Ladda ner presentationen
Presentation laddar. Vänta.
1
Kurstillfälle 5 och 6 i MFM310
Kvalitativa metoder Kurstillfälle 5 och 6 i MFM310
2
Inledning Vad ska vi göra i 2 dagar?
Introduktion till de vanligaste kvalitativa forskningsmetoderna Teoretiskt Praktiskt utifrån en metod Vad kommer ni att lära er? Redogöra för huvuddrag i de vanligaste metoderna Veta de vanligaste datainsamlingsmetoderna Kunna genomföra ”mini-studie”
3
Tillfälle 1 Historik Struktur i kvalitativ forskning De vanligaste:
Grounded theory Metodhermeneutik Livsvärldhermeneutik Fenomenologi Innehålls analys Systematisk textkondensering
4
Historik Grekerna Kyrkan Renässansen Positivism - 1800-tal
Helhet tal Husserl, Heidegger, Merleau-Ponty
5
Kvantitativ Kvalitativ Fokus Teoretisk grund ”Ord” Mål Metodegenskaper
Kvantitet Kvalitet Teoretisk grund Positivism, logik Fenomenologi, filosofi ”Ord” Experiment, statistik Subjektiv, naturlig, fältarbete Mål Prediktera, kontroll, hypotes Förstå, beskriva, upptäcka Metodegenskaper Bestämd, strukturerad Flexibel, utvecklande Situation Konstgjord Naturlig Urval Slump, stort, representativt Litet, strategiskt Datainsamling Enkäter, skalor Intervju, observation Analys Deduktiv, statistik Induktiv Resultat Exakt, detaljerad Helhet, allsidigt
6
Kvalitativ metod Människans varande Människans tänkande
Människans situationer Hjärtat i studien är frågeställningen Aldrig hypoteser Aldrig jämförelser
7
Frågeställning 2 och 2 Formulera kvalitativa frågeställningar
8
Är frågan öppen? Är frågan ren? Avgränsad? Håll isär begrepp Är frågan tydlig? (underlättar analys) Kan frågan svaras på? (tidigare litteratur) Kan frågan specificeras? (mer intressant resultat)
9
Vanligaste skolorna Grounded therory Metodhermeneutik
Livsvärldshermeneutik Fenomenologi Innehålls analys Systematisk text kondensering
10
Grounded theory Glaser and Strauss
Analysera redan efter en eller ett par intervjuer – ideer genereras till nästa Generera en teori
11
Metodhermeneutik Schleiermacher Skönlitteratur
Tolkning utifrån förförståelse, teori, praxis
12
Livsvärldshermeneutik
Heidegger-tolkning och förståelse=mänsklighet Förförståelsen används - öppenhet Lindseth och Norberg Hermeneutisk spiral Innebörder (inte innehåll) Concluding interpretation
13
Fenomenologi Husserl Livsvärld Levd kropp Lived experience
Essens – generell struktur Deskriptiv metod Medvetandegöra förförståelse
14
Innehållsanalys Utan bakomliggande filosofisk grund
Inte innebörder utan innehåll Manifest innehåll (det man ser) Latent innehåll (det man inte ser utan måste tolka fram) Graneheim och Lundman
15
Systematisk textkondensering
Malterud Mellanting mellan fenom och innehåll Giorgi och grounded theory
16
Datainsamling Intervju Fokusgrupper Observationer Dokument
Livsberättelser
17
Ministudie-Upplevelsen av ohälsa
Ministudie med syftet att beskriva upplevelsen av ohälsa Dela upp i grupper om ca 5 personer Förbered en öppen djupintervju Välj en intervjuare och en intervjuperson Be intervjupersonen identifiera ett tillfälle av ohälsa
18
Förbered yttre ram Information till personerna?
Förberedelse själv (förförståelse) – intervjuperson Inledande frågor, vilka (tid, plats osv) Tid och plats Intervjun spelas in på band Reaktioner som kan komma upp efter intervjun (back-up plan)
19
Intervjun Ingångsfråga:
Kan du berätta om ett tillfälle då du upplevde ohälsa? (bred, öppen fråga) Fördjupande frågor: hur kändes det då?, hur tänkte du då?, hur kändes det i kroppen?, det var intressant, berätta mer. OBS! Ledande och icke-ledande frågor Öppenhet, omedelbarhet, närhet, distans
20
Intervjun min Övriga gruppmedlemmar ta anteckningar om möjligheter/svårigheter med intervju som datainsamlingsmetod, hur ställs frågorna? Skriv ut intervjun (alla hjälps åt och läser samtidigt intervjun). Skriv ut enligt mall (tabell). Intervjuerna distribueras till alla för analys nästa tillfälle
21
Tillfälle 2 Etikprövning av kvalitativa projekt
Ministudie – analys och sammanställning
Liknande presentationer
© 2024 SlidePlayer.se Inc.
All rights reserved.