Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Hur gör vi? SIQ Kommunal Kvalitetsledning

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Hur gör vi? SIQ Kommunal Kvalitetsledning"— Presentationens avskrift:

1 Hur gör vi? SIQ Kommunal Kvalitetsledning 2019-04-09
Charlotta Flodin, Verksamhetsutvecklare

2 Vilka är vi? Internetstiftelsen är en oberoende, affärsdriven och allmännyttig organisation. Vi verkar för ett internet som bidrar positivt till människan och samhället. Vi ansvarar för internets svenska toppdomän .se och sköter drift och administration av toppdomänen .nu. Intäkterna från affärsverksamheten finansierar en rad satsningar i syfte att möjliggöra att människor kan nyttja internet på bästa sätt, och stimulera kunskapsdelning och innovation med inriktning på internet. Internetstiftelsen är en oberoende allmännyttig stiftelse som jobbar för att förbättra internet i Sverige. Alla adresser som slutar på .se eller .nu .nu hanteras av oss. Pengarna vi får in från alla som registrerar domäner använder vi till att främja innovation och kunskap om internet på många olika sätt.

3 Urkunden En stiftelse har inga ägare, utan styrs istället av ett fast dokument: urkunden. Internetstiftelsen grundades 1997, och urkunden säger att vi ska: En stiftelse har inga ägare, utan styrs istället av ett fast dokument: urkunden. Internetstiftelsen grundades 1997, och urkunden säger bland annat att vi ska ”främja en god stabilitet i infrastrukturen”, ”sprida information om forsknings- och utvecklingsarbete” och ”främja utvecklingen av hanteringen av domännamn under toppdomänen ”.se” och andra nationella domäner avseende Sverige” Främja en god stabilitet i infrastrukturen Sprida information om forsknings- och utvecklingsarbete Främja utvecklingen av hanteringen av domännamn under toppdomänen ’.se’ och andra nationella domäner avseende Sverige

4 Historik Björn Eriksen registrerade och skötte toppdomänen .se de första åren, 1997 Startas stiftelsen IIS av ISOC-SE och tar över ansvaret för toppdomänen .se 2003 Liberaliseras reglerna kring registrering av .se-domännamn till att gå från nyttja förprövning till att införa först-till-kvarn-principen. ATF införs. 1a juli 2006 träder Toppdomänlagen i kraft och Post- och Telestyrelsen blir IIS tillsynsmyndighet. tar IIS internetsatsningar fart med bl.a. Bredbandskollen, Internetguider, Webbstjärnan och DNSSEC. Nuvarande affärsmodellen registry-registrar-modellen införs 2009 I oktober 2010 registreras den miljonte .se-domänen. IIS tar över teknisk drift och administration av toppdomänen.nu i september 2013 IIS får uppdraget av ICANN att vara teknisk testorganisation för de nya toppdomänerna. 2003 liberaliseras reglerna kring registrering av .se-domännamn till att gå från att nyttja förprövning till att införa först-till-kvarn-principen. ATF införs tar IIS internetsatsningar fart med bl.a. Bredbandskollen, Internetguider, Webbstjärnan och DNSSEC 2013 får IIS uppdraget av ICANN att vara teknisk testorganisation för de nya toppdomänerna Oktober 2010 registreras den miljonte .se-domänen 1997 startas stiftelsen IIS av ISOC-SE och tar över ansvaret för toppdomänen .se 1 juli 2006 träder Toppdomänlagen i kraft och Post- och telestyrelsen blir IIS tillsynsmyndighet 2009 införs nuvarande affärsmodellen registry-registrar-modellen September 2013 IIS tar över teknisk drift och administration av toppdomänen .nu

5 Vad vill vi? Vision: Vi verkar för att alla i Sverige vill, vågar och kan använda internet

6 Vad gör vi?

7 Federationer Genom identitetsfederationer blir det lättare att logga in utan att komma ihåg en massa lösenord. Vi på Internetstiftelsen är federationsoperatör för Skolfederation som vänder sig till Sveriges skolor och Sambi för hela den svenska vård- och omsorgssektorn.

8 Verksamhetsutveckling
Omfattar kvalitet och hållbarhet för hela Internetstiftelsen och inkluderar arbete med tjänster, processer och projekt (genom projektkontoret).  Syftet är att utveckla hela stiftelsens verksamhet i enlighet med av styrelsen beslutade strategier och ledningsgruppens prioriteringar så att vi når våra mål i affärsplanen, följer urkunden och rör oss i riktning mot vår vision. 

9 Styrelsen Internetstiftelsen har en brett sammansatt styrelse med representanter för både användare och experter inom internetområdet. I styrelsen finns representanter för: ISOC-SE Svenska Bankföreningen Sveriges Internetoperatörers Forum Svensk Handel Sveriges Konsumenter Svenskt Näringsliv

10 Våra värderingar och vår position
Vi är engagerade, öppna, kunskapssökande och tar ansvar. Vi tycker om och tror på internet och brinner för att dela med oss av vår kunskap. Vi verkar för ett internet som bidrar positivt till människan och samhället och bryr oss genuint om våra målgruppers situation och behov. Vi bryr oss om varandra inom organisationen och firar framgångar tillsammans. Kvalitet är något vi värdesätter mycket, därför ser vi alltid till att vi är professionella mot varandra och vår omvärld. Våra tjänster och vårt arbete grundar sig i analys och fakta. Vårt hållbarhets- och kvalitetsarbete genomsyrar allt vid gör och vi gör alltid vårt bästa för att leverera ett väl utfört jobb. Transparens är viktigt för oss både när vi kommunicerar internt och externt. På Internetstiftelsen ser vi våra olika personligheter som en värdeskapande kraftkälla. Vi verkar för att dela med oss av vår kunskap och expertis. Vi på Internetstiftelsen är nyfikna och vill röra oss framåt, både som individer och som organisation. Därför säkerställer vi att vi ligger i framkant inom våra kompetensområden. Vi uppmuntrar nytt och bättre tänkande och vi vågar ta ställning inom flera ämnen kopplade till internet.

11 Vad är kvalitet? Förmåga att tillfredsställa kundernas behov, krav, önskemål och förväntningar

12 Vår kvalitetspolicy

13 Vår kvalitetspolicy Vi vill göra rätt från början
Vi kontrollerar att vi gör rätt Vi har en tydligt definierad och processorienterad verksamhet Vi är lyhörda för våra kunder Våra medarbetare har engagemang och uppmuntras att påverka Vi arbetar tillsammans med våra partners och leverantörer Vi arbetar för en stabil och robust drift av våra system

14 Varför kvalitet? Bättre tjänst till slutanvändare på internet. Nöjda slutkunder. Kunna hantera stark tillväxt. Ökad marknadsandel för våra tjänster på den svenska marknaden. Uppfylla toppdomänlagens krav och visa att vi går att lita på varje dag. Möjlighet till benchmarking Motivera medarbetare. Nöjda medarbetare som vill arbeta med kontinuerligt förbättringsarbete. Kostnadseffektiv organisation

15 Vårt kvalitetsprogram
Interna konferensdagar: Informations- och utbildningsdagar för alla medarbetare, genomförs två gånger per år, en till två dagar per gång. Skapar teamkänsla, kultur och en grogrund för förbättringsarbete och ökat engagemang. Planering: Alla medarbetare är involverade i arbetet för sin avdelnings planering och får löpande information vid möten och vid interna konferensdagar. Skapar tydlighet och medvetenhet. Mätningar: Mål fastställs årligen i affärsplanen och måluppföljning i form av mätningar når medarbetarna bland annat via tertialrapporter. Ger faktaunderlag till beslut för att förbättra processerna Processer: För alla viktiga processer inom verksamheten finns en beskrivning. Processägare utses för varje viktigare process. Nyckeltal fastställs och redovisas för verksamheten som helhet. Ger helhetssyn. Utbildning: Utbildningen omfattar metodstöd i kvalitetsarbete, dokumentation som stöd i medarbetarnas dagliga förbättringsarbete och verktygslåda med analysverktyg anpassade efter Internetstiftelsens behov. Varje medarbetare ges stort ansvar och utrymme i förbättringsarbetet vilket ger självförtroende och utrymme för kreativitet.

16 Vår processkarta

17 Roller Ansvarsfördelning för olika roller framgår av rolldokumentet.

18 Förbättringshjulet

19 Förbättringar

20 Förbättringar


Ladda ner ppt "Hur gör vi? SIQ Kommunal Kvalitetsledning"

Liknande presentationer


Google-annonser