Ladda ner presentationen
Presentation laddar. Vänta.
Publicerades avAnita Lindqvist
1
10.1.20151
2
Hur samarbeta med journalister? Kommunikationschef Päivi Musakka Högsta förvaltningsdomstolen Vasa 5.11.2014
3
Om journalistens arbete 10.1.20153 -Journalisten ställer frågor -Journalisten försöker förstå -Journalisten söker svar -Journalisten förenklar -Journalisten förtydligar -Journalisten översätter till klarspråk
4
Vad journalisten gärna vill veta 10.1.20154 -Vad har hänt -Varför är det viktigt -På vad grundar sig informationen -Vilken är följden av det som hänt -Vad händer härnäst
5
Lita inte på en journalist 10.1.20155 -Journalisten är ingen psykiater -Journalisten lyssnar och saxar redan medan han/hon lyssnar -Journalisten vill att du försäger dig -Se upp när kameran går eller bandspelaren är på
6
Vad man inte kan berätta 10.1.20156 -En myndighet får inte ge uppgifter om en privatpersons angelägenhet - > det är fråga om att skydda privatlivet -Kom med motargument – knappast skulle journalisten själv önska få sina privata angelägenheter ventilerade i offentligheten
7
Förklara inte, svamla inte 10.1.20157 -Du bestämmer själv vad du berättar -Välj 1-3 saker -Tänk i förväg ut vilken infallsvinkel du tänker ta -Håll dig till saken
8
Förenkla alltid 10.1.20158 -Att du uttrycker dig enkelt betyder inte att saken är enkel -Ju tydligare du har gjort saken för dig och ju enklare du säger den, desto säkrare är det att budskapet går fram med korrekt innehåll -Att saken är svår betyder inte att det är svårt att berätta om den -Utmana dig själv – var tydlig
9
Det är du som är budskapet 10.1.20159 7 procent ord 38 procent röstläge och röst 55 procent gester och miner
10
10.1.201510 Gör aldrig följande -Visa aldrig irritation -Var aldrig spydig -Var aldrig överlägsen -Förödmjuka aldrig journalisten
11
Journalisten har alltid bråttom 10.1.201511 -Var vänlig -Var bestämd -Var hjälpsam
12
10.1.201512
13
En god talare 10.1.201513 -Talar om sådant som är viktigt för honom/henne själv -Vet vad han talar om -Är inspirerad av ämnet -Visa känslor -Låter också andra se vad han/hon känner
14
Att tala för publik är alltid växelverkan 10.1.201514 -Du talar inte till journlisten, utan till dem som läser, ser eller hör vad journalisten producerar -Ditt yttre och din framtoning är ditt visitkort -Rör dig medan du talar, ta plats i rummet -Du har inte all tid i världen -Publiken är primärt på talarens sida
15
Är du nervös? 10.1.201515 -Vi är bara människor -Organismen gör sig beredd för en topprestation -Det är normalt med rampfeber/du är inte den enda som lider av den -Erkänn att du är nervös – åtminstone för dig själv -Andas – lär dig tekniken -Fokusera på ämnet och säg vad du har på hjärtat!
16
Upprepning 10.1.201516 För övrigt anser jag att Kartago bör förstöras Ceterum censeo Cartaginem esse delendam ( Marcus Porcius Cato den äldre, 234–149 f. Kr.)
Liknande presentationer
© 2024 SlidePlayer.se Inc.
All rights reserved.