Ladda ner presentationen
Presentation laddar. Vänta.
Publicerades avSandra Eliasson
1
Vad vet vi om aktiva kunder och kundnöjdhet? Dialogforum 10 december 2012 Samordningsrådet för smarta elnät Yvonne Fredriksson, GD
2
Prioriteringar i EU:s energistrategi • Uppnå ett energieffektivt Europa • Skapa en helt integrerad europeisk energimarknad 2014 • Stärka konsumenterna och garantera en trygg och säker energiförsörjning • Vidareutveckla det europeiska ledarskapet inom teknik och utveckling på energiområdet • Stärka den externa dimensionen av EU:s energimarknad
3
Konkreta mål och åtgärder på EU nivå Det ”gröna paketet” - 20/20/20 målen Mål om en fullt integrerad energimarknad till 2014 • Tredje energimarknadspaketet (direktiv) • Infrastrukturpaketet (förordning samt pengar) • Övervakning av handeln (förordning) • Energieffektivisering (direktiv)
4
Alltmer fokus på konsumenterna! • Politisk vilja att öka konsumenternas möjlighet att påverka kostnader och förbrukning • Behov av att ”styra” konsumenternas förbrukning så att näten utnyttjas effektivare och extrema pristoppar eller avbrott undviks
5
En rad initiativ har tagits… • Citizen Energy Forum har skapats – en årlig konferens där konsumentföreträdare inbjuds för dialog med EU- kommissionen, regeringarna och tillsynsmyndigheterna • Tillsynsmyndigheterna har enats om rekommendationer om vilken information konsumenterna bör få av företagen • I tredje energimarknadspaketet finns en särskild bilaga med regler för att stärka konsumentskyddet • Den nya EU-myndigheten ACER följer årligen upp att medlemsländerna i EU har genomfört direktiven (Market Monitoring Report)
6
Vad vet vi om konsumenterna? Flera studier visar att konsumenterna inte är nöjda • EU-rapport 2012 • Citizen Energy Forum • Svensk Energi:s årliga undersökningar • Ei:s konsumentundersökning 2012 Men vi ser också att konsumenterna i Sverige blivit mer aktiva….
7
Utvecklingen av elavtalsformer 2004-2012
8
Antal byten av elhandlare och prisutveckling 2004-2012
9
EU DG Sanco Consumer Scoreboard • Konstaterar att konsumenterna inom EU generellt inte har möjlighet att få del av de möjligheter som en liberaliserad marknad skapat • Det gäller särskilt möjligheterna att - välja/byta elhandlare - jämföra priser
10
Citizen Energy Forum november 2012 • Konsumenterna inom EU saknar information som gör att de kan välja billigare alternativ från olika handlare • Det investeras inte tillräckligt i energisystemet för att säkra stabil och kostnadseffektiv tillgång på el och gas • Konkurrensen är fortfarande för låg, det behövs fler företag EU-kommissionen kommer därför att - införa nya bindande tekniska regler för att underlätta handel - stödja utvecklingen av smarta energisystem så att konsumenterna får bättre kontroll över sina kostnader och sin förbrukning - fortsätta att hindra medlemsländerna att reglera energipriserna eftersom det bästa för konsumenterna är konkurrens, innovation och investeringar
11
Svensk energis undersökning 2012 om svenska konsumenters byten och attityd • Attityd: 33 % är positiva och 26 % är negativa till hur elmarknaden fungerar • Byten: 74 % är positiva till möjligheten att byta handlare • Aktivitet: 62 % har aktivt handlat för att påverka sitt elpris
12
Ei:s konsumentundersökning 2012 • En övervägande majoritet av tillfrågade konsumenter kan tänka sig att omförhandla eller byta elhandelsavtal • Samtidigt uppger endast 36 procent att de tänker byta eller omförhandla elavtal under kommande året. • 85 % säger att de har litet förtroende för aktörerna – och förtroendet är lågt inom alla studerade grupper • Bristen på förtroende skapar en känsla av osäkerhet, oro och olust
13
Litet samband mellan förtroende kunskap och aktivitet • Aktiva konsumenter har inte större förtroende för marknaden än inaktiva konsumenter • Inte heller verkar kunskap om elmarknaden vara avgörande för om konsumenterna är aktiva eller inaktiva på elmarknaden • Resultatet kan tolkas som att det finns andra faktorer som medför aktivitet på elmarknaden
14
Enkelhet och trygghet - väg till ökad aktivitet • Konsumenterna vill inte ha mera information och litar inte på den information de får • För att våga göra aktiva val vill konsumenterna ha: – Enkelhet – Tillförlitlighet – Trygghet
15
Ei:s uppgift Vi arbetar långsiktigt för: – Ett säkert nät med så få elavbrott som möjligt – Ei kontrollerar kvaliteten i elnäten och att företagen gör risk- och sårbarhetsanalyser samt har åtgärdsplaner – Ett rimligt pris på elnät – Ei kontrollerar att företag som har monopol inte tar ut överpriser – Ett tryggt val av elhandelsföretag – Ei kontrollerar att företagen följer reglerna om information till konsumenter och till myndigheter
16
Några tidigare regeringsuppdrag till Ei • Anpassning av elnäten till ett uthålligt energisystem – Smarta mätare och intelligenta nät (SMIN) • Nettodebitering – förslag till nya regler för användare med egen elproduktion • Ökat inflytande för kunderna på elmarknaden genom timmätning • Vägval för en utvecklad marknad för mätning och rapportering av el • Beskrivning av el- och naturgasmarknadens aktörer
17
Hur går vi vidare? Vad kan du eller din organisation bidra med? Vad bör Samordningsrådet för smarta nät föreslå? www.ei.se
Liknande presentationer
© 2024 SlidePlayer.se Inc.
All rights reserved.