Ladda ner presentationen
1
Skapande arbete och lek som
arbetssätt för att nå skolans kunskapsmål
2
Skolans kunskapsmål PISA Program. for Inter.n Student Assessment
TIMSS Trends in International Mathematics and Science Study PIRLS Progress in Reading Literacy Study NATIONELLA PROVEN
3
Barn i lekarbete - Laila Lindberg
4
Barn i förskola, förskoleklass och elever i grundskola
Varför lekarbete som stödinsats ? Störande, fungerar inte i gruppen, oroande . ..
5
Samtal med barnet, fungerar inte
Blockering- minns inte- förmår inte-ledsen ex Flicka 5 år, mor sjuk, inga kompisar, glömt
6
Hjärnan utveckling, spegelneuroner,
Grindvakten Lekarbete - Lärande - Kunskaper Alexander Maria, Sofia Fokus på kunskaper, d v s fakta, förståelse, färdighet och förtrogenhet. Utdrag Lpr Utdelas
7
Anknytning - Malin Broberg
8
Pappa och jag 5½ år - litade på
Promenad i kohagen Minns, glömt, Kroppsminne handflator Åskan vid Leken - Lahles flykt ” Du kan, du klarar det” Trygg hamn + styrka på färden
9
Otrygg o desorganiserad anknytning
- smalt mellanområde, tredje rummet - begränsad lekförmåga Hur klarar påfrestningar? Behöver stöd i leken Hur är bemötandet i lekarbete ? Barn på sjukhus
10
”...NÅ SKOLANS KUNSKAPSMÅL ”
I LEKEN LÄR BARN … Koncentrera sig , arbetsminne, Social förmåga Föreställa sig ( ”inte”) Kommunicera Språk, förstå, prata,
11
-BARN LÄR SIG I LEKEN Samförstånd, turtagning, Samarbeta, Planera, strukturera, Styra sitt eget arbete Jämställdhet, ömsesidighet
12
BEHOV AV BEKRÄFTELSE Ex: Alex Schulman ”Älska mig” Bekräftelse via nätet / Direkt Vad viktigt få bekräftat? Pappas rop i kohagen Beröm / Bekräftelse ?
13
BEHOV AV BEKRÄFTELSE ” Vilken fin tröja du har! ” ” Se mig”, lilla barnets mantra. Evolutionen , gener, utveckling - Kroppsminne – separationer Interpersonella relationer Stern D.
14
Bekräftar barnets lekhandlingar
Barnet o lekped delar uppmärksamhet Leken är meningsfull och viktig Tillfredsställelse att skapa det barnet vill Förutsägbart vad som ska ske i leken ” Livet är förutsägbart” > Trygghet ! barn i kris, krig, flykt, med konflikter
15
”Barnens lek är den infantila formen av
människans förmåga att handskas med sina erfarenheter”. Erikson, H. Erik ) Medfödd motivation att leka
16
Kornhall, P.( 2013 ) Barnexprimentet
Formativ bedömning / återkoppling : Micro teaching / Videoanalys “tittar på inspelade lektioner och diskuterar dem.” Video analys ger allra störst effekt
Liknande presentationer
© 2024 SlidePlayer.se Inc.
All rights reserved.