Ladda ner presentationen
Presentation laddar. Vänta.
Publicerades avBarbro Berglund
1
”Gemensam agenda för Östgötaregionen”
2
Fortsatt process 2011-08-15 Remiss Remisseminarium 2011-09-15, emMjölby 2011-09-22, fmLinköping 2011-09-23, fmNorrköping 2011-10-15 Remissperiod slut 2011-10-28 Behandling Arbetsutskott 2011-11-11 Beredning Styrelsen 2011-12-01 Beslut Fullmäktige Välkomna att lämna synpunkter
3
Mål För en värdeskapande region: 1 Goda livsvillkor för regionens invånare 2 Ett starkt näringsliv och hög sysselsättning 3 Hållbart nyttjande av naturens resurser
4
UTMANINGAR 1.Vara en öppen attraktiv region och tillvarata alla kvinnors och mäns förmågor oberoende av bakgrund. 2.Främja ekonomisk utveckling och samtidigt minska miljöpåverkan. 3.Utnyttja regionens befolkningstäta kärna och tillvarata möjligheterna i ytterområdena. 4.Stärka vår position och vara en attraktiv samverkanspartner. 5.Utveckla kollektivtrafiken efter dagens behov och morgondagens förutsättningar.
5
SJU STRATEGIER En gemensam agenda för Östgötaregionen
6
REKOMMENDATIONER 51 rekommendationer sorterade under respektive strategi. Alltid riktade mot en eller flera angivna parter. Befästa pågående processer eller öppna nya vägar.
7
Positionera Östergötland nationellt och internationellt Stärka handlingsförmågan Ta plats och mandat Attraktiv samverkanspart Fokus på styrkeområden
8
Rekommendationer: Positionera Östergötland nationellt och internationellt Samverkan i frågor som med fördel löses på regional- eller delregional nivå, samt gentemot externa parter. Såväl privata som offentliga aktörer. Att regionala företrädare driver regionens intressen aktivt i alla relevanta sammanhang, tar plats och söker mandat i viktiga beslutsfora. Avtal och tydligare överenskommelse med staten
9
Utveckla Östergötlands roll i ett storregionalt sammanhang Stärka relationerna med samverkansområden i norr och söder Stärka regionens konkurrenskraft för lokalisering av nationella och internationella verksamheter Dra fördel av gynnsamt geografiskt läge
10
Rekommendationer: Utveckla Östergötlands roll i ett storregionalt sammanhang Samverka med omkringliggande regioner, särskilt Stockholmsregionen, för att ta till vara fördelarna med att planera och arbeta utifrån ett storregionalt perspektiv Arbeta för att utveckla kommunikationerna med Stockholm och Jönköping/Göteborg/Malmö
11
Stärka Östergötland som flerkärnig stadsregion Fortsatt arbete för regionförstoring och för att stärka regioncentrum och ortsstrukturen Fortsatt arbete för att utveckla kollektivtrafiken Eftersträvade effekter: - större marknad för handel och service - diversifierad arbetsmarknad - fler boendealternativ - möjligheter till rationellare organisering av offentliga och privata verksamheter
12
Rekommendationer: Stärka Östergötland som flerkärnig stadsregion (I) Regional och mellankommunal översiktlig planering Den regionala strukturen: - bebyggelseutveckling utefter kommunikationsstråken - prioritering av orter med goda utvecklingsförutsättningar - koncentrera nybyggnation
13
Regionförstoring och pendling: - planera för bilfria arbetsresor - förbättra framkomligheten för kollektivtrafiken - etablera starka kollektivtrafikstråk med bra omstigningspunkter - arbeta för att öka kapaciteten på Södra stambanan Rekommendationer: Stärka Östergötland som flerkärnig stadsregion (II)
14
Arbeta för utveckling av Östergötlands alla delar Hantera konsekvenserna av befolkningsutveckling och ålderstruktur i regionens ytterområden Stärka tätorterna Kommunikationer som knyter samman Utveckling av det lokala näringslivet
15
Rekommendationer: Arbeta för utveckling av Östergötlands alla delar Landsbygdens tätorter: -satsa på orter med goda utvecklingsförutsättningar, t ex vid lokalisering av offentlig service Kollektivtrafik: -samordna samhällsbetalda resor i landsbygdsområden
16
Stimulera ett dynamiskt företags och innovationsklimat i Östergötland Främja företagande Säkerställa kompetensförsörjning Aktivera outnyttjad potential Nya organisatoriska former
17
Rekommendationer: Stimulera ett dynamiskt företags och innovationsklimat i Östergötland Förbättrad basservice till näringslivet Fortsatt stöd till nyföretagande och entreprenörskap Ökad satsning på företag med tillväxtpotential oberoende av bransch. Nya verktyg och program Främja tillkomst av kreativa fysiska mötesplatser för företagsutveckling. På sikt samla näringslivsinsatser i en juridisk person
18
Främja östgötarnas möjligheter till livskvalitet och personlig utveckling Delaktighet Utbildning Differentierad arbetsmarknad Mångfald i boende Berikande fritid
19
Rekommendationer: Främja östgötarnas möjligheter till livskvalitet och personlig utveckling Kraftsamling för att förbättra utbildningsresultaten Regionalisera gymnasieskolan Stärka koppling mellan utbildning och arbetsliv, SYV Skala upp och vidareutveckla insatserna för nyanlända Vidga arbetsmarknaden, sociala ekonomin, inkludering. Bibliotek o folkbildning (kultur) Folkhälsa
20
Tillvarata och utveckla Östergötlands attraktivitet Attraktivitet Miljöer som berikar och profilerar Kultur Besöksnäring Regionens varumärke
21
Rekommendationer: Tillvarata och utveckla Östergötlands attraktivitet Regional uppslutning kring arbetet med platsmarknadsföring som Marknadsbolaget i fjärde storstadsregionen genomför. Levande breddkultur och högklassig spetskultur, stärker regionens identitet och attraktivitet, vid sidan om dess egenvärden Besöksnäringen är marknadsföring av regionen och har utvecklingspotential Synliggör/utnyttja befintliga stora evenemang och verka för tillkomst av fler.
22
Extra
23
Förutsättningar Teorier och fakta
24
HELHETSSYN
26
ÅLDERSSTRUKTUR ÅR 2010ÅR 2030
27
Befolkning
29
Vad beror folkökningen i Östergötland på? Mellan 1980 och 2010 ökade befolkningen i Östergötland med 37 400 personer Födelseöverskott: 9000 personer Inrikes flyttningsöverskott: -2000 personer Immigrationsöverskott:30400 personer
30
BEFOLKNING Folkhälsa
31
Befolkningens geografiska fördelning
33
TILLVÄXTSPIRALEN
34
Pendling
35
Infrastruktur och kommunikationer Bra grundstruktur för kommunikationer, men…. brister i kvalitet och kapacitet Kollektivtrafiken väl utbyggd med pendeln som ryggrad i systemet
36
Sysselsättning
38
Vad påverkar sysselsättningsgraden? ÖstergötlandSverigeAntal personer i Östergötland Arbetslöshet 7,0 % 5,9 %19 000 Ungdomar 9,9 % 8,5 % Utrikes födda14,5 %11,7 % Förtidspensionärer 9 % 9 %23 000 Högskolestuderande7,6 % 6,1 %19 000
39
Näringsliv och arbetsmarknad Stor branschbredd – Linköpings och Norrköpings arbetsmarknader kompletterar varandra FoU-intensiva och innovativa företag Stor kunskapsbas och god tillgång till högutbildad arbetskraft Näringar med minskande sysselsättning är överrepresenterade i regionen Östergötland har högre arbetslöshet och lägre sysselsättningsgrad än riksgenomsnittet
40
BILDNING OCH UTBILDNING Demokratiskt fundament Personlig utveckling Relevans och kontext för individen Arbetsproduktivitet Matchning Forskning och utveckling
41
Utbildningsnivå
42
Utbildningsresultat ÖstergötlandSverigeTrend Andel grundskoleelever som är behöriga till gymnasieskolan87 %88 % Andel gymnasienybörjare som fullföljer utbildning inom 4 år76 %76 % Andel 20-åringar som har grundläggande behörighet till högskola och universitet66 %64 %
43
MEDBORGARKULTUR OCH ATTRAKTIVITET Social sammanhållning Kultur Konst Attraktivitet Folkhälsa Organisatorisk kapacitet Entreprenörskap
44
Kultur Stark struktur av kulturinstitutioner Kulturproduktionen har en traditionell inriktning Satsningarna på bl.a. bildkonst och film är mindre än i jämförbara regioner
Liknande presentationer
© 2024 SlidePlayer.se Inc.
All rights reserved.