Ladda ner presentationen
Presentation laddar. Vänta.
Publicerades avLisa Samuelsson
1
Vägledning och studentrekrytering Via sociala medier Martin Holmberg Uppsala universitet
4
Verksamhet kan definieras utifrån Förhållningssätt Uppdragsgivare Agenda Aktivitet Kompetens Syfte Fokus Vägledning Inväntande Studenten Öppen Lyssna Empati Förstå Individfokuserad
5
Vägleda vs Marknadsföra Rekrytering Uppsökande Utbildningsgivare Sluten Tala Retorik Övertyga Gruppfokuserad Förhållningssätt Uppdragsgivare Agenda Aktivitet Kompetens Syfte Fokus
6
Vägledning: Kartlägga situation Vidga perspektiv Visa på både möjligheter o hinder Leda till välgrundat val där individen upplever val, beslut och handlingsplan som sina egna och där- med tar ansvar för att fullfölja och even- tuellt revidera dem.
7
Sociala medier •Diskussionsforum •Chattar •Bloggar •Communities •Youtube
8
Bloggar
9
Twitter
10
Facebook – Plugga nu
11
Facebook – Studie- & Karriärvägledning
12
Facebook - Recce
13
Facebook - Kandidatprogram
14
Facebook – int. master
15
Youtube Kandidatprogram i fysik
16
Youtube Master studies at Uppsala University
17
Sociala medier Billiga (gratis) Enkla att använda - grundläggande funktioner Når många Korsbefruktar - länka till varandra - sprids via nätverk Kräver löpande arbete m uppdateringar Drunknar lätt i bruset
18
Är de här för att stanna Säkert Livet levs allt mer på nätet Vi är kontinuerligt uppkopplade Nya media tillkommer Gamla utvecklas
19
Fungerar sociala medier bra? Information och marknadsföring –Ja, som ett av flera sätt Vägledning –Kan sprida information som del av vägledning men svårt att använda som väglednings- redskap
20
Att tänka på Syfte Målgrupp Uppdateringsfrekvens Varaktighet
Liknande presentationer
© 2024 SlidePlayer.se Inc.
All rights reserved.