Ladda ner presentationen
Presentation laddar. Vänta.
Publicerades avKristin Mattsson
1
Mediet är inte budskapet om sociala medier och den digitala tidsåldern Lars Ilshammar, Luleå 2009-10-13
2
Läget 2008: 88 % av svenskarna har tillgång till Internet hemma 74 % av svenskarna har tillgång till bredband hemma 71 % av svenskarna använder Internet dagligen 21 % av svenskarna använder Internet i mobilen 16 % av svenskarna använder INTE Internet 15 % av svenskarna e-handlar regelbundet
11
Vad betyder det här?
12
Vi lever i en tid av avmärkvärdiserin g
13
Det digitala är normalt. Digital teknik har vardagligserats
14
Att välja ett analogt liv är att aktivt välja utanförskap
15
Unga människor växer upp i en digital värld och ser denna värld som den enda och självklara
16
Våra datorer kan inte längre förstås som separata enheter. Vi är inte bara uppkopplade, vi är alltmer ihopkopplade
17
Det digitala är kulturens default
18
Digitalt är inte analogt, fast bättre. Det är något fundamentalt annorlunda
19
Texter cirkulerar, videos korslänkas och bilder kopieras – allt flyter runt i en oändlig binär ström av data
20
Det digitala är inte fast - det är till sin natur föränderligt och blandningsbart
21
Framför datorn är det nästan lika vanligt att kopiera, klippa ut och klistra in som att andas
22
Det finns inga digitala original, bara oändligt många kopior. Och distributionskostnaderna går mot noll
23
Vi lever i en tid av paradoxer
24
Det finns ingen enkel tolkning av samhällets förhållande till den digitala utvecklingen. Snarare blir verkligheten alltmera svåröverskådlig i takt med att världen digitaliseras.
25
Demokratisering och genomskinlighet är sambo med övervakning och kontroll
26
Himmel och helvete bor grannar på nätet
27
Nuet påminner om förra sekelskiftet när industrialiseringen stod i centrum för människans förhoppningar och rädslor.
28
Konvergens och divergens: en apparat, många distributionsvägar
29
Alla mediehus blir flerkanaliga
30
Ingen distributör kan äga sitt innehåll
31
Digital information är flyktig och odödlig
32
Fragmentiserade och sammanlänkande användare
33
Att länka är att dela med sig av digitalt överflöd i en lekfull gåvoekonomi och remixkultur
34
Fildelning är en instinkt på de sociala nätverken. Uppdelningen offentligt och privat finns inte längre, inte heller mitt och vårt.
35
Vad är nytt i det nya (finns det asociala medier)?
36
Det finns inget nytt medielandskap
39
Tekniken tränger sig på, men medievanor är trögrörliga
40
Gamla och nya medier samexisterar
41
De stora förändringarna sker långsamt. Därför är det viktigt att skilja på tillgång och användning.
42
Tekniken innehåller ingen färdig framtid, inte heller erbjuder den någon tydlig kompasskurs
43
Medier är verktyg, men också modernitetsmarkörer och statussymboler
44
Att nästan bo i framtiden har en förförisk lockelse
45
Gör inte det bästa till det godas fiende
46
Ställ ingenjörerna under förmyndare
47
Idéer kan inte ersättas med teknik
48
Mediet är inte budskapet. Innehåll och budskap gör före form och paketering
49
Content is King (and Public is President)
50
Nya medier och jakten på nya målgrupper är inget självändamål
51
Publiken bestämmer: omvärldsanalys och användarstudier är viktigt
52
Gör användare till medarbetare
53
Nätverka, samarbeta, skapa en öppen diskussionskultur
54
Talk the talk, then walk the talk...
55
Osäkerhet är normalt, tvärsäkerhet osunt. Varning för propellermössorna
56
Kontakt och feedback: Lars Ilshammar lars@ilshammar.se www.ilshammar.se 070-677 47 75
Liknande presentationer
© 2024 SlidePlayer.se Inc.
All rights reserved.