Ladda ner presentationen
Presentation laddar. Vänta.
Publicerades avAgneta Eklund
1
Konsten att spelleda Att skapa ett scenario
2
Du är nu redo börja skapa! Vi ska nu skapa var sitt scenario som du kan använda dig av antingen som ett enstaka äventyr eller som en del i en större kampanj.
3
Steg ett: Välj en genre.
4
Steg två: Välj en miljö Dystopisk storstad Drakens håla Döende värld New York, 1991 Andra världskriget Rymdskepp Romarriket Underjorden Kyrkogård Antikens Grekland Konfirmationsläger Trollskogen Marianergraven Narnia
5
Äventyr eller kampanj? • Några fördelar med kampanj: - Karaktärerna får chans att utvecklas. - Rum för ”utsvävningar”. - Du behöver inte komma på allt på en gång. • Några fördelar med äventyr: - Ej tidskrävande. - Möjliggör stor variation mellan genrer. - Lätt att anpassa efter vilka som vill spela. - Rollpersonerna ska kanske inte användas igen och kan därmed skapas ganska fort och skissartat.
6
Strukturera! • Ett rollspel består av flera olika byggstenar eller intriger som du behöver komma på. • Du behöver kanske också skapa centrala spelledarpersoner, dokument eller ledtrådar som rollpersonerna ska hitta. • Både äventyr och kampanjer kräver viss planering, eller åtminstone en bakomliggande tanke.
7
KAMPANJ Ett övergripande mål med flera delmål.
8
Välj ett övergripande mål • Besegra den onde trollkarlen Humblebore. • Krossa det rebelliska upproret. • Överleva slaget om Troja.
9
Välj ett eller flera delmål • Besegra den onde trollkarlen Humblebore. - Samla in tre föremål som enligt sagorna behövs för att dräpa trollkarlen. - Ta reda på var trollkarlen befinner sig genom att hitta kartan som leder till hans torn. - Övertala krigaren Barbarus att hjälpa till.
10
Kampanjer kan vara äventyrsbaserade • Runt lägerelden sitter några äventyrare och berättar om sina upplevelser. Varje historia blir ett eget äventyr.
11
ÄVENTYR Rollspelvärldens novell – kräver kampanjens alla ingredienser i komprimerat format. Kan kräva lite mer planering eftersom alla trådar måste knytas ihop under samma tillfälle.
12
Exempel på kortare äventyr • Finna en medicin som kan rädda en av rollpersonerna från att dö en säker död inom 36 timmar. • I utkanten av byn/staden ligger ett otäckt hus som ett gäng ungdomar bestämmer sig för att undersöka.
Liknande presentationer
© 2024 SlidePlayer.se Inc.
All rights reserved.