Ladda ner presentationen
Presentation laddar. Vänta.
Publicerades avSofia Arvidsson
2
Workshop 3 Livslång handledning och handledning i examensprocessen Christel Holmlund & Johanna Backman
3
På tröskeln till livslång handledning - ett paradigmskifte! Nya politikområden Ny pedagogisk syn Individens perspektiv –det mellanmänskliga jmf. Martin Buber
4
Finn fem fel Att Samtala och Lyssna Utbilda effektivt Att ha tålamod Vad skulle du förbättra? Vilka tankar väcker filmerna!
5
Metrotankar i grupp Vad är målinriktad IRVH i examensprocessens alla skeden - ansökningsskedet - planering och genomförande av examen - vid förvärvande av kunnande som saknas - Var finns de största utvecklingsbehoven?
6
Var finns de största utvecklingsbehoven vad handledningen beträffar? Det fungerar bra om ”subjekt-subjekt” dvs personen blir sedd och bekräftad som DU och inte som ”DET” Mera tid och fokus på ansökningsskedet! Mångprofessionell handledning
7
Behövs separata handledare? Vem ska handleda handledaren? Tes 3Tes 2Tes 1
8
Behövs separata handledare - JAAA! Dvs handledare som är experter inom sitt område – och dessa borde träffas i forum Vem ska handleda handledaren? Mentor för handledare – en som stöder och är bollplank så att vi utvecklas som handledare
9
På vilket sätt ska du förbättra handledningen? Tid 1-2 år. Vad? Bättre samarbete Hur? Bättre samarbete Med vem? Personen som vill utbilda sig – arbetsplatshandledaren – utbildare – LA-byrån om läroavtal. Dvs ALLA som är viktiga! Hur är det sedan? Smidig info mellan TE-byrån och utbildningsanordnarna – sen det går av sig självt....
10
TES: Samarbete, partnerskap, arbetslivsnätverk = MÅNGPROFESSIONALITET Ansökningsskedet viktigt! Forum för utveckling av handledningskompetensen EXAMENSARRANGÖR handledare utbildare PERSONEN, EXAMINANDEN ÄR ”DU” FÖRETAG /ORGANISATION, TE-byrå, ARBETSGIVARE ARBETSPLATS- HANDLEDARE
Liknande presentationer
© 2024 SlidePlayer.se Inc.
All rights reserved.