund) Anpassat för rörelsehindrade Kan integreras i byggnader
5
Spårbilsstation i byggnad
6
Utformning / Teknik Förarlöst 3-6 passagerare Anropsstyrt Separat bana, upphöjd eller underjordisk Lätt & smidig bana
7
Spårbilsnät vid Chalmers - förslaget Dubbelspår1,4 km Enkelspår3,5 km ____________________________________________ TOTALT4,9 km STATIONER12 st VAGNAR140 st
8
Mindre intrång SPÅRBILAR Banans bredd. 1,1 meter Vagnens bredd: 1,9 meter Pelarens bredd: Stålrör: 0,46 meter Betongrör: 0,6 meter BUSSGATA 2 × 3,5 m = 7 meter SPÅRVÄG Bredd spårområde: 6,5 meter Vid hållplats & torg:13 m (gäller Norrköping)
9
Arken SE Arkitekter Tar liten plats på gatan 3 m
10
Arken SE Arkitekter Spårvagnar tar större plats 6,5 m
11
Eskilstuna “Reclaim the street” Nybrogatan, bredd: 15 m © Thomas Höjemo, SNT & Chalmers
12
Eskilstuna © Thomas Höjemo, SNT & Chalmers
13
Högre kapacitet SPÅRBILSPÅRVAGN Sirio Passagerare4 st179 st Avgångarvar 3:e sekvar 3:e min Passagerare / timme4 8003 580 Hastighet40 km/tim20 km/tim Anläggningskostnad75-100 Mkr/km150-750 Mkr/km
14
Byte från tåg till spårbil Byte för samtliga passagerare inom 3 minuter vid spårbilsavgångar var 3:e sek 60 spårbilar motsvarar tågets längd
15
Stationskapacitet Passagerare / timme Antal spårbilsplatser / station 375 470 576 560 650 735 820
16
Ekonomisk jämförelse med buss och spårvagn Lätta konstruktioner, lättare än fotgängarbro Investering: Billigare än spårväg Drift: Billigare än buss Upp till dubbla resandet dubbla intäkter Ökade fastighetsvärden
17
Vänta inte med trafiksystemet! Planera bebyggelse och trafiksystem som en helhet Mer kostnadseffektivt och bättre slutresultat Glöm inte jästen i degen!
18
Fördelar för fastighetsägare Betalningsstarka hyresgäster Hög resstandard motiverar högre hyra Exempel från Rotterdam: 15 - 38 % högre värden Hyresgäster stannar längre Hög tillgänglighet attraherar företag Frigör mark från parkering Bättre miljö & ökat markvärde
19
En bra affär för Chalmers! Ekonomisk kalkyl av spårbilsnät för Chalmers - 45 11 Nettovinst 9 Hyresintäkter gm frigjord markparkering Värdestegring på fastigheter gm bättre tillgänglighet 47 Mkr per år Årskostnad (OPS-avgift) för spårbilsnätet
20
Förslag till förstudie 1.Detaljerad bansträckning & stationer 2.Intervjuer om resande i området 3.Visualisering av spårbilsnätet 4.Effekter på markanvändning Inbesparingar av parkeringsytor Stationer inne i nya byggnader 5.Dimensionering av vagnpark 6.Trafikprognos 7.Läge för depå 8.Kostnadskalkyl 9.Finansieringsförslag 10.Rekommendationer
21
Tänk nytt! “Det krävs ett nytt sätt att tänka för att lösa de problem som har skapats av det gamla sättet att tänka” Albert Einstein Skanskas vision av den framtida staden
22
Världens första spårbilsnät öppnar vid flygplatsen Heathrow i juni 2010. Ska Chalmers få världens andra?
Liknande presentationer
© 2024 SlidePlayer.se Inc.
All rights reserved.