Ladda ner presentationen
Presentation laddar. Vänta.
Publicerades avUlf Olofsson
1
SIGTUNABOXEN Systematisk kollegialt lärande och högre resultat för framtiden och nu Johan Adler- Skolutvecklingschef förskola & grundskola Pi Högdahl – Skolutvecklare för grundskola
2
Kunskapande för framtiden - att se sin egen kunskapsutveckling och sin lärandeprocess
#sigbox
3
Kompetens- försörjning Svaga resultat Politiskt slagfält
Extern genomlysning Skolutvecklings- program Bred politisk enighet SIGBOX Verkstad #sigbox
4
Utgå från eleverna! Det är eleverna själva som slutligen avgör vad de lärt sig. Därför måste vi anknyta till vad de tänkte , vilka mål de har, och varför de skulle vilja engagera sig i det lärande som erbjuds i skolan Hattie, 2009 #sigbox #sigbox
5
IDAG Den enskilt viktigaste faktorn för att alla elever ska lyckas är den skicklige läraren Ett lotteri för eleven om den ska klara sig i matematik eller inte. #sigbox
6
Lärande kan bara ske - om eleverna förstår vad de lärt sig
Kunskapande för framtiden är att: hjälpa eleven att träna upp sin förmåga i att se sin egen kunskapsutveckling och sin lärandeprocess och ta kontroll över den. Att tillsammans med IKT-uppgifter som stimulerar till att producera och SYNLIGÖRA kunskap istället för att ”bara” konsumera får man en oslagbar kombination! Dylan William #sigbox
7
Inte så bra effekter…. För hög måluppfyllelse
Negativa effekter Byte av skola – 0,34 Lovskolor – 0,09 Försumbara effekter Nivågruppering 0,12 Måttliga effekter Klasstorlek 0,21 Friskolor 0,21 Tävlingsinriktat lärande 0,24 Hemläxor 0,29 Ämnesintegrering 0,39 För hög måluppfyllelse enligt John Hattie, Synligt lärande #sigbox
8
Stora effekter För hög måluppfyllelse
Förskoleaktiviteter 0,48 Motivation 0,48 Utomhuspedagogik 0,52 Kamrathandledning 0,55 Ord- och lästräningsprogram 0,67 Störst effekt Självskattning 1,44 Bedömning för lärande BFL 0,90 Videoanalys av undervisningen 0,88 Lärares tydlighet i undervisningen 0,75 Förtroendefull relation lärare-elev 0,72 För hög måluppfyllelse enligt John Hattie, Synligt lärande
9
SIGTUNABOXEN BFL+IKT+ SUA + 21 Century learning skills = SANT!
”Alla elever ska stimuleras att nå eller överträffa sina kunskapsmål i alla ämnen utifrån höga förväntningar och egna individuella möjligheter ”. Skolutvecklingsprogram för framtidens skola #sigbox
10
BFL = Bedömning för lärande förhållningssättet
IKT = Informations- och kommunikationsteknik verktyget SUA = Språkutvecklande arbetssätt instrumentalitet #sigbox
11
Bedömning för lärande - Vad ska jag kunna, kunna göra, kunna visa?
Formativ bedömning / feed forward för elevens lärande Summativ bedömning av elevens lärande Den skicklige lärarens undervisning # Lyckas med barn- och elevperspektivet för lärandet - gör demokratisk skola # Synliggör och gör målen förståeliga. # Korrigerar undervisningen så alla är med # Ger bedömning för lärande. - #sigbox
12
SUA - språkutvecklande arbetssätt
Undervisningen är planerad utifrån ämnes- och språkmål Balans mellan tala, lyssna, läsa och skriva Ämnesinnehåll kopplas till tidigare kunskaper och erfarenheter En rik klassrumsinteraktion Kontextrik undervisning Eleverna ges stöttning Källa: Pauline Gibbons och Maaike Hajer #sigbox
13
VERKSAMHETSPLAN FÖR 2014 21 century learning skills
Samlingsbegrepp för de kompetenser vi behöver för att kunna bli en aktiv del av det kunskapsbaserad samhället. Denna kontext betonar den nya teknikens betydelse för hur vi samarbetar och kommunicerar. En konkret effekt av framväxandet av denna nya kunskapsgren är man i exempelvis Pisa-undersökningar kan komma att mäta andra förmågor hos våra elever, som till exempel elevers samarbetsförmåga eller förmåga till kreativitet och kritiskt tänkande. #sigbox
14
http://www.sigtuna.se/Barn--Utbildning/Skolutveckling-/Sigtunaboxen/ #sigbox
15
http://www.sigtuna.se/Barn--Utbildning/Skolutveckling-/Sigtunaboxen/ #sigbox
16
Några verktyg för Lärandet
#sigbox
17
Digitala Lärmiljöer i Sigtuna kommun
#sigbox
18
Digitala Lärmiljöer i Sigtuna kommun
#sigbox
19
LÄRANDE ORGANISATION Den organisation som
skapar goda förutsättningar för medarbetarnas lärande tillvaratar detta lärande nyttiggör detta lärande i organisationens strävan att påverka och anpassa sig till omvärlden. (Granberg, Ohlsson 2000) #sigbox
20
LÄRANDE ORGANISATION En lärande organisation är en som
kontinuerligt ökar sin förmåga att skapa sin egen framtid och skapar de resultat de verkligen önskar, där nya och bredare tankemönster främjas, där kollektiv ambition frisätts och människor kontinuerligt lär sig hur de tillsammans ska lära sig (Senge 1995) #sigbox
21
Att förändra skolkulturer
Särbokultur Familjär kultur Professionellt samarbetande kultur (Blossing, Scherp, Ekholm m.fl) #sigbox
22
” The content first, then the process”
Dylan Wiliam #sigbox
23
a & o FÖRANKRING + delaktighet
POLITIK - Skolpolitiskt program mars 2012 FÖRVALTNING – 2 projektledare REKTORER 100 % delaktighet i att forma och leda processen #sigbox
24
HUR GÖR MAN DÅ ? ”Spray and Pray”
Vanliga klassiska kurser, om man jämför, ger obetydliga förbättringar av undervisningen #sigbox
25
HUR GÖR MAN DÅ ? Modern skolforskning visar att kompetensutveckling blir effektiv när - den egna undervisningen systematiskt förbättras utifrån de faktiska behoven eleverna har, - genomförs genom kollegialt lärande på den egna skolan med en förbättringsagent - utmanar praktiken utifrån vetenskap och beprövad erfarenhet garanterar stödprocesser i minst 5 år (Timperley, D Wiliam, U Blossing, m.fl) #sigbox
26
Kunskapande för framtiden - att se sin egen kunskapsutveckling och sin lärandeprocess
Det är svårt, för att inte säga omöjligt, att se och förstå sin egen undervisning. #sigbox
27
Samtliga kommunala grundskolor organiserat för kollegialt lärande, för utveckling av undervisningen i s.k. samtalsgrupper, minst var 4:e vecka, minst 1,5 h. Boråsutbildare IKT-utbildare SUA-utbildare Samtalsledare Lärare Elever #sigbox
28
Sigtunaboxen + + BFL + IKT + SUA = SANT! Samtalsledare Lärare
Samtalsledare leder samtalsgrupper, 8-12 personer/grupp på egen skola med start vt 12 Moment 1 - februari Arbetsuppgifter Dela Reflektera Analysera Moment 2 – mars Moment 3 - april Moment 4 – maj + Samtalsledare Moment 1 – v.13 Arbetsuppgifter Dela Reflektera Analysera Moment 2 Moment 3 Boråsutbildare IKT-utbildare Samtalsledare + Lärare
29
http://www.sigtuna.se/Barn--Utbildning/Skolutveckling-/Sigtunaboxen/ #sigbox
30
http://www.sigtuna.se/Barn--Utbildning/Skolutveckling-/Sigtunaboxen/ #sigbox
31
UPPFÖLJNING Svedala-enkäten
Microsoftenkät, PILSR, 21 century learning skills lärare, rektor BFL, elev- lärar, rektorenkät #sigbox
32
Rektors pedagogiska ledarskap
HelenTimperleys 10 forskningsbaserade principer för lärares professionsutveckling Princip nr 9 Rektors roll är betydande för att leda arbetet med tydlig vision med möjligheter, att leda lärande och att organisera tillfällen för lärande. Visionen måste vara kopplad till förbättrade elevresultat och dessa ska viss som stimulerade bevis för lärarna. Att leda lärares lärande gör genom att ge incitament till att omsätta de nya lärdomarna i praktiken. Timperley talar också om målträngsel och vikten av att denna förbättringsprocess får utrymme. #sigbox
33
Bottom-up Kris Pedagogiskt ledarskap = professionsutveckling
kollektivt ansvarstagande autonomi omvärldssanktion Relation till yrkets teoretiska grunder Bottom-up Analys Ifrågasättande - Systematik - Målmedvetenhet - genomtänkt Kris
34
Formativ utvecklingsplan för lärare
För utveckling och synliggörande av lärares undervisning #sigbox
35
Nyckelstrategi 2 ur utvecklingsplanen Tydliggör mål och kunskapskrav
Till viss del Utvecklat Väl utvecklat Läraren har en LPP med tydlig koppling till Lgr11 och där det som ska bedömas är tydligt och förståeligt, aligment Läraren tydliggör mål, kunskapskrav och det som ska bedömas är integrerat i undervisningen, analogt såväl som digitalt, Läraren kan tydliggöra och synliggöra ”the big 5”-förmågorna: 1 Begreppslig 2 Hantering av information 3 Kommunikativ 4 Analytisk 5 Metakognitiv Eleven vet, förstår och kan beskriva olika kunskapskrav och kvalitéer. Läraren involverar eleven i planeringsprocessen för att nå målen. Läraren behärskar många formativa bedömningstekniker. #sigbox
36
Paradigmskifte #sigbox
37
Hur hänger det ihop! BFL IKT- 21 Century learning skills SUA Förhållningssätt Verktyg Förutsättning
Undervisningen är planerad utifrån ämnes- och språkmål Balans mellan tala, lyssna, läsa och skriva En rik klassrumsinteraktion Ämnesinnehåll kopplas till tidigare kunskaper och erfarenheter Kontextrik undervisning Eleverna ges stöttning #sigbox
38
Hur hänger det ihop! BFL IKT- 21 Century learning skills SUA Förhållningssätt Verktyg Förutsättning
Undervisningen är planerad utifrån ämnes-och språkmål Balans mellan tala, lyssna, läsa och skriva Ämnesinnehåll kopplas till tidigare kunskaper och färdigheter Eleverna ges stöttning En rik klassrumsinteraktion Kontexrik undervisning Tydliggöra mål och kunskapskrav Aktivera eleven som ägare av sin egen lärprocess Skapa aktiviteter som synliggör lärandet Återkoppling som för lärandet framåt Aktivera eleverna som lärresurser för varandra Kunskapsbyggande Självreglering Användning av IKT i lärande Effektiv kommunikation Kollaboration Innovation och problemlösning
39
FÖRÄNDRINGSARBETE #sigbox
40
Förbättringsarbete tar tid!
#sigbox
41
FORSKARFRÅGA & HYPOTES
Har professionellt samarbete i form av TLC haft betydelse för lärares kunskap och kompetens med fokus på bedömning för lärande, BFL ? Kvalitativ studie med kvantitativ ansats - en explorativ faktoranalys JA ! Studien har signifikant värde på att så är fallet Sambandsvärdet är 0, (under 0,05 råder signifikans) #sigbox
42
SIGTUNABOXEN #sigbox SIGTUNABOXEN
#sigbox #sigbox
43
Varför Sigtunaboxen, jo…..
Ger alla elever skickliga lärare Ger alla elever framtidens kunskaper och förmågor Ger alla elever möjligheter till att äga sitt lärande och få mycket goda kunskaper Ger högre kunskaper i alla ämnen Möjliggör bättre inkludering av elever i behov av särskilt stöd
Liknande presentationer
© 2024 SlidePlayer.se Inc.
All rights reserved.