Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Säkra Platser 2019-03-14 Frölunda RC och Älvängen RC – trygghet utifrån Arkitekturmanualen Margareta Bergström Strategisk Planering.

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Säkra Platser 2019-03-14 Frölunda RC och Älvängen RC – trygghet utifrån Arkitekturmanualen Margareta Bergström Strategisk Planering."— Presentationens avskrift:

1 Säkra Platser Frölunda RC och Älvängen RC – trygghet utifrån Arkitekturmanualen Margareta Bergström Strategisk Planering

2 Västtrafik – resecentrum 2019 Vår ägare VGR/Västfastigheter ägande från 190101
Nr 30 dvs Angered RC invigs våren 2019 Inom 5 år – 35 st inkl Västlänken stationer, Lerum RC o Stenungsund RC Idag Ca kvm LOA , varav kommersiell yta och kvm utgörs av buss- tågdepåer Stenpiren RC , byta från spv, buss och båt Invigd i februari 2016

3 80 % av verksamhet i närheten av Göteborgsområdet

4 Utgångspunkter i utformningen av nytt resecentrum
K2020 – den ideala bytespunkten Västtrafiks arkitekturmanual Togs fram av GR som ett samarbete mellan Gbg stad, Västtrafik och Mölndals stad. Rapporten färdigställdes 2007 som del av K2020 Målbilden för kollektivtrafiken 2020 (fördubblingsmålet) Gehl arkitetker. Västtrafiks arkiteturmanual togs fram 2014 och uppdaterades i en ny version 2016. Syftet är att vi ska kunna säkerställa våra kunders behov, krav och förväntningar. Vi vill bidar till igenkänning, trygghet och genom att skapa en tydlig identitet och samlad gestaltning.

5 Den Ideala bytespunkten, kvalitetsmål
Togs fram av GR som ett samarbete mellan Gbg stad, Västtrafik och Mölndals stad. Rapporten färdigställdes 2007 som del av K2020 Målbilden för kollektivtrafiken 2020 (fördubblingsmålet) Gehl arkitetker. Det är inte möjligt att i alla lägen uppnå alla kvalitetsmål. Vid planeringen av en specifik bytespunkt kommer det att visa sig att vissa mål är viktigare än andra och en avvägning bör göras i varje enskilt fall. Att skapa en trygg bytespunkt är dock ett grundkrav och en förutsättning för många av de andra av kvalitetsmålen.

6 Arkitekturmanual - designkriterium
8 Designkriterier: Platsanalys: förankring i staden, resecentrum ska fungera som målpunkt och nod i den miljö de placeras Flöden, viktigt att ta hjälp av beräkningar av framtida flöden, dimensionerade värde ska vara maxtimme. Kombinerad mobilitet, det är viktigt att bytet till andra trafikslag ska vara så enkelt och logiskt som möjligt. Tillgänglighet: VGR har mycket höga krav på tillgänglighet och Västtrafik följer VGR riktlinjer. Resecentrum och stationer är offentlig byggnader och alla ska ha full tillgänglighet till byggnaden oavsett. och tillgänglighet är mycket prioriterat. Byggnader ska vara utformade så att de tillgodoser tillgänglighet redan från början, tillägg ska undvikas. Hållbarhet Ekologiskt, ekonomiskt och socialt Komposition Tät volym, transparens och skärmtak Transparens Materialitet Robusta tålig material som tål slitage och åldras med behag. Våra anläggningarn har en långs livslängd och vi förvaltar våra anläggningarn själva Omsorg om detaljer Användning av grönska är också en del av materialiteten Urbanitet Våra resecentrum upptar värdefull mark i centrala lägen. Vi ska förvalta det på ett så bra sätt som möjlighet och skapa mervärden på de platser vi verkar. Det handlar också om att de ska varar målpunkter och annonsera sig på avstånd. Byggnaden ska ansluta till stadens riktlinjer och stråk. Brukbar arkitektur Resecentrum ska skapa trivsel och trygghet för alla resenärer i skilda åldersgrupper. Det ska finnas rumsligheter i olika skalor, de ska vara väl och vackert upplysta med god översikt. Det ska inte finnas några prång, hörn eller återvändsgränder. Vi projektering ska extra omsorg läggas om den lilla skalan. Varma material ska användas till sittytor och handledare.

7 Arkitekturmanualen Trygghet Transparens – glasfasad väntsal
Robusta material, sten/betong/glas Lätt att orientera sig God överblick Inga dolda hörn Tillgänglighet Skyltning, tydlig trafikinformation

8 Generellt inför planering och förvaltning av resecentrum
Dialog och samverkan med kommun, trafikoperatörer, trafikplanerare, trafikkoordinatorer m fl Tillgänglighet – VGRs manual Trygghet viktig faktor Befolkat även efter kontorstid Generösa öppettider i samklang med trafiken Klotter tas bort dagligen. Fastighetsdrift outsourcad. Kameraövervakning redan från start Väktarinsatser behovsstyrda BRÅ – Trygghetsvandringar, förvaltningen deltar

9 Älvängen Resecentrum Invigdes den 12 december 2012
Ny pendeltågslinje klar dec 2012, dubbelspår till Trollhättan och Vänersborg Samverkan och dialog med kommunen, trafikoperatör m fl Frenning & Sjögren Arkitekter Pausrum förare Pressbyrån tidigare aktör numera Näröppet bibliotek Ca 1500 resande/vardag Kameraövervakning, väktarinsats behovsstyrd Centrumutbyggnad norrut Ale kommun öppnar upp ungdomsgård 2018

10 Frölunda Resecentrum Invigdes den 23 mars 2013
Samverkan mellan SDF Frölunda, trafikoperatör m fl Längd 72 m , bredd 9 m. Väntsal och passage viktiga parametrar Medborgarkontoret, flyttar till Opaltorget våren 2019 Transdev kontor i plan 2 , pausrum förare Frenning och Sjögren Arkitekter Kommersiella aktörer – service åt kunderna Västtrafik försäljningsbutik Människor i rörelse även efter kontorstid skapar trygghet, ca 7000 resande/dag Kameraövervakning Väktarinsats behovsstyrd

11 Frölunda Resecentrum

12 Goda exempel – Angered RC
Invigs våren 2019 Samverkansprojekt med bl a : SDF Angered Ungdomar i Angered Wingårdh Arkitekter Trafikoperatörer, trafikplanerare, trafikkoordinatorer m fl, drift och förvaltning Pressbyrån och Västtrafik försäljningsbutik Konstenheten VGR, konstnärlig gestaltning i utformning av ytskikt (golv och handledare)

13 Tack!


Ladda ner ppt "Säkra Platser 2019-03-14 Frölunda RC och Älvängen RC – trygghet utifrån Arkitekturmanualen Margareta Bergström Strategisk Planering."

Liknande presentationer


Google-annonser