Ladda ner presentationen
Presentation laddar. Vänta.
Publicerades avBritt Falk
1
Konsekvenser av förändrade bilkostnader för kvinnors sociala aktivitetsmönster
Ulrich Olofsson och Charlotte Alm Linköpings universitet
2
Bakgrund Få studier försöker nå djupare förståelse över de “komplexa orsaksammanhang som leder till mäns och kvinnors olika resmönster” (Cedersund och Levin, 2005) “Alla förändringar i bilanvändningen som styrmedel kan åstadkomma, måste sättas i sammanhang med de effekter de kan ha på människors aktiviteter och livskvalitet” (Loukopoulos et al, 2006) Bilrelaterade kostnadsöningar har också den födelningspolitiska nackdelen att de påerkar hushåll med låga inkomster mer än övriga hushålll (Vageland & Pyddoke, 2006).
3
Utgångspunkter Kvinnor påverkas mer än män av förändrad tillgång till bil Kvinnor har mindre inflytande över bilanvändningen (e.g., Sirén et al., 2004) Kvinnor har särskilda transportbehov (trygghet, resor med barn, kedjeresor, e.g., Pickup, 1988; Polk, 2004) Bilen realiserar delvis andra värden för kvinnor (e.g., Dowling, 2000)
4
Frågeställningar Hur anpassar kvinnor sig till förändrade bilkostnader? Vilka (oönskade) bieffekter kan uppstå? Hur inverkar andra värden som realiseras av bilen? Hur väger kvinnor olika risker mot varandra?
5
Dagens presentation Vi kommer att presentera preliminära data från en enkätstudie, som är en del av ett projekt där även intervjuer ingår
6
Deltagare Populationen kvinnor med körkort och tillgång till bil, mellan 18-65 1500 enkäter, 1000 beräkas utgöra stickprovet, slumpmässigt ur SPAR 459 svar Redovisar idag 200 enkäter (internt bortfall 17)
7
Bakgrundsfaktorer Ålder Typ av hushåll och boende, barn
Tillgång till bil, antal bilar, körsträcka Utbildning, sysselsättning och ekonomi Tillgång till alternativa transportmedel En viktig forskningsuppgift är att studera hur anpasning till kostnadsökningar varierar med socio-demografiska faktorer (Loukopoulos, et al, 2006)
8
Enkät Uppskattad bilkostnad för hushållet
Kostnadsökning som behövs för att anpassning ska ske Olika aktiviteter (arbete, kultur, föreningsliv, mm) Olika typer av anpassningar Konsekvenser (frihet, gemenskap, självkänsla, trygghet En viktig forskningsuppgift är att studera hur anpasning till kostnadsökningar varierar med socio-demografiska faktorer (Loukopoulos, et al, 2006)
9
Beskrivande resultat Hur många körda mil senaste året?
> 2000: 4,4% (8)
13
Hushåll Barn: 0-6 år: 21,3% (39) 7-12 år: 19,1% (35)
18 eller äldre: 13,1% (24) Delar bostad med: Ingen: 12,0% (22) Make/sambo/partner: 80,3% (147) Andra vuxna: 2,1% (4) Barn: 3,3% (6)
14
Utbildning och inkomst
Högsta utbildning: Grundskola: 10,4% (19) Gymnasium: 35,0% (64) Universitet/Högskola: 53,6% (98) Årsinkomst: eller mindre: 6,6% (12) – : 15,8% (29) – : 14,8% (27) – : 18,0% (33) – : 19,7% (36) > : 19,1% (35) Vet ej: 3,8% (7)
21
Arbete/Studier Andel som kör bil i samband med arbete/studier
22
Besöka släkt/vänner Andel som kör bil i samband med besök hos släkt/vänner
23
Inköp av varor Andel som kör bil i samband med inköp av varor
24
Utöva idrott/friluftsliv
Andel som kör bil i samband med att utöva idrott
25
Utöva hobby Andel som kör bil i samband med att utöva en hobby
26
Kultur/nöje Andel som kör bil i samband med kulturella aktiviteter
27
Skola/barnomsorg Andel som kör bil i samband med skola/barnomsorg
28
Barns fritidsaktivitet
Andel som kör bil i samband med barns fritidsaktivitet
29
Anpassningar till ökade bilkostnader
30
Konsekvenser av anpassningar
31
Slutsatser & Diskussion
Kvinnor använder oftast den gemensamma bilen, och om båda behöver bilen samtidigt så delar man oftast lika eller så använder kvinnan bilen! Upplevd jämställdhet - faktiska skillnader? Värdering av olika könsspecifika aktiviteter kopplade till bilanvändning?
32
Slutsatser forts. Ungefär lika många som anser sig ha tillgång till kollektivtrafik resp ej tillgång till kollektivtrafik Ej tillgång definieras vanligtvis som tidsbrist eller bristande flexibilitet hos kollektiva transportmedel – ej som faktisk avsaknad av sådana!
33
Slutsatser forts. Relativt få anpassningar till höjda bilkostnader
Uppfattning om nuvarande bilkostnader kan skilja en del från faktiska sådana? Vilka värden realiserar bilen för kvinnorna? Marginella konsekvenser av anpassningar Individuella skillnader, ex de som har respektive inte har tillgång till kollektivtrafik?
Liknande presentationer
© 2024 SlidePlayer.se Inc.
All rights reserved.