Ladda ner presentationen
1
På andra sidan Skrivuppgift hösten 2012
2
Det är mycket som är bra men lite som behöver finslipas…
Jag har inte rättat allt utan skrivit kommentarer som gäller för hela texterna. Dessa kommer jag att gå igenom i denna power point och ge exempel på.
3
Att tänka på: Vem är mottagaren? Textens genre Texten i sin helhet Språket – textnivå – styckenivå – meningsnivå – uttryck – ordnivå
4
Var ska punkten vara? Var i texten andas du?
Man använder punkt för att avsluta ett påstående. Punkten visar att man skall göra en paus. •Hon är vacker. •Bosse skulle hämta bilen. •Bordet behöver slipas. •Hunden gick ut. •De hurrade mycket.
5
Meningsfel Nu gäller det han kom och såg mig så här och han förstod inte var jag sa och jag förstod inte han jag blev ledsen. Läs denna mening tyst för dig själv – vad är det som inte stämmer?
6
Satsradning Satsradning är ett av de allra vanligaste felen. Satsradning innebär att man skriver två huvudsatser, det vill säga satser som kan fungera som fullständiga meningar, efter varandra i samma mening. Exempel: Fler borde läsa boken om Marcus, den är tankeväckande och mycket intressant. Skriv istället: Fler borde läsa boken om Marcus eftersom den är både tankeväckande och intressant.
7
Blandar tempus Man brukar inte blanda former från de olika tidsplanen, men det finns naturligtvis undantag. Här nedan är ett stycke med meningar i olika tempus - här blir det problem! Det är verkligen skönt att sommaren är här. Njöt i fulla drag! Jag skall snart ge mig av till stranden för att bada. Igår hoppade jag över doppet. Får se hur jag kommer att göra i höst och vinter. Förra sommaren hade jag redan badat flera gånger innan midsommar. Detta stycke är inte förståeligt därför att en mening innehåller ett tempus som inte stämmer med de andra meningarna.
8
Direkt- och indirekt anföring – hur skriver man då?
När du använder dig av direkt anföring återger du replikerna såsom de tänks låta och som de skulle ha varit formulerad i en pjäs. Tidsformen är nutid/presens. Markera replikerna med talstreck. - Är det rätt? frågade skomakaren med dov röst. När du använder dig av indirekt anföring så återger du replikerna i bisatser och använder tidsformen dåtid/preteritum. Skomakaren frågade med dov röst, om det var rätt.
9
Styckeindelning Man kan också precisera detta genom att säga att det är bra att byta till nytt stycke: - när du gör ett tidshopp i berättelsen - när en ny person kommer in i handlingen - när du kommer in på ett nytt argument - när en ny händelse inträffar - när du hoppar mellan två parallella handlingar osv. Kort och gott – det som hör ihop (logiskt, tidsmässigt, platsmässigt osv) ska rymmas inom samma stycke!
10
Talspråk
11
Han knuffa mig – knuffade Jag hoppa på studsmattan igår - hoppade
Ändelser Han knuffa mig – knuffade Jag hoppa på studsmattan igår - hoppade
12
Var eller vart? Var ska lampan stå? Den ska stå där borta i hörnet. Var är min bok? Den ligger här på bordet. Vart ska du gå min lilla flicka? Jag ska gå dit bort, till mamma.
13
Särskrivning Vad är då särskrivning? Jo, att dela upp sammansatta ord. "Skum tomte" istället för "skumtomte". Alla blå bär är blå bär - även blåbär - men det är bara blåbär som är blåbär. Exempel: Om det inne på en restaurangvägg sitter en skylt med texten "Rök fritt!", så betyder det att du får röka hur mycket du vill där. Om det i stället står "Rökfritt" betyder det att du inte alls får röka där. Om du i en kontaktannons läser om en "kort hårig sjuk sköterska" bör du låta bli att svara om du inte föredrar sköterskor som är korta, lurviga och sjuka. En korthårig sjuksköterska är förmodligen mer attraktiv i de flestas ögon.
Liknande presentationer
© 2024 SlidePlayer.se Inc.
All rights reserved.