Ladda ner presentationen
1
Gör studierna enklare Per Brohagen
2
”I skolan skall barnen lära sig saker som de får
användning för när de skall hitta ett jobb som de kanske inte trivs med. Själva skoltiden går ganska fort, den tar bara tjugo år” Xavier 8 år ”Gud Som Haver Barnen Kär Har Du Någon Ull” Mark Levengood och Unni Lindell
3
Dagens schema Minnet och glömska Läsning Anteckningar
Lite om hjärnan och inlärning Motivation
4
Vilken motivation varar längst?
5
Yttre motivation Andras förväntningar Tentaresultat Status etc
6
Inre motivation Det jag brinner för Det jag växer av
Det jag gör utan kontrollsystem
7
Mål med studietiden Vem/vad skall jag vara när jag slutat här?
Hur har jag fått med det jag brinner för?
8
Mål vs medel Mål utan medel = Veta vart man skall men inte hitta/komma dit. Medel utan mål I stort sett värdelöst
9
Vad är ditt mål? Kan ngt av följande leda dig dit?
Läsa effektivt Komma ihåg sånt du har nytta av Få ut mycket mer av skoltiden
10
Föreläsningstips Svälj inte allt jag säger Översätt till din situation
Ställ frågor!
11
Minnet Minnet under inlärning Efter inlärning
Metoder för att förstärka minnet
12
Minnet under inlärning
Primäreffekt Närhetseffekt Association Originellt
13
Hur förstärka minnet Många pauser Associera mera Ha roligt Syre+vatten
15
Minnet efter inlärning
Efter 24 timmar – 20% kvar Efter 48 timmar – 5% kvar
16
Repetera MINST 3 gånger. Kort Så roligt som möjligt
17
Kreativitet och minne Går hand i hand (använder association)
….. och tränar därmed varandra
18
Kreativitet Kom på så många användningsområden till en nylonstrumpa ni kan.
19
Kreativitet Sil Klädstreck Rånarluva Rep, lian etc Hopprep Kaffefilter
Färg TV
20
Kombinera nylonstrumpa och…….
Kreativitet Kombinera nylonstrumpa och……. Sport Nya verktyg Nya grenar Andra förslag
21
Mnemotekniker Använder alla association och ordning
Ju originellare desto bättre Ökar vissa typer minnesförmåga enormt
22
Olika typer av minnessystem
Loci (platser) Numrerade klädhängare Kedjor – planeterna Alla utnyttjar association och ordning
23
Också bra för hjärnan…. En basstudieplats hemma men….
…..växla också miljöer Studiegraffiti
24
Helhetsläsning Läs fortare Läs smartare Förstå mer Före-Under-Efter
25
Är dina böcker hinder eller medel?
Är det lättare att läsa en tidning än en bok?
26
Jämför med att läsa en tidning
Börja med att skaffa en översikt Läs det intressanta/nyttiga Skippa resten
27
Bygga helhet Baksida Innehållsförteckning 1 rad/sida max 200 sidor
28
Syfte med läsningen Förstå innehållet Idéer till jobb/studier
Översikt av nytt ämne Fördjupad specialistkompetens
29
Fokus Utgå från syftet Öppna frågor Skriv ned!
Undrar vad/hur den här boken …? Undrar vad/hur författaren …? Vad är xxx Hur kan jag använda xxx i mitt liv Skriv ned!
30
Optimalt lästillstånd
Stilla tankarna Samla fokus
31
Läsa på olika sätt Max 20 minuter Stanna inte upp
Om du tappar fokus – ta ett djupt andetag och börja om Aktivt letande är (mkt) bättre än passivt hittande.
32
Paus – ett kort avbrott Stå upp och sträck på kroppen Drick vatten
Gör något helt annat ”Smarta rörelser” Pannberöring – ökar fokus och avspänning
33
Bearbeta informationen
Stäng boken Blankt papper Skriv ned så mycket som möjligt Bläddra snabbt igenom sidorna igen Berätta (för dig själv)
34
Anteckningar Snabbt & Spontant Nyckelord/bilder
Associationer – Bind samman Färger Personliga
35
Bygga helhet 2 1:a + Sista sidan i varje kapitel
36
Bygga helhet 3 Nyckelord 15-25 st
37
Ökad förståelse Tydligt syfte Förmåga att slappna av
Associera till annat
38
Före – Under - Efter En bok Föreläsning Kurs Termin Läsår
Hela utbildningen
39
Läsa snabbt Om du vet hur hjärnan och ögonen fungerar vid läsning så kan du dubbla din läshastighet på nolltid.
40
Mentala hinder Långsamt är bra Tillbakahopp Normal hastighet?
41
Sanningar Långsamt > Sämre fokus > Sämre förståelse
Snabbt > Bättre fokus > Bättre förståelse Nästan alla kan läsa 800 – 1000 opm med lite träning
42
Ögat vid läsning Fokus – Hopp – Fokus Måste stanna Följer rörelse
43
Hjärnan vid läsning Processar 10mb syninfo/s
Är ett relativistiskt organ
44
Eilngt en uneörnskding på ett engskelt uivtnierset så seplar det inegn roll i viekln odrnnig bksotrnävea i ett ord står i. Det edna som är vtikigt är att fsötra och ssita bavstoken såtr på rtät patls, rseetn kan stå hlelur om blluer och man kan ädnå lsäa tetxen uatn porbelm. Dttea broer på att vi itne leäsr vjrae bkosatv för sig, uatn odern som hlehet.
45
Öka hastigheten Hoppa aldrig tillbaka Ta in fler ord/fokusering
Minska fokuseringstiden Använd en läsguide
46
Hjärnan Hjärnhalvorna Hjärnfrekvenserna Inlärningsstilar
47
Hjärnhalvorna Vänster Höger Ord Logik Siffror Sekvenser Rim Rytm Musik
Bilder Helheter
49
Corpus Callosum Förbinder hjärnhalvorna 1+1=5
Alla aktiviteter stärker bägge hjärnhalvorna Einstein hade U i matte, spelade fiol och dagdrömde. ”Smart rörelse” ”Hook-ups”
50
Hjärnfrekvenserna Beta Alfa Theta Delta
51
Beta Normalt vaket tillstånd Går lätt över till stress
Vissa funktioner släcks ned INTE bra för inlärning
52
Alfa Avspänd koncentration Hjärnan mer receptiv
Idealiskt för inlärning
53
Från beta till alfa Avslappning Meditation Musik Träning
54
Har du tänkt på hur du lär dig mest effektivt?
Inlärningsstilar Har du tänkt på hur du lär dig mest effektivt?
55
VISUELL STIL Vill använda synen Tycker om att läsa
Gillar modeller, diagram etc Ögonkontakt viktigt Kan sitta still länge Visuella uttryck
56
AUDITIV STIL Vill använda hörseln Ofta duktig på uttal & dialekter
Pratar ofta mycket Noga med uttryckssätt Auditiva ord Repeterar högt
57
KINESTETISK STIL Vill känna Använder kroppen Vill göra, testa, uppleva
Svårt sitta still Söker upplevelser ”Överaktiv” ”Kramig”
58
Vilken stil föredrar du oftast?
Visuell Vill använda synen Tycker om att läsa Gillar modeller, diagram etc Ögonkontakt viktigt Kan sitta still länge Visuella uttryck Auditiv Vill använda hörseln Ofta duktig på uttal & dialekter Pratar ofta mycket Noga med uttryckssätt Auditiva ord Repeterar högt ”Pratig” Kinestetisk Vill känna Använder kroppen Vill göra, testa, uppleva Svårt sitta still Söker upplevelser ”Överaktiv” ”Kramig”
59
Utveckla din stil Börja på det sätt du gillar mest
Förstärk med andra sätt Ta hjälp av andra Reflektera regelbundet över hur du lär dig bäst Boktips: Nu fattar jag, Rita Dunn
61
Vad skall du bli när du blir stor?
62
Hur blir din kunskap värdefull för andra?
63
Förändringar sker i små steg – ta ett steg varje dag
64
What if… 3 år = över 1000 dagar… 1000 steg mot Din Dröm
65
Dagens schema Minnet och glömska Läsning Anteckningar Motivation
Lite om hjärnan och inlärning
Liknande presentationer
© 2024 SlidePlayer.se Inc.
All rights reserved.