Ladda ner presentationen
Presentation laddar. Vänta.
1
Maria Bergström Socionom och sakkunnig RFSU
Barns sexualitet Maria Bergström Socionom och sakkunnig RFSU
2
Vad vet vi om barns sexualitet?
Lite forskning om barns sexuella uttryck Etiska dilemman Fokus ofta på sexuella övergrepp Vilken forskning kan vi använda oss av?
3
”Naturligt o hälsosamt sexuellt beteende” – vad är det?
Vad gör barn? ”Naturligt o hälsosamt sexuellt beteende” – vad är det?
4
Utforskande och nyfikenhet genom uppväxten
Lekar med andra på samma nivå Frivillighet och inte inslag av tvång eller aggressivitet Balanserad mot andra intressen och lekar Socialiserad ex ”naturlig genans”
5
0-5 år tittar och tar på sin kropp och kön
rör vid/gnider sitt kön mot blöja tittar och tar på andra barns könsorgan
6
6-9 år en ökad nyfikenhet kring vuxensexualitet och frågor om bebisar
ökad nyfikenhet inför andra barns kön, vill leka sexuella lekar för att utforska andras kön utforskar skillnader mellan killar och tjejer
7
10-12 år Undersöker sin kropp och funderar över kroppsliga förändringar Blir ihop Ökat sexuellt intresse för andra Provar kyssar och hångel
8
På vilket sätt möter ni barns sexualitet?
BIKUPA
9
Vuxnas frågor Vad är ”normalt”? Kan det här skada mitt/andra barn?
Har mitt barn blivit utsatt för ett sexuellt övergrepp? Vad tänker andra vuxna? Hur kan jag vara en god förälder?
10
Varför är det viktigt att uppmärksamma frågan om barns sexualitet?
11
A. Barn är sexuella Barn är sexuella subjekt Barn har frågor
Barn måste få vara sexuella på sin nivå och på sina villkor
12
B. Vuxna är normativa Genus, sexuell läggning, könsidentitet
Hbt-barn osynliggörs liksom barn i regnbågsfamiljer Föräldrar påverkar sina barns sexualitet - både positivt och negativt
13
C. Barn behöver ett språk
För att kunna tala om sina tankar och känslor Minskar utsattheten Behöver ha ett vedertaget ord för sitt kön
14
D. Barn behöver bekräftas i sina upplevelser
Barn har sällan någon att tala med Mindre acceptans för barns sexuella uttryck med stigande ålder
15
E. Vuxna saknar och efterfrågar kunskap
Okunskapen är stor om barns sexuella utveckling och sexuella uttryck Förhållningssätt påverkar barnens sexuella hälsa
16
F. Sexuell hälsa/ohälsa
Sexualiteten som hemlig och icke talbar - ökad utsatthet En öppen attityd har man med sig genom livet Leken - ett sätt att lära egna och andras gränser
17
Gruppdiskussion
18
Vad vill vi veta? Hur ska vi svara?
Fråga att diskutera Jag är en orolig mamma som undrar om våra barns sexuella vanor. Vi har upptäckt att de leker sexlekar – att de ska ta på varandra. Är detta normalt beteende av en 5- och en 7-åring? Hur ska vi hantera detta som föräldrar? Diskutera: Vad vill vi veta? Hur ska vi svara?
19
Vad vill vi veta? Hur ska vi svara?
Fråga att diskutera Jag har upptäckt att min 2 ½ -åriga son onanerar. Det brukar vanligtvis ske i samband med att han ska sova, men även andra gånger. Är detta normalt? Hur ska vi hantera detta som föräldrar? Diskutera: Vad vill vi veta? Hur ska vi svara?
20
Vad vill vi veta? Hur ska vi svara?
Uppföljning av gruppdiskussionen
21
När något ”sticker ut” Vilken känsla är kopplad till handlingen?
Hur verkar barnet må i övrigt? Hur ser barnets relationer ut?
22
Hur kan man agera? Tänk bort ”sexet” – hur agera då? Barn socialiseras
Ev söka hjälp för stöd eller bedömning
23
Vad kan det bero på? Intryck utifrån ex nätet, kompisar
Lever i hem med emotionella problem Lever i sexualiserade miljöer Stress, ensamhet osv
24
När ska man börja prata med barn om sex?
25
Förhållningssätt Utgå från barnens frågor och svara enkelt och rakt
Signalera att det är ett okej ämne - ex litteratur, kondomer osv Utnyttja tillfällen och ta ansvaret Låt det finnas med i vardagssamtal
26
Förhållningssätt forts.
Var inkluderande Bekräfta barnets rätt att sätta egna gränser Sexualiteten en del av en fostran
Liknande presentationer
© 2024 SlidePlayer.se Inc.
All rights reserved.