Ladda ner presentationen
1
Sätt att ge liv, pregnans, intensitet åt en text.
Stilfigurer Sätt att ge liv, pregnans, intensitet åt en text.
2
Fem kategorier: Bildmässiga stilfigurer
Repeterande eller upprepande stilfigurer Kontrasterande stilfigurer Dramatiska stilfigurer Hänvisande stilfigurer
3
Bildmässiga stilfigurer
han /människa/ svin /djur/ Sakled (gemensam egenskap) Bildled Han sitter där borta Han sitter där borta, DET SVINET SVINET sitter där borta
4
Bildmässiga stilfigurer
Metafor, Liknelse, Symbol : Vi tittar i häftet. Sinnesanalogi/syntesi: ölen har en ”mörk” smak Besjälning: titta i dikt Snart står herr Sol i frack, lackskor och bröstbriljanter, och svänger pinnen, kastar luggen över pannan rytande: intensivare glödande! - for-tis-si-mo!
5
Upprepande stilfigurer
Rim Ordparet: Han slet sig igenom ormbunkssnår och lövsnärjen, han slogs med ris och törnen och stack sig på taggbuskar i ansikte och händer … Marken hade trampats av jägare och villebråd, av mjuka skinnskor och lätta klövar, av förföljare och flyende …
6
Upprepande stilfigurer
Anafor ex I have a dream, vi tittar i dikten Asyndes/Polysyndes Jag kom, såg, segrade (A) Jag kom och såg och segrade (P)
7
Upprepande stilfigurer
Variation Om en mäktig och för hård hand strök över världen, så skulle de plånas ut, inte finnas där mer. Vi tittar i dikten. Parallellism Ty dödens bränningar omvärvde mig, fördärvets strömmar förskräckte mig dödsrikets band omslöt mig dödens snaror föll över mig. Men jag åkallade Herren i min nöd, Ja, jag gick med min åkallan till Gud.
8
Upprepande stilfigurer forts.
Kiasm hon var den friska våren den kulna höst var han Stegring Tag min hand, tag min vita arm, tag mina smala axlars längtan … Vi tittar i dikten
9
Kontrasterande stilfigurer
Antites: vi tittar i dikten Paradox Per är fattig men Lars rik (antites) Per är fattig men ändå rik (paradox) Hyperbol: dödstrött
10
Dramatiska stilfigurer
Apostrofering Ack, Ida Pripp, att du tagit vägen om blåsipporna istället! För du tvekade ju. Du stod där Retorisk fråga: Vi tittar i häftet.
11
Hänvisande stilfigurer
Allusion Medan orgelns vatten sköljer över sommarens tid, som väntar utanför porten, med lust och fägring stor.
12
Nu till ett helt annat område…
13
Stilfigurer i reklamens värld:
Metafor: Stockholm har många ansikten. Den nästan 800 år gamla pärlan. (Reklam för Stockholm) Med himlen som tak och havet som granne. (Silja Line) Besjälning: Din mage kommer att tacka dig. (Proviva) Sinnesanalogi: Försvinnande god. (Zingo) Rim: Ta det rätta, ta Cloetta. Lexikalisk upprepning: En högklassig båtresa, kombinerad med en högklassig kulturupplevelse. (Silja Line) Allitration: Volvos värde varar, (Volvo) Ta det lugnt, ta en ett Toy. Stegring: Ung hud håller fuktighet. Ung hud är elastisk. Ung hud förnyar sig snabbt.(Bioderm) Anafor: Bra sällskap, bra stämning, bra mat. (Silja Line)
14
Forts. Asyndes/Polysyndes: Been there, seen that, done that. (Pepsi Max) Antites/Paradox: Det finns lämpliga utmaningar för alla, för garvade utförsåkare och våghalsiga snowboardåkare, men också för barn och nybörjare. (Skistar) Hyperbol: Oavsett vilka behov ni har, så kan vi möta dem på bästa sätt. (Silja Line) Retorisk fråga: Vad har alla dessa kvinnor i väskan för att skydda sig? (Always Ultra) Vad är det här? För det är fest. Med stillheten som gäst. (Pripps Blå)
15
Uppgift: Ni kommer att få ett stilmedel tilldelat er. Uppgiften är att göra reklam för Rytmus med detta stilmedel. Till exempel: Du/ni får stilmedlet allitration och skriver då: RYTMUS ROCKAR RÄTT.
Liknande presentationer
© 2024 SlidePlayer.se Inc.
All rights reserved.