Ladda ner presentationen
Presentation laddar. Vänta.
Publicerades avKerstin Olofsson
1
Att skapa förutsättningar för ny teknik Anna Johnson Industriell dynamik, Chalmers 2001-04-24
2
Innehåll •Hur utvecklas och sprids ny teknik? •Vad behövs för att stimulera utveckling och spridning av ny teknik? •Lärdomar för policy •Några argument för en EU-gemensam energipolitik
3
Hur utvecklas och sprids ny teknik? •Ingen linjär process — ”market pull” och ”technology push” är förenklade synsätt •Flera steg i spridningen — från nischmarknad över bryggmarknad till massmarknad •Innovationssystemet spelar roll — innovations- och spridningsprocesser är även kollektiva: –Aktörer och marknader –Nätverk –Institutioner
4
Vad behövs för att stimulera utveckling/spridning av ny teknik? •Skapande av ny kunskap — mångfald •Styrning av sökprocessen — tillväxtpotential och legitimitet •Resurser — kapital, kompetens m m •Informations-, kunskaps- och visionsutbyte — mötesplatser och nätverk •Stimulering av marknaden — legitimitet, gynnsam lagstiftning etc
5
Lärdomar för policy •Skapa mångfald i kunskapsbasen — försök inte välja ”rätt” teknik/ansats på förhand! •Tålamod/uthållighet är nödvändigt — det kommer att ta tid! •Det behövs en ”portfölj” med en mångfald av policyåtgärder! •Åtgärderna måste vara förenliga med varandra!
6
Några argument för en EU-gemensam energipolitik •Med en gemensam, avreglerad elmarknad är det svårt att ha nationella stödsystem för ny teknik. •Nisch- och bryggmarknader är ej alltid geografiskt samlade. •Ett gemensamt system kan skapa nya marknader/mer utrymme för ny teknik. •Informations- och kunskapsspridning främjar utvecklingen, men sker inte alltid spontant.
Liknande presentationer
© 2024 SlidePlayer.se Inc.
All rights reserved.