Ladda ner presentationen
Presentation laddar. Vänta.
Publicerades avEllinor Eriksson
1
29:e April 2003 BOLAGSSTÄMMA
2
2 Agenda Koncernen VLT VLT 2002 Första kvartalet 2003
3
3 Koncernen VLT VLT AB TidningarTryckerierElektroniska medier Vestmanlands Läns Tidning Trollhättans Tidning Elfsborgs Läns Allehanda Arboga Tidning Bärgslagsbladet Sala Allehanda Fagersta-Posten Avesta Tidning Prolog Tidningsdistribution och Logistik (fd VLT Distribution) Direktreklamutdelning Nerikes Allehanda (17%) Västsvensk Tidningsdistribution (12,5%) Hallandsposten (10%) TT (4,5%) Leanback Sweden Leanback Media System LMS (f.d. AdHostCenter) Bra Radio TVCheck Radiohästen (30%) City Gate (9%) VLT Press Västsvenskt Tidningstryckeri (10%)
4
4 Koncernen VLT Totala intäkter om MSEK 724,6 (718,9) Tidningar: 71,1 procent (70,9) Tryckerier: 24,0 procent (24,7) Elektroniska medier: 4,2 procent (4,1) Intäktsfördelning - 2002
5
5 Koncernen VLT AFFÄRSIDÉ VLT skall verka inom mediesektorn med fokus på lokaltidningsindustrin, tryckeriverksamhet och elektroniska medier MÅL Målet är att skapa långsiktiga värden och en god totalavkastning för aktieägarna genom att bygga upp en expanderande, sammanhållen och kostnadseffektiv mediegrupp VLT eftersträvar att nå en position som lokal marknadsledare för att kunna utnyttja skalfördelar och åstadkomma prisledarskap på medietjänster
6
6 Koncernen VLT Aktiekurs, SEK73,0 88,0 EK / Aktie, SEK58,460,4 Kurs / EK, %125146 Soliditet, %56,359,1 Avkastning EK, % 3,3 12,6 Avkastning syss. kapital, % 4,2 15,2 Vinst per aktie, SEK 2,0 7,4 Dir.avk, % (april) 5,7 4,5 2002 2001 Betalkurs SEK 72,5. Direktavkastning 5,5 procent och kurs/eget kapital 124 procent Årets utdelning är föreslagen till 4,00 (4,00) kronor per aktie, vilket motsvarar 204 procent av årets vinst per aktie Under år 2002 sjönk aktien med 17 procent till SEK 73 (88), under samma period sjönk O-listeindex med 28 procent
7
7 Agenda Koncernen VLT VLT 2002 Första kvartalet 2003
8
8 Koncernen VLT - 2002 Omfördelning mot direktkommunicerande medier Enligt IRM beräknas de totala medieinvesteringarna öka med 3 procent under 2003 Allmänt svag konjunkturell utveckling i Sverige Reklaminvesteringarna återhämtade sig något i slutet av 2002 och uppgick till cirka SEK 14,7 miljarder, motsvarande en minskning med 5,7 procent jämfört med 2001 Produkt- och utbudsannonsering prioriterades framför varumärkesannonsering
9
9 Koncernen VLT – 2002 Nettointäkterna var MSEK 713,7 (711,2 ) Rörelseresultatet minskade till MSEK 12,2 (35,1) Resultatet påverkades negativt med MSEK 9,2 orsakade av startkostnader och ombyggnation i samband med tryckeriinvesteringen Vinsten per aktie var SEK 1,96 (7,41) MSEK Nettointäkter MSEK Rörelseresultat
10
10 Koncernen VLT – 2002 Investeringar i anläggningstillgångar ökade till MSEK 182 (137). Huvuddelen av tryckeriinvesteringen är nu genomförd Under år 2002 upptogs en checkräkningskredit om MSEK 50 och en låneram om MSEK 50, varav MSEK 25 utnyttjats per den 31 december 2002 Under år 2002 uppvisades ett fortsatt positivt kassaflöde från den löpande verksamheten, MSEK 38,1 (63,1 ) Ingen aktieutdelning från Nerikes Allehanda 2002, MSEK 9,7 år 2001 MSEK Kassaflöden
11
11 Elektroniska medier – 2002 Elektroniska medier ökade intäkterna med 4,4 procent till MSEK 30,7 (29,4). Rörelseresultatet sjönk till MSEK –8,2 (-6,9), inklusive en omstruktureringskostnad om MSEK -2. (År 2001 ingår en redovisningsmässig reavinst om MSEK 4,9 från försäljningen av TV Bergslagen.) Rörelseresultat MSEK Leanback Sweden omstrukturerades och minskade personalstyrkan AdHostCenter förvärvades av Telia InfoMedia och integrerades med Adx under namnet Leanback Media System LMS TVCheck har expanderat och verksamheten omfattar nu även den finska TV-marknaden
12
12 Tryckerier – 2002 MSEK Intäkterna minskade marginellt till MSEK 174,1 (177,5). Under 2001 ingick Trollhättans Tryckeri med MSEK 20,4, att jämföra med MSEK 3,9 för 2002 Rörelseresultatet sjönk till MSEK -2,1 (13,1), inkluderat startkostnader för tryckeriet om MSEK 9,2 Strukturaffär. Sedan 1 april 2002 ingår Trollhättans Tryckeri i Västsvenskt Tidningstryckeri AB, i vilket VLT äger 10 procent Rörelseresultat Generellt lägre marginaler i verksamheten Långa kontrakt att trycka Ny Teknik och delar av Aftonbladet Investeringsprogrammet inom VLT Press utvecklas enligt plan
13
13 Tidningar – 2002 Annonsintäkterna minskade med 3,7 procent till MSEK 253,1 (262,8). Upplageintäkterna ökade till MSEK 163,3 (154,1) Rörelseresultatet uppgick till MSEK 32,0 (44,7) Utökat samarbete med andra tidningar i branschen Distributionsverksamheten inom Tvåstads Tidningar övertogs av Västsvensk Tidningsdistribution (VTD), i vilket VLT äger 12,5 procent Rörelseresultat MSEK Totalupplagan ökade Lokal rubrik- och utbudsannonsering ersatte till viss del minskad riksbokad varumärkes- och platsannonsering Intäkterna ökade med 1,1 procent till MSEK 515,3 (509,8)
14
14 Agenda Koncernen VLT VLT 2002 Första kvartalet 2003
15
15 Koncernen – Q1 2003 Fortsatt svag konjunktur i Sverige men stabiliserad annonsmarknad. Svagt positiv utveckling under kvartalet på såväl riks- som lokalmarknad. Försämrad marknad inom tryckeriområdet som konsekvens av minskande sidantal och ökad andel direktreklam. Förväntan om en fortsatt stabilisering av annonskonjunkturen under 2003, efter två år av negativ utveckling. Denna neutrala till svagt positiva annonsmarknadstrend utgår dock från en låg nivå. Sammantaget förväntas VLT:s resultat för 2003 bli bättre än för det föregående året. Resultatindikationen är därmed justerad. (Tidigare given resultatindikation signalerade ett väsentligt bättre resultat för 2003 än för det föregående året) För att förbättra lönsamheten har VLT ett fortsatt anställningsstopp och arbetar vidare med nya och redan påbörjade besparings- och effektiviseringsprogram.
16
16 Koncernen – Q1 2003 Nettoomsättningen ökade med 3,8 procent till MSEK 181,2 (174,5) Koncernens rörelseresultat förbättrades marginellt till MSEK 1,8 (1,4) Positivt kassaflöde om MSEK 15,9 (-4,5) Rörelseresultat MSEK Nettoomsättning MSEK
17
17 Elektroniska medier – Q1 2003 Intäkterna ökade till MSEK 7,3 (5,9), inklusive genomförda förvärv Rörelseresultatet blev MSEK –3,4 (-2,2) Omstrukturering av Leanback Sweden och Leanback Media System Rörelseresultat MSEK
18
18 Handlingsplan – Elektroniska medier 2003 Leanback Sweden –Paketering av produkter –Utveckling av erbjudanden till kund Leanback Media System –Bearbeta nyckelkunder i Norden –Ökad grad av nordisk närvaro –Ytterligare ökad effektivitet Bra Radio –Ökat samarbete med koncernbolag –Ökat fokus på säljaktiviteter TVCheck –Skapa en mer kostnadseffektiv organisation –Etablera TVCheck på den finska marknaden
19
19 Tryckerier – Q1 2003 Intäkterna var MSEK 46,1 (46,4). 2002 ingick Trollhättans Tryckeri med MSEK 3,4. VLT Press tar marknadsandelar Rörelseresultatet försämrades till MSEK -2,0 (0,1) som en konsekvens av generellt pressade marginaler Bortfall av uppdraget att trycka FinansVision i januari 2003. VLT Press söker aktivt nya uppdrag för att återställa kapacitetsutnyttjandet Bra start på uppdragen att trycka delar av Aftonbladet och NyTeknik Rörelseresultat MSEK
20
20 Tryckerier - Handlingsplan 2003 VLT Press –Den andra nya pressen skall tas i drift –Utnyttja den ökade kapaciteten till att öka marknadsandelar –Genomföra kvalitetsstyrningsprogram –Vidareutveckla samarbete med andra tidningstryckerier –Höja effektiviteten –Besparingsåtgärder
21
21 Tidningar – Q1 2003 Intäkterna ökade med 4,5 procent till MSEK 129,2 (123,6) Rörelseresultatet ökade till MSEK 10,7 (6,4). Rörelsemarginalen var 8,3 (5,2) procent. Stark upplageutveckling för samtliga tidningar. Totalupplagan ökade med 1 267 exemplar till 120 457 exemplar Fortsatt ökade annonsintäkter till MSEK 62,4 (60,1) Vestmanlands Läns Tidning uppvisar en rörelsemarginal om 12,5 procent Rörelseresultat MSEK
22
22 Upplagor och Annonsvolym – Q1 2003
23
23 Tidningar - Handlingsplan 2003 Vestmanlands Läns Tidning –Upplagan skall öka för sjunde året i följd –Effektiviserad produktion –Utredning om huruvida tidningen skall övergå i tabloidformat –Ny redaktionell organisation i syfte att ytterligare höja kvalité och effektivitet –Annonsförsäljning i separat dotterbolag Ingress Media –Implementering av etapp två i 10-miljoners programmet –Utveckling av måltalsdriven produktion i redaktionerna –Personalutveckling via Ingress Akademin
24
24 Tvåstads Tidnings AB –Ytterligare produktionssamordning mellan TT och ELA –Samordning av annonsinnehållet i TT och ELA –Direktinskrivning av radannonser via Internet –Annonsförsäljning i separat dotterbolag Prolog Tidningsdistribution och Logistik AB (fd VLT Distribution) –Utnyttja resurser och infrastruktur till annat än enbart distribution av morgontidningar –Ytterligare minska antalet reklamationer –Vidareimplementering av GPS-baserat distributionssystem (GIS) Tidningar - Handlingsplan 2003
25
29:e April 2003 BOLAGSSTÄMMA
26
26 Aktuella uppdrag hos föreslagna styrelseledamöter Leif Zetterberg:Ordförande i: LRF Media AB LRF Försäkring AB SwedeAgri Invest AB Mandamus AB SPIRA AB Styrelseledamot i: TV4 AB ICC Sweden JP Nordiska Spintab AB
27
27 Aktuella uppdrag hos föreslagna styrelseledamöter Jan Karlsson:Styrelseledamot i: Aros Technology Partner AB Humlegården Fastigheter HB Länsförsäkringar Liv AB Länsförsäkringar Fond Liv AB VLT Press AB
28
28 Aktuella uppdrag hos föreslagna styrelseledamöter Tomas Brunegård:Styrelseledamot i: Nya Dagen AB Svenska Tidningsutgivareföreningen Svenska Mässan Göteborg Tidningarnas Telegrambyrå
29
29 Aktuella uppdrag hos föreslagna styrelseledamöter Lennart Foss:Styrelseledamot i: Digiscope AB Norrköpings Tidningar AB
30
30 Aktuella uppdrag hos föreslagna styrelseledamöter Bert Levin:Ordförande i: Pysslingens Förskolor och Skolor AB
31
31 Aktuella uppdrag hos föreslagna styrelseledamöter Eva Lindqvist:Ordförande i: Ett antal utländska dotterbolag på Telias mandat Styrelseledamot i: Telefos AB
32
32 Aktuella uppdrag hos föreslagna styrelseledamöter Anders H. Pers:Styrelseledamot i: AcadeMedia AB LRF Media AB Musik vid Siljan AB Svensk Israelinformation SwedeMedia, Inc
33
33 Aktuella uppdrag hos föreslagna styrelseledamöter Jonas Pers:VD i: Pers & Co DMM AB
34
34 Aktuella uppdrag hos föreslagna styrelseledamöter Claes-Johan Thureson:Ordförande i: SEB Finans AB
35
29:e April 2003 BOLAGSSTÄMMA
36
36 Bilaga: Kvartalssiffror Kvartalssiffror i detalj, 2001-2003
37
37 Koncernen VLT Koncernen har mer än 170 års erfarenhet inom informationsbranschen. 1831: Boktryckaren Daniel Torsell startar ett nyhetsblad i Västerås. Westmanlands Läns Tidning utkommer en gång i veckan med fyra små sidor. 1898: Anders Pers från Mora förvärvade Vestmanlands Läns Tidning. 1970: Bärgslagsbladet i Köping och Arboga Tidning förvärvas. 1981: Sala Allehanda, Avesta Tidning och Fagersta-Posten förvärvas. 1985: VLT-aktien introduceras på OTC-listan. 1988: Förvärv av Trollhättans Tidning och Elfsborgs Läns Allehanda. Båda tidningarna startade sin verksamhet i slutet på 1800-talet. 1988: Tryckerirörelsen i Västerås överföres till ett nybildat dotterbolag: VLT Press AB. 1993: Start för reklamradion i Västerås samt regionala TV-program i TV4.
38
38 Koncernen VLT 1995: Moderbolaget ändrar firma till VLT AB samtidigt som utgivningen av Vestmanlands Läns Tidning överförs i ett eget bolag. Bildande av Ingress Media AB. 1997: Distributionsrörelsen förs över till ett nybildat dotterbolag: Prolog Tidningsdistribution och Logistik AB (fd VLT Distribution). 1998: Koncernens Internetsatsningar samlas inom Leanback Sweden AB. 1998: Möjlighet för aktieägarna att frivilligt omstämpla A-aktier till B-aktier. Fördubbling av antalet aktier via en split och ett inlösenprogram överför MSEK 53 till aktieägarna. 2000: Beslut om investering i två tryckpressar samt utbyggnad av en fastighet och en packsal. Investeringsprogrammet sträcker sig över tre år och omfattar cirka MSEK 320. 2001: Koncernens ägarandel om 49 procent i TV Bergslagen avyttras.
Liknande presentationer
© 2024 SlidePlayer.se Inc.
All rights reserved.