Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Välkommen till en presentation av NOVA – verktyg och metoder för Normkreativ innovation. Inledningsvis kan du presentera dig själv för din publik och berätta.

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Välkommen till en presentation av NOVA – verktyg och metoder för Normkreativ innovation. Inledningsvis kan du presentera dig själv för din publik och berätta."— Presentationens avskrift:

1 Välkommen till en presentation av NOVA – verktyg och metoder för Normkreativ innovation.
Inledningsvis kan du presentera dig själv för din publik och berätta att syftet med den här presentationen är att introducera NORMKREATIV INNOVATION och materialet NOVA: Verktyg och metoder för normkreativ innovation, som ges ut av Vinnova – Sveriges innovationsmyndighet.

2 Innehållet i presentationen ger dig en översikt av presentationen
Innehållet i presentationen ger dig en översikt av presentationen. Den här bilden tas lämpligen bort innan en presentation.

3 Den här bilden ger dig instruktioner inför en presentation, tas lämpligen bort inför en presentation. Syftet är bara att beskriva hur presentationen kan användas.

4 NORMER är centrala i normkreativ innovation, det är viktigt att din publik inledningsvis får en uppfattning om vad det kan handla om. Det finns olika sätt att beskriva normer men ett bra sätt är att tala om normer som osynliga regler, som vi oftast inte är medvetna om, men som vi håller oss till och sällan bryter. Ge gärna exempel på någon norm, till exempel att det finns normer för hur vi beter oss när vi träffar en ny person, att vi förväntas vara hövliga och nämna vad vi heter etc. Många normer är helt oproblematiska och hjälper oss att navigera och fungera väl mellanmänskligt. Men så finns det andra normer som kan leda till att människor som inte anses tillhöra normer begränsas, diskrimineras, och ibland utesluts från den sociala gemenskapen. En anledning är att normer är kopplade till olika värderingar, som i sin tur varierar mellan kulturer och andra sociala gemenskaper. En viktig poäng är att normer alltså är en del av människans sociala och kulturella värld, att de hålls för sanna och försvaras om de hotas, men varken är naturgivna eller eviga. Normer förändras över tid, och normer skiljer sig åt mellan olika grupper. Efter en introduktion av normer, som gärna kan göras i form av en diskussion med publiken, är det dags att fördjupad hur normer kan diskriminera.

5 Nu är det dags att tala om hur normer kan leda till diskriminering
Nu är det dags att tala om hur normer kan leda till diskriminering. Ta gärna hjälp av normkorten i NOVA, liksom andra texter och material som beskriver normer om du själv inte är påläst. I NOVAs Guide finns det exempel på bra källor Att det sociala och kulturella livet bygger på olika normer, alltså föreställningar om vad som är det normala och önskvärda, innebär därmed att det också finns människor som anses avvika, som anses bryta mot normen. Att peka ut dessa människor och grupper är dessutom ett sätt att bekräfta och förstärka ställningen för de som inkluderas av rådande normer. Normer är alltså ett redskap för utövande av makt. Diskriminering i olika former bygger på användningen av normer som maktmedel. Ge gärna exempel här, eller fråga publiken om deras exempel. Det kan handla om att normer som reproducerar föreställningar om vad som anses manligt respektive kvinnligt – så kallade genusnormer. Utveckla gärna genusnormer som exempel, till exempel den för föreställningen om manligt och kvinnligt centrala idéen om två kön, som beskrivs som varandras motsatser, och mellan vilka det uppfattas som normalt att det finns en attraktion. Diskutera hur sådana normer gör att det anses avvikande att till exempel vara homosexuell – att bryta mot normen om attraktionen mellan man och kvinna som det normala. Eller hur normer relaterade till det som anses manligt respektive kvinnligt också bygger på ett maktförhållande där mannen typiskt är hierarkiskt överordnad kvinnan. Tala gärna om hur vi blir mer och mer medvetna om hur sådana normer fungerar i det sociala livet, men att det talats mindre om hur normer också befästs och reproduceras i allt det vi skapar, till exempel byggnader, stadsrum, produkter, tjänster och så vidare. Konstatera gärna att normkreativ innovation handlar om sådana sammanhang, om det vi skapar. Visa gärna ett par exempel på hur det vi skapar medvetet eller omedvetet skapas utifrån olika normer.

6 Det här är ett exempel på hur en kan börja tala om normer omsatta i det vi skapar. Här är ett exempel på normer gestaltade i dopkort. Bilderna bygger på verkliga exempel och både text, typsnitt och färgval är samma som i verkliga dopkort. Läs upp vad det står på kortet och fråga publiken vilka normer de kan exemplifiera i det här dopkortet. Gå sedan vidare till nästa bild.

7 Läs upp texten på det rosa kortet
Läs upp texten på det rosa kortet. Beskriv hur de båda korten beskriver två helt olika förväntningar på pojken/gossebarnet respektive flickan/flickebarnet. Pojken ska vara aktiv och ta för sig, ett subjekt, medan flickan ska vara vacker, ett objekt. Diskutera gärna hur skillnader främst görs i beskrivningen, men också i färg och typsnitt – det sirligare typsnittet i kortet som beskriver flickan.

8 Här visas de båda dopkorten tillsammans
Här visas de båda dopkorten tillsammans. Diskutera skillnaderna och vad de medför i form av normer som präglar oss från tidiga år.

9 Här visas normer uttryckta i färg, form, typsnitt, text, ordval etc
Här visas normer uttryckta i färg, form, typsnitt, text, ordval etc. i produkterna rakhyvlar. Bilderna bygger på verkliga exempel. Notera att produkternas funktion i princip är den samma: att avlägsna ovälkommen kroppsbehåring. Diskutera produkternas skillnader och likheter: Vad säger de olika färgvalen? Vad säger de olika valda typsnitten i produkternas namn?  Vad säger de olika produktnamnen?  Vad säger de olika formerna på rakhyvlarna?  Vad säger de olika visuella elementen, ex. det gröna “lasersvärdet” på M3Power jämfört med “halon” på Venus? Detta visar skillnader som skapats medvetet, skillnader som återskapar och också förstärker genusnormer.

10 Normer är kopplade till olika saker, inte minst hudfärg
Normer är kopplade till olika saker, inte minst hudfärg. Bilden visar exempel hämtat från filmen ”Whites only” på Youtube där en automatisk tvålautomat har skapats med en sensor som inte reagerar på mörk hud. Omedvetenhet om normer kan till exempel leda till diskriminering och begränsning. Det typiska med normer är att de är osynliga och tas för givet, och att risken är stor att vi, om vi inte är medvetna om vilka normer vi utgår ifrån, begränsar och diskriminerar människor som inte är som oss, inte har samma förutsättningar och privilegier som oss, etc. I fallet med rakhyvlarna gjordes skillnader medvetet. I det här exemplet är det förmodligen omedvetet, men ändå något som inte bör hända. ”Whites only” Youtube

11 Normer finns överallt runtomkring oss och bidrar till diskriminering och begränsning av människans livsvärld. Det finns många exempel på personer med olika former av funktionsvariation som inte kan ta sig in i byggnader, ta bussen för att trottoarkanten är för hög eller avståndet för långt och så vidare. Har du eller din publik några exempel på vardagsdiskriminering?

12 Allt vi skapar, medvetet eller omedvetet, bygger på olika normer, och det kan leda till att människor på olika sätt blir begränsade och diskriminerade. Normkritik är ett forskningsfält som hittills använts mest på sociala sammanhang och situationer, till exempel för att synligöra hur makt baserat på vissa normer utövas i klassrummet, eller i förskolan (ofta omedvetet), men att det är lika användbart för att analysera hur normer återskapas i det vi skapar, arkitektur, stadsmiljöer, produkter, tjänster etc. Normkritik handlar alltså inte om att kritisera normer i sig, vilket är lätt att tro av ordvalet – normer är för det mesta bra, men att det handlar om att identifiera och analysera normer som utesluter och begränsar. Kanske skulle det varit bättre med ett begreppet som normanalys. Diskriminerande och begränsande normer är problematiskt för samhället, förutom det lidande och besvär människor upplever. Det krävs speciallösningar, människors kapacitet tas inte till vara, det blir olika former av åtgärder som är onödiga etc. Här finns viktiga områden för nytänkade och innovation som både gör samhället mer inkluderande, jämlikt och jämställt, och också mer lönsamt och resurseffektivt.

13 Normkreativitet handlar om att omsätta den normkritiska analysen och förståelsen i skapandet av nya mer medvetna och innovativa lösningar och möjligheter.

14 Normkreativ innovation handlar om att, baserat på en normkreativ analys och förståelse, skapa nya lösningar som är mer inkluderande, jämlika och jämställda. En ordentligt genomförd normkritisk analys är helt avgörande för att verkligen förstå problemsituationen, för att kunna åstadkomma en bra resultat och för att kunna åstadkomma innovation inom det området.

15 Det här är materialet NOVA, som är framtaget för att stödja arbetet med normkritisk analys och normkreativ innovation. I NOVAs Guide finns massvis av information som är bra att läsa igenom, bland annat varför NOVA har formatet av en kortlek, utan att egentligen vara ett spel.

16 Guiden i NOVA materialet innehåller en massa viktigt information om utgångspunkter för normkreativ innovation, om materialet NOVA i sig. Ett tips är att lägga fram guiden så att den finns tillhands hela tiden och kan ”konsulteras” under arbetet med NOVA.

17 Det här är hela NOVA material i alla dess delar
Det här är hela NOVA material i alla dess delar. Framsidorna av korten innehåller de olika sviterna Normer, Taktiker, Förebilder och Experiment. Baksidorna innehåller massor av användbara metoder uppdelade i de iterativa faserna Utmana, Utforska, Uppleva och Utforma.

18 Varje svit NOVA består av 12 kort samt ett introduktionskort
Varje svit NOVA består av 12 kort samt ett introduktionskort. Här visas Spadersviten som handlar om olika normer och hur de kan komma till uttryck. Varje normkort beskriver olika normer och hur du kan få syn på dem i vardagen i det vi skapar. Normkorten är grunden för en normkritisk analys, dvs. för att identifiera olika normer som påverkar en viss situation.

19 Hjärtersviten är 12 kort som ger exempel på vad normkreativ innovation kan handla om. Exempel ger en bättre förståelse för vad lösningar kan vara och kan ge inspiration och stöd till att tänka nytt och annorlunda. Använd med fördel alla förebildskorten i NOVA under en diskussion för att prata om vad just er situation kan inspireras av.

20 Den här bilden visar produkten HÖVDING – läs mer om projektet och hur de kom fram till lösningen i förebildskortet Hövding i NOVA.

21 Den här bilden visar produkten CP ölen – läs mer om projektet och hur de kom fram till lösningen i förebildskortet CP ölen i NOVA.

22 Den här bilden visar produkten Hantverkskilten – läs mer om projektet och hur de kom fram till lösningen i förebildskortet Hantverkskilten i NOVA.

23 NOVA innehåller 12 stycken taktikkort
NOVA innehåller 12 stycken taktikkort. Taktikkorten hjälper till att ringa in olika syften med resultatet av det normkreativa arbetet. Många tänker att den enda taktiken för normkreativ innovation är ”unisex”, det vill säga idéen om lösningar som funkar för alla, till exempel oavsett könstillhörighet. Men vid skapandet av NOVA extraherade forskarna hela 12 olika taktiker från ett stort antal exempel på normkreativ innovation, inklusive de som finns i hjärtersviten. Taktikerna hjälper alltså projektgrupper att bli mer medvetna om och artikulera ett spektrum av möjliga taktiker att utgå ifrån. Är det till exempel viktigast att försöka lösa problemet? Kanske måste problemet först uppmärksammas och erkännas som ett problem? Då kanske det är viktigast att skapa ett resultat som pekar på problemet, för att först i nästa steg försöka lösa det. Eller är ambitionen att skapa en lösning som fungerar bättre för alla. Finns det en risk med en sådan lösning att den inte blir tillräckligt bra för de som verkligen behöver lösningen, medans övriga kanske har andra alternativ. Då kanske det är viktigare med en lösning som är jättebra för en specifik grupp, men dålig för övriga. Taktikerna är stöd för att resonera om och välja syfte och målsättning.

24 Den här bilden visar en vardaglig problemsituation
Den här bilden visar en vardaglig problemsituation. För att få reda på mer om problematiker relaterade till gynekologistolen, se förebildskortet Androstolen och Kimstolen.

25 Den tidigare beskrivna problemsituationen med Gynstolen kan en närma sig på olika sätt. I projektet Androsstolen använde sig forskarna av taktiken SLÄGGHAMMAREN, en radikal taktik för att väcka debatt och uppmärksamhet kring en viss frågeställning. Läs mer om projektet Androsstolen i förebildskorten i NOVA och om taktiken slägghammaren bland taktikkorten.

26 Den tidigare beskrivna problemsituationen med Gynstolen kan som sagt resultera i helt olika tillvägagångssätt och därmed lösningar beroende av hur en närmar sig situationen. I projektet Kim-stolen använde sig forskarna av taktiken BREDSPACKELN, en taktik för att skapa en lösning som tilltalar och kan användas av så många personer som möjligt. Läs mer om projektet Kim-stolen i förebildskorten och om taktiken bredspackeln bland taktikkorten i NOVA .

27 Experimentkorten i NOVA innehåller bilder på olika koppar
Experimentkorten i NOVA innehåller bilder på olika koppar. De kan användas för en mängd olika saker, tex. Gestalta vilka personer som ska använda sig av en lösning som ska utvecklas, för att diskutera hur olika lösningar kan fungera tillsammans, eller för att diskutera en nuvarande problemsituation utan att behöva nämna detaljfrågor. Bara din fantasi sätter begränsningen för hur du använder experimentkorten!

28 I NOVA finns det 52 metodkort
I NOVA finns det 52 metodkort. Av dessa innehåller 48 stycken kort metoder, en metod per kort. Fyra av korten introducerar en metodkategori: Utmana, Utforska, Uppleva och Utforma. Alla metoderna är inte unika för NOVA, utan är vanliga designmetoder som valts ut och anpassats för normkreativ innovation. En viktig skillnad är att NOVAs metodkategori Utmana innehåller metoder som inte är vanliga i design- och innovationssammanhang. Dessa är hämtade från jämställdhets- och jämlikhetsarbete i organisationer, och syftar till att både skapa en medvetenhet om normer i den egna organisationen eller projektgruppen och sig själv, och utmana diskriminerande och begränsande normer aktivt. Flera av dessa kritiska metoder kan också användas för att genomföra normkritisk analys på till exempel en produkt.

29 Jokrarna är helt centrala för det normkreativa arbetet
Jokrarna är helt centrala för det normkreativa arbetet. Utan en funktion som Jokrarna, som bejakar oenighet, finns det risk att de riktigt känsliga frågorna och erfarenheterna, de som innehåller nyckeln till vad som krävs av mer inkluderande, jämställda och jämlika lösningar, inte kommer upp till ytan. Läs gärna kortens fram- och baksida för att få grepp om Jokrarnas syfte innan de presenteras. Låt dem ligga framme under det normkreativa arbetet!

30 Så här kan NOVA se ut under användning, du kan sortera dem efter de olika sviterna eller metodkategorierna, du kan utse olika personer som kan läsa igenom olika kategorier och presentera för andra, för att sprida kunskapen. Du kan även använda dig av dialogduken som finns på VINNOVAS hemsida. I den använder du dig av korten i en praktisk övning för att förstå normkreativ innovation.

31 NOVA är utvecklat av fyra forskare vilket borgar för en vetenskaplig kvalitet i materialet. Det är även granskats av andra forskare, samt representanter för centrala organisationer för att säkerställa att det är relevant för normkreativ innovation. Vetenskaplig kvalitet helt enkelt!

32 Här hittar du kontaktuppgifter till forskarna som utvecklat NOVA och även information om referensen och var du kan hitta NOVA materialet. Du är välkommen att höra av dig om du vill veta mer. Massor av lycka till i er normkreativa process!


Ladda ner ppt "Välkommen till en presentation av NOVA – verktyg och metoder för Normkreativ innovation. Inledningsvis kan du presentera dig själv för din publik och berätta."

Liknande presentationer


Google-annonser