Ladda ner presentationen
Presentation laddar. Vänta.
1
Yrkesambassadörs- utbildning
Modul 3 Upplevelseverkstäder ”GÖRA INTE HÖRA”
2
Handledning för Yrkesambassadörs-utbildning Modul 3
Program 13.00: Introduktion 13.20: Kort beskrivning av VO-College, Nationellt, regionalt och lokalt. 13.35: Värdegrund-jämställdhet, inkludering, ickediskriminering. 14.05: Upplevelseverkstad- vad är det? Vem är målgrupp? Vilka stationer kan genomföras på en verkstad? 14.30: Fika och reflektionsuppgift kopplad till värdegrund 15.00: Praktisk övning- hur planera för en Upplevelseverkstad? 15.30: Hisspitch (hissamtal) 15.50: Utvärdering 16.00: Avslutning 13.00: Introduktion 13.20: Kort beskrivning av VO-College, Nationellt, regionalt och lokalt. 13.35: Värdegrund-jämställdhet, inkludering, ickediskriminering. 14.05: Upplevelseverkstad- vad är det? Vem är målgruppen? Vilka stationer kan genomföras på en verkstad? 14.30: Fika och reflektionsuppgift kopplad till värdegrund 15.00: Praktisk övning- hur planerar vi och genomför Upplevelseverkstad för aktuell målgrupp? 15.30: Hisspitch (hissamtal) 15.50: Utvärdering Avslutning Handledning för Yrkesambassadörs-utbildning Modul 3
3
Syfte med modul 3 yrkesambassadörsutbildning
Syftet är att du som deltagare ska få möjlighet att utveckla en förståelse för uppdraget som Yrkesambassadör på Upplevelseverkstäder Uppleveselverkstäder bygger på att de som kommer till en verkstad får prova på olika grejer som förekommer i branschen. Vi ska inte berätta saker utan vi ska visa och de som kommer ska få testa på! Handledning för Yrkesambassadörs-utbildning Modul 3
4
Handledning för Yrkesambassadörs-utbildning Modul 3
Introduktion Presentationsrunda Namn Arbetsplats Förväntningar på kursen och uppdraget Eventuell erfarenhet av att vara Yrkesambassadör Handledning för Yrkesambassadörs-utbildning Modul 3
5
Modell för yrkesambassadörsutbildning
Modul 1: Introduktion Modul 2: Mässor och öppna hus Modul 3: Upplevelseverkstäder Modul 4: PRAO Vardera modul är cirka tre timmar lång. De kan ges var för sig vid olika tillfällen. De kan ges i valfri ordning och delar av moduler kan plockas ihop efter behov. Modul 1: Kan med fördel ges till alla på en arbetsplats för att alla ska ”agera” ambassadörer på arbetsplatsen. Skapa det välkomnande klimatet. Modul 2: Handlar om mässor och öppna hus som är vanliga sätt att informera om branschen. Modulen ger inspiration och tips på hur du som ambassadör kan agera i monter och hur du når målgrupperna. Modul 3: Handlar om Upplevelseverkstad, som är en metod för att nå både ungdomar och andra genom att de får uppleva och göra vård och omsorg. Under ca 3 timmar får de som kommer till verkstaden ”göra” fem till sex olika stationer, stationerna behöver vara representativa för branschens bredd, dvs funktionshinder, psykiatri, hälso- och sjukvård samt äldreomsorg. För mer information – se Idébanken på VO-College hemsida. Modul 4: Handlar om hur en gör en bra praoperiod för ungdomarna. Hur kan vi öka möjligheterna för fler ungdomar att göra prao inom vård och omsorg? Vad får ungdomar göra under sin prao och vad säger arbetsmiljölagen? Handledning för Yrkesambassadörs-utbildning Modul 3
6
Vad är VO-College? Det är... ...mellan arbetsliv och utbildning!
Certifierad samverkan För mer information: Handledning för Yrkesambassadörs-utbildning Modul 3
7
VO-College på flera nivåer – Över hela landet (nästan...)
Sjuhärad Skaraborg Skåne Södra Norrland Sörmland Uppland Värmland Västerbotten Västmanland Örebro län Östergötland Nationellt Vilket är ditt regionala VO-College? Dalarna Fyrbodal Gävleborg Göteborgsregionen Halland Jämtland Jönköpings län Kalmar län Kronoberg Norrbotten Region Stockholm Sjuhärad Skaraborg Skåne Sörmland Uppsala län Värmland Västerbotten Västernorrland Västmanland Örebro län Östergötland Regionalt Lokalt Börja på nationell nivå och berätta vilka organisationer som ingår i Föreningen Vård- och omsorgscollege – SKL, Kommunal, Vårdföretagarna, Sobona och KFO och att det finns ett kansli som har fyra anställda – VD, utvecklingsledare, en person som arbetar med marknadsföring/certifiering och en assistent. Kopplat till kansliet finns också certifierare som anställs på uppdrag för att certifiera och återcertifera regionala och lokala VO-College utifrån de tio kvalitetskriterierna. Håll informationen ganska kort. Beskriv det regionala VO-College du jobbar i samt de lokala collegen som tillhör. Ge en kort bild av vad som är aktuellt i ditt VO-College just nu. Handledning för Yrkesambassadörs-utbildning Modul 3
8
Varför samverkar vi? För kvalitet och status
För att utbildning ska leda till jobb och möjlighet till vidare studier För tydlighet och ett gemensamt synsätt För att elev och medarbetare ska ha förutsättningen att göra ett bra jobb, utvecklas och vara delaktig Handledning för Yrkesambassadörs-utbildning Modul 3
9
Läs mer på: vo-college.se
Vill du veta mer? Yrkes-ambassadör Läs mer på: vo-college.se Handledning för Yrkesambassadörs-utbildning Modul 3
10
Att inspirera andra att välja vård och omsorg?
Att vara yrkesambassadör innebär en fantastisk möjlighet att inspirera och motivera andra till VO-branschen – det innebär också ett ansvar. Vi behöver fler människor som kan tänka sig jobba inom VO och alla ska känna sig välkomna och att VO är en bransch som passar dem. Hur kan vi arbeta för det i rollen som yrkesambassadörer? 30 minuter: Tryck på att det är i den professionella rollen som vi ska resonera om inte deltagarnas privata åsikter. Efter inledningen visa filmen genom att öppna hyperlänken. ”Redraw the balance”. Det är en engelsk film som beskriver hur barn på en skola ritar och beskriver olika yrken, att barn redan från 4-5 års ålder har könskodat yrken. Be deltagarna diskutera filmen med varandra och fundera på hur de kan bli medvetna och påverka att fler killar och män har möjlighet att välja vård och omsorg? Påverkar det yrken i vård och omsorg att medarbetarna i branschen till cirka 80% är kvinnor? Om vi tänker oss att branschen är jämställd 2030, kanske det är en 50/50-fördelning mellan kvinnor och män – eller i alla fall att människor inte styrs av normer när de väljer utbildning och arbete avsett kön. Vad behöver och kan du göra för att påverka i den riktningen? I psykiatri, funktionshinder och blåljusområdet är det fler killar. Ibland kan det vara fler killar i dessa områden än tjejer, men generellt är det fler kvinnor än män. Om vi tänker oss att år 2030 är vård och omsorg en jämställd bransch, vilket innebär att alla människor fritt kan välja utbildning och arbete avsett kön. Vad behöver och kan du göra för att påverka i den riktningen? Handledning för Yrkesambassadörs-utbildning Modul 3
11
Handledning för Yrkesambassadörs-utbildning Modul 3
Normer För att VO-branschen ska bli öppen för alla behöver vi bli medvetna om fördomar, föreställningar och antaganden som ofta baseras på normer i samhället En norm = Oskrivna regler i samhället Kan vara både positiva och negativa Om deltagarna eller några av deltagarna gått modul 1 – gör en kort repetition av vad normer är, så alla har samma grund att utgå ifrån. Normer är som oskrivna regler i samhället som kan vara både positiva och negativa. Inte det normala utan det vi förutsätter. Saker vi gör och tänker omedvetet. Att köa är en schysst norm t ex, det skulle bli så rörigt en fredagseftermiddag på Ica Maxi annars. Alla vill hem, men ingen skulle drömma om att tränga sig före i kassakön. Bra norm! Men - normer kan begränsa människor. Det kan till exempel handla om normer, föreställningar, om vem som kan arbeta med vad. Om jag säger att jag var hos läkaren i morse kommer de flesta av er förmodligen se en man framför er, trots att det finns fler läkare som är kvinnor. Funktionsnorm – att vi förutsätter att alla människor har kroppar som fungerar enligt normen. Samhället är anpassat efter människor som inte har en normbrytande funktionsvariation. Språket spelar roll – att exempelvis säga rullstolsburen istället för rullstolsbunden. Handledning för Yrkesambassadörs-utbildning Modul 3
12
Handledning för Yrkesambassadörs-utbildning Modul 3
Övning Om ni skulle fråga 100 personer på stan, hur skulle de beskriva en person som jobbar inom vård och omsorg? Om ni skulle fråga 100 personer på stan, hur skulle de beskriva en person som jobbar inom vård- och omsorg? Kön Utbildning Ålder Funktionsvariation Utgå från nedanstående yrken: Undersköterska Skötare Enhetschef Kirurg Ambulansförare Biomedicinsk analytiker Stödpedagog Psykolog Övningen presenteras och sedan kan den göras på olika sätt beroende på hur lång tid det finns till förfogande och gruppens storlek. Alternativ 1: Låt gruppen tänka enskilt först i tre minuter, sedan prata en kort stund två och två. Alternativ 2: Dela in dem i grupper om 3–4 och låt dem skriva ner egenskaper på post-it-lappar och sedan sätta upp på tavlan under respektive rubrik. (Tryck på att vi ska generalisera nu, även om vi vet att det ser olika ut.) Berätta att det finns en stor brist på VO-personal och att mycket av det handlar om vem vi tänker oss kan jobba inom branschen och vem vi inte tänker på. Presentera Upplevelseverkstäder som en fantastisk möjlighet att bidra till ökad kompetensförsörjning OCH en breddad syn av vem som jobbar med vad. Genom att aktivt tänka på fördomar har vi en möjlighet att förändra och börja se nya målgrupper – till exempel män. Koppla till förstudien som gjordes i Örebro 2016 som säger att: Män beskriver att de kom in i VO-branschen av en slump och att de inte skulle testat på om ingen annan öppnat upp för det. Flera som beskriver att de blev uppsagda från jobbet och fick erbjudande om att testa VO-branschen och sen är jättenöjda med sitt val. Flera säger att ”Om jag bara vetat så hade jag gjort detta (blivit undersköterska eller motsvarande) för länge sen”. Hur kan vi tillsammans jobba för att minska antalet personer som säger just det? Yrkesambassadörer som ni gör att vi tillsammans kan jobba medvetet och strategiskt istället för slumpartat med att bredda rekryteringen. Handledning för Yrkesambassadörs-utbildning Modul 3
13
Handledning för Yrkesambassadörs-utbildning Modul 3
Vad kan vi tillsammans göra för att få fler män och kvinnor, tjejer och killar med olika bakgrund till branschen? Och varför ska vi det? Anledningen är bland annat att Vi behöver mer personal Genom att uppmuntra till att bryta traditionella val utmanar vi normer kring kön. Vi ger pojkar och män möjlighet att välja bredare. ”EN KAN INTE BLI DET EN INTE KAN SE” Be gruppen fortsätta att diskutera egna möjliga lösningar för att fler personer/män ska bli intresserade av att söka jobb och utbildning i vård och omsorg. Hur och vad kan de göra på en upplevelseverkstad för att öka intresset hos de som kommer? Hur kan Upplevelseverkstaden riggas så att det blir naturligt att det både är kvinnor och män, unga och gamla som finns representerade? ”EN KAN INTE BLI DET EN INTE KAN SE” alltså måste alla finnas representerade som yrkesambassadörer i så många sammanhang som möjligt. Om en inte kan bli det en inte kan se- så innebär det att om jag inte kan se representanter för mig i ett yrke så kommer jag troligen inte att välja det. ”Se upp för dikeskörning!” så könsstereotyper inte förstärks. Till exempel om vi spelar på stereotypa könsroller riskerar vi att enbart rekrytera killar/män som är intresserade av teknik/blåljus och sen försvinner om de inte upplever att branschen ”levererar”. Vi kan också gå miste om tjejer som är teknik/blåljusintresserade och killar som är genuint intresserade av omvårdnad och omsorg. Handledning för Yrkesambassadörs-utbildning Modul 3
14
Se en möjlig arbetskamrat i alla du möter
De som söker sig till vård och omsorg – och stannar kvar – har alla ett gemensamt: Intresse i att bry sig och ta hand om människor Handledning för Yrkesambassadörs-utbildning Modul 3
15
Yrkesambassadör på Upplevelseverkstad
Vad vet ni om Upplevelseverkstäder? Vad är speciellt med en Upplevelseverkstad? Vilka är målgrupperna? Vad behöver finnas med på en Upplevelseverkstad för att det ska bli roligt/spännande/intressant? Upplevelseverkstad är en metod med ledordet: ”Göra inte höra”. Det handlar alltså om att deltagarna får prova på olika vård och omsorgsuppgifter. På verkstäderna får de med hjälp av yrkesambassadörer gå till olika stationer som visar på bredden i yrket som undersköterska eller motsvarande. Det är lämpligt med två ambassadörer/station och 5-6 stationer för en grupp på personer, deltagare per station. Varje station planeras till minuter. Alla deltagare går till alla stationer så det blir ett flöde. En upplevelseverkstad tar ca 3 timmar med detta upplägg. Målgruppen kan vara elever på högstadiet som under en förmiddag eller eftermiddag besöker en verkstad eller kan det vara arbetssökande från arbetsförmedlingen som får en halvdag på samma sätt. Stationerna behöver anpassas efter aktuell målgrupp, vad gäller innehåll och tempo. För ungdomar är det viktigt att det inte är för långsamt, men alla måste också hinna prova alla stationer. Handledning för Yrkesambassadörs-utbildning Modul 3
16
Upplevelseverkstad beskrivning
Upplevelseverkstad är en upplevelsebaserad aktivitet. Mottot är ”Göra inte höra” Vem kan delta på en verkstad? Fantasin sätter gränser för vilken som är målgruppen. Det kan vara elever i årskurs 8 eller unga arbetslösa, eller det kan vara arbetsförmedlare och SYV som tar del av vad arbete och utbildning i VO innebär. Vilka stationer ska finnas på en verkstad? Det ska finnas stationer som elever kan prova, det ska vara spännande intressanta och stimulerande övningar som gör eleverna nyfikna och att de går från verkstaden med en ”go känsla” i magen. De ska vilja veta mer och de ska vara nyfikna på att kanske få göra prao i branschen. Det behöver då också finnas praoplatser som motsvarar de önskemål och de behov som eleverna har. Viktigt att de kan tas emot av duktiga engagerade personer som låter dem vara med på arbetsplatserna och som ser dem som potentiella arbetskamrater. Se hemsidan: Idébank För högstadieelever: För unga arbetssökande : Handledning för Yrkesambassadörs-utbildning Modul 3
17
Handledning för Yrkesambassadörs-utbildning Modul 3
Upplevelseverkstad ”Göra inte höra” eller ”Göra och höra” Upplevelseverkstäder kan arrangeras för elever på högstadiet och unga arbetslösa Stationerna på en verkstad behöver spegla bredden i branschen och mångfald bland ambassadörerna Att delta på en Upplevelseverkstad är ingen enkel uppgift, det kräver förberedelse för både syfte och innehåll. För att bli riktigt bra måste satsningen på verkstaden vara prioriterad. Upplevelseverkstad är en metod/aktivitet som kan genomföras för olika målgrupper. Konceptet började som ett projekt i Södra Norrland mellan åren 2012–2015 för 3000 elever på högstadiet. I Kronoberg genomförs det för elever i årskurs 8. Under två veckors tid genomförs det 40 stycken enskilda upplevelseverkstäder med mellan 50 och 80 ungdomar per tillfälle. Drygt elever och drygt 100 pedagoger deltar. Resultat från verkstäderna är att det är fler som söker till vård och omsorgsprogrammet och även att det är fler killar som söker sig till utbildningen. Upplevelseverkstäderna har 4–6 olika stationer. Varje station bemannas med två yrkesambassadörer som jobbar i par, företrädesvis en från kommun och en från region. Viktigt med tempo så Upplevelseverkstaden hinns med och att det inte blir drygt för deltagarna. Inom områden som är svårare att visa kan det vara lämpligt att det görs en utställning eller en berättelse som eleverna förslagsvis får ta del av på mingelstationen. Tänk på att Stationerna planeras så att de innehåller olika områden som i största möjliga utsträckning speglar mångfalden i branschen, kommunal, privat och landstingsregional. Yrkesambassadörerna på stationerna är både män och kvinnor, unga och gamla med olika etnicitet för att visa på mångfalden. Yrkesambassadörerna förbereds genom deltagande i förberedelsemöten/yrkesambassadörsutbildning och får stöd att utveckla sina specifika stationer på upplevelseverkstäderna Exempel på stationer: Venprovtagning på attrapp, taktil massage, rullstolsrace, förflyttning med hjälp av lift eller annat, testa med ultraviolett ljus hur väl en fått händer rena med hjälp av handsprit, informations/fikastation, mfl. Stationerna behöver vara utformade så de som kommer får ”prova på” uppgifter i vård och omsorg- ”Göra inte höra” Viktigt att också tänka på att få med alla områden i VO, dvs psykiatri, funktionshinder, äldreomsorg och hälso- och sjukvård. Stationerna behöver bemannas av killar, tjejer, unga och gamla,personer med olika etnicitet och bakgrund. Handledning för Yrkesambassadörs-utbildning Modul 3
18
Fika och reflektionsuppgift
Hur kan du, utifrån ditt uppdrag som yrkesambassadör, visa bredden och mångfalden i yrket på en upplevelseverkstad? Hur kan du, utifrån ditt uppdrag som yrkesambassadör, visa bredd och mångfald i yrket på en Upplevelseverkstad? Redovisas kort efter kaffet. Be deltagarna diskutera med varandra om ovanstående frågeställning. Vad kan de göra för att visa på både bredd och mångfald? Gärna enkla och konkreta exempel. Handledning för Yrkesambassadörs-utbildning Modul 3
19
Handledning för Yrkesambassadörs-utbildning Modul 3
Ett gott intryck På upplevelseverkstäderna är det viktigt att göra ett gott intryck på de vi möter – och förstås ge ett gott intryck av VO-branschen! Det är också viktigt att det är kul att vara med på en upplevelseverkstad - en lär sig mer om en har roligt samtidigt! Handledning för Yrkesambassadörs-utbildning Modul 3
20
Handledning för Yrkesambassadörs-utbildning Modul 3
Uppgift Hur kan vi planera och genomföra den bästa Upplevelseverkstaden för ungdomar och/eller arbetssökande? Använd mallen om hur en Upplevelseverkstad kan planeras och genomföras. Kom gärna på flera grejer som behöver finnas med för att få en så bra aktivitet som möjligt utifrån det behov och de förutsättningar ni har. Handledning för Yrkesambassadörs-utbildning Modul 3
21
Hisspitch eller hissamtal
Hisspitch är en intresseväckare som sägs snabbt med några få meningar i möten med människor som är möjliga arbetskamrater och elever i vård och omsorg! 20 minuter: Hisspitch är en mening som du kan plocka fram och säga snabbt till dem du möter på mässor och öppna hus som gör att fångar deras intresse och som gör att de blir intresserad av att få veta mer om jobb och utbildning i vård och omsorg. En hissmening är inte en livshistoria utan ett budskap som du snabbt vill förmedla och som fångar mottagarens intresse att få veta mer. Det är mer i en hisspitch än i en slogan, så det måste vara mer innehåll, du måste äga det du berättar- det måste vara ditt så du är övertygande när du berättar. För att ta fram ett sån budskap så måste följande finnas med: Vem är du? Kort presentation- varför just du är rätt person att berätta detta. Till exempel: jag heter KalleMaja och jobbar som undersköterska på Äldreboendet Solglimten. Vet du att mitt jobb som undersköterska är det bästa jobb jag vet, jag får göra skillnad för andra varje dag. Igår hade vi till exempel cruising med pensionärerna, de var riktigt nöjda med att kunna åka nercabbat runt stan. Oldisarna var piggare och mer pratsamma hela kvällen. Har du funderat på att jobba inom äo? Vill du veta mer kan du alltid höra av dig till mig eller så hittar du mer information här: Eller: Jag heter KalleMaja och jobbar i vård och omsorg, det är ett superjobb där du gör skillnad för människor varje dag, branschen är bred och du kan jobba i många olika områden- funkis, psykiatri, på sjukhus och i äldreomsorgen. Utvecklingsvägarna och möjligheterna är många! Du kan också plugga vidare om du vill i branschen. Handledning för Yrkesambassadörs-utbildning Modul 3
22
Jobba i grupp om två till tre personer
Besvara frågorna: Vad är det bästa med ditt jobb? Ett till två ord Varför jobbar du med vård- och omsorg? Ett till två ord Varför ska ”den du möter” välja ditt jobb? Ett till två ord Beskriv med några tydliga ord på tavlan, varför och vad är det bästa med ditt jobb, varför ska den andra personen välja ”ditt” jobb? Sätt samman till din/er hissmening Vad är det du vill förmedla? Till vem vill du förmedla det? När hissmeningarna är framtagna så får deltagarna skriva ner dem på vitt papper med en bra penna, kanske även med nån symbol på eller som klipps ut. Pappret kan lamineras så deltagaren kan ta det med sig och kanske ha i fickan efter avslutad kurs. Eller så använder ni finpapper och ”finpennor” att skriva ner hisspitchen på. Det viktiga är att synliggöra hisspitchen, att deltagarna kommer ihåg att de tagit fram ett budskap som de kan och vill använda i framtida möten. Handledning för Yrkesambassadörs-utbildning Modul 3
23
Handledning för Yrkesambassadörs-utbildning Modul 3
Utvärdering Hur har kursen påverkat dig? Har du utvecklat förståelse för uppdraget som yrkesambassadör på upplevelseverkstad? Motivera ditt svar Detta kommer jag att göra som en effekt av kursen? Tips på utveckling av innehåll, upplägg och metoder Utvärderingen gör du antingen utifrån dessa föreslagna frågor eller egna. Hopsamling och sammanställning görs utifrån det sätt ni bestämt i ditt VO-College. Handledning för Yrkesambassadörs-utbildning Modul 3
24
Handledning för Yrkesambassadörs-utbildning Modul 3
Avslutning Tack för idag Mer information hittar du här: Följ oss gärna på Facebook, Instagram Kontaktuppgifter regional samordnare: XXXXXXXXXX Kommande uppdrag i som yrkesambassadör hos oss: XXXXXXXXXX Fyll själv på det du tycker är angeläget att deltagarna behöver veta om uppdrag eller annat i din region Handledning för Yrkesambassadörs-utbildning Modul 3
Liknande presentationer
© 2024 SlidePlayer.se Inc.
All rights reserved.