Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Näringsdepartementet Attraktions kraft Sverige - världens bästa land att vistas, verka och växa i.

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Näringsdepartementet Attraktions kraft Sverige - världens bästa land att vistas, verka och växa i."— Presentationens avskrift:

1 Näringsdepartementet Attraktions kraft Sverige - världens bästa land att vistas, verka och växa i

2 Näringsdepartementet Boende- och livsmiljöer spelar roll för tillväxten Attraktionskraft

3 Näringsdepartementet Attraktionskraft Varför? • Omnämns av samtliga län i deras framtida regionala tillväxtarbete • Åldrande och minskande befolkning i många kommuner/regioner • Några städer växer väldigt snabbt • Stockholm, Göteborg och Malmö ska konkurrera med New York, London och Köpenhamn

4 Näringsdepartementet Attraktionskraft Basfunktioner som gör en ort attraktiv • Bra infrastruktur (vägar, kommunikationer, IT) • God service (skolor, vårdcentral, barnomsorg, affär, bensinstation, bankomat) • Närhet till arbetsmarknaden • Attraktivt boende (gärna nära vatten) • Goda sociala strukturer (kyrka, idrottsklubbar, ideella organisationer, eldsjälar)

5 Näringsdepartementet Attraktionskraft Kännetecknande för en attraktiv ort • Tätorter inom pendlingsavstånd till en annan tätort • Gränsort • Tätorter med turismprägel • Sjö- eller skärgårdsnära tätorter • Tätorter med utpräglad byanda, har en stark identitet

6 Näringsdepartementet Attraktionskraft Satsningar i statsbudgeten 2012 • Bredband • Nationalparksföreskrifter • Strandskydd • Ny- och ombyggnation av egnahem i landsbygdsområden • Regionala kulturmedel • Lokal serviceutveckling • Destinationsutveckling av turistmål

7 Näringsdepartementet Attraktionskraft Attraktions kraft Sverige • Vision: Sverige ska vara världens bästa land att vistas, verka och växa i • Tvåårigt projekt: maj 2012-maj 2014 • Inga nya pengar • Gemensamt arbete med kommuner, regioner, näringsliv och intresseorganisationer • Omfattar både landsbygder och urbana regioner

8 Näringsdepartementet Attraktionskraft Fokusområden • Service • Kultur och fritid • Digital kapacitet och tillgänglighet • Boendemiljöer • Destinationer och upplevelser

9 Näringsdepartementet www.regeringen.se/attraktionskraft Attraktionskraft


Ladda ner ppt "Näringsdepartementet Attraktions kraft Sverige - världens bästa land att vistas, verka och växa i."

Liknande presentationer


Google-annonser