Ladda ner presentationen
Presentation laddar. Vänta.
1
Linnéa 5, Ljungby 2 Inga-Lill Palm, arbetsterapeut kommunen
Noomi Lundgren, sjuksköterska Dialys. Evelina Hédin, undersköterska kommunen Josefin Olausson, sjuksköterska Avd 4. Handledare: Inger Henningsson.
2
Bakgrund En efterfrågan fanns om olika aktörer i kommunen som kunde hjälpa till med hushållsnära tjänster, för de Linnéor som inte hade hemtjänst eller behövde utöka sitt behov utöver hemtjänst.
3
Syfte Hur kan Linnéa bo kvar hemma med fullgod livskvalitet, det vill säga - guldkant på tillvaron? Förhindra fall i hemmet – fallprevention!
4
Mål Att förmedla en skriftlig telefonlista om vem Linnéa kan vända sig till för att få hjälp med aktiviteter som hon inte längre kan utföra själv och som inte ingår i hemtjänstens uppgifter.
5
Mätning Ett frågeformulär sammanställdes, samt en telefonlista på olika aktörer, som utför olika hushållsnära tjänster, inom Ljungbykommun. Vi ringde runt till olika aktörer, som gav sitt medgivande till att vara med på listan. Kontakt togs med Linnéor på respektive arbetsplats och de fick med sig telefonlistor hem. Efter en tid togs ny kontakt med dessa Linnéor för att se om de haft eller kommer att ha användning för telefonlistan.
6
Resultat Vi pratade med åtta Linnéor och 1 anhörig. Av dessa var det endast 1 som inte ville ha någon lista pga, att hon bodde i lägenhet med trygghetslarm och var nöjd med tillvaron. Linnéorna fick mycket hjälp av sina barn Linnéorna behövde hjälp med fönsterputsning, byte av gardiner samt att få hela huset städat på samma gång. Till våren behöver de hjälp med trädgårdsarbete.
7
Vad händer sen? Tanken är att dessa telefonlistor skall placeras ut vid entrén på lasarettet respektive Ljungberga. Biståndshandläggarna samt personal i kommunrehab kan även få del av listorna och dela ut till de Linnéor som kan vara aktuella.
Liknande presentationer
© 2024 SlidePlayer.se Inc.
All rights reserved.