Ladda ner presentationen
Presentation laddar. Vänta.
Publicerades avRoger Månsson
1
Vision 2025 Bilder: Hanna Maxstad I Katrineholm är lust den drivande kraften för skapande och utveckling – för liv, lärande och företagsamhet. Lust är passion, vilja, ambition. Det är också det lustfyllda – det vi lever för och det vi lever av – mat, kärlek, arbete, gemenskap, upplevelser. Läget är rätt – rätt geografiskt och rätt för handling och förändring. Katrineholm – Läge för liv och lust
2
Reflektion
4
Vision 2025 - Process och tidsplan • Januari 2010 Beslut i kommunfullmäktige om nytt styrsystem. • 24 november 2010 Beslut i kommunstyrelsen om starta visionsarbetet • 16-17 december 2010 Omvärldsanalysdagar för kommun- och bolagschefer • 20 januari 2011 Workshop med referensgrupp från olika delar av samhällslivet • 25 januari 2011 Workshop med gymnasieklass • 1-2 februari 2011 Workshop som samtliga politiska partier i kommunfullmäktige, förvaltnings- och bolagschefer inbjöds till • 21 mars 2011 Presskonferens Förslag Vision 2025 • 23 mars 2011 Presskonferens Förslag Kommunplan 2011-2014 • 23 mars 2011 Återkoppling och workshop med referensgruppen • 28 mars 2011 Återkoppling och workshop med gymnasieklassen • 30 mars 2011 – Beslut om vision och kommunplan tas i kommunstyrelsen • 18 april 2011 – Vision och kommunplan antas av kommunfullmäktige
5
Därför en vision? • Signalerar ambition - ”Places of ambition” • Skapar tydlighet och trygghet internt och externt • Skapar engagemang
7
Krav på en vision •Framåtsyftande •Skapa energi •Vara kommunicerbar - lättförståelig - särskiljande - väcka positiva känslor
9
Vad är gjorts? • En kommunikationsplan är framtagen. • Utställning i Kulturhuset maj 2011 • Presentation i annonser, på webb, på stortavlor och i sociala medier • Bilder har tagits • Julskyltning på Köpmangatan • Inspirations- och utbildningsdag för kommunens alla chefer Material som stöd i den fortsatta interna förankringen. • Kommunikationsrådets möte i oktober 2011 • Kommunmässan i december
10
Fortsatt arbete • Året delas in i kvartal och fokuserar på läge, liv, lust och Läge för liv & lust. • En aktivitetsplan finns, Exempel: • Se över allt informationsmaterial • Kommunens grafiska profil ska kompletteras • Katrineholmare tar fram olika korta visionsfilmer • Ta fram en musikjingel. • Arenareklam • Visionsbudskapet testas på en transportbils sidor.
11
Visions- och varumärkesarbete Image Hur vill man att Katrineholm ska uppfattas? Hur uppfattas Katrineholm bland externa grupper? Hur är Katrineholm ”på riktigt”? Identitet utvecklas internt Vision 2025 ”Varumärkesarbete innebär ett strukturerat och systematiskt arbete kring identitet, profil och image”. Målbild Profil Identitet
12
Hur används visionen och varumärket? Visionens intention ska alltid förmedlas. Visionen används i det interna utvecklingsarbetet, i kommunikation riktad till kommunala organisationen och till kommuninvånare. Varumärket används i det externa profileringsarbetet; inflyttning, företagsetablering, besökande.
14
VISION 2025 2023-26 2019-22 2015-18 2011-14 Lagstiftning Policies Värdegrund
15
En röd tråd i styrningen Mål Verksamhet Uppföljning Omvärldsförändringar Vision
16
Vision 2025 - Implementering Hur kan du bidra till att vi Katrineholmare når Vision 2025? • Internt i din organisation • Invånare, företagare, idrottsrörelsen, kulturliv?
Liknande presentationer
© 2024 SlidePlayer.se Inc.
All rights reserved.