Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Tilläggsbelopp 2019 Maria Fällman

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Tilläggsbelopp 2019 Maria Fällman"— Presentationens avskrift:

1 Tilläggsbelopp 2019 Maria Fällman

2 Vad är tilläggsbelopp? Tilläggsbelopp är avsett att ge möjlighet till särskild ersättning till fristående skolor för elever som har ett omfattande behov av särskilt stöd. Lämnas av elevens hemkommun Bestäms individuellt Gäller elever med omfattande behov av särskilt stöd För extraordinära stödåtgärder

3 För vilka elever kan man ansöka om tilläggsbelopp?
För elever på nationella program För elever på IM preparandutbildning och IMPRO (ersätts från 1/7 av programinriktat val)

4 Gemensamma tilläggsbelopp för Stockholms läns gymnasieskolor 2014
”Kostnader för t ex. stöd i form av extra undervisning, individualiserat lärande, specialpedagogiska insatser eller undervisning i enskild grupp som syftar till att hjälpa elever med inlärningssvårigheter att nå målen, berättigar inte till tilläggsbelopp. Kostnaden för dessa insatser ska täckas av den ersättning som betalas ut i form av programpeng.” gymnasieregion/gemensamma-riktlinjer-for-tillaggsbelopp-och- modersmalsersattning.html

5 Programpeng Programpengen ska täcka så gott som verksamhetens samtliga kostnader, och avser ersättning för undervisning, läroverktyg, elevhälsa, måltider, administration, lokalkostnader. Det innebär att de allra flesta elevers eventuella behov av särskilt stöd ska täckas av programpengen.

6 Tilläggsbelopp, ett bidrag för beslutade extraordinära stödinsatser
Tilläggsbelopp kan erhållas utöver programpengen om en elev har ett omfattande behov av särskilt stöd och om de stödinsatser som skolan beslutat att genomföra är extraordinära.

7 Tilläggsbelopp Tilläggsbelopp ska lämnas endast i undantagsfall.
Grundkravet för att tilläggsbelopp ska lämnas är högt ställt. Ersättning ska t.ex. inte utgå om det är möjligt att tillgodose elevens behov genom insatsen särskild undervisningsgrupp. (Prop. 2015/16:134)

8 Elevstödsprocessen Skapa en undervisning som möter alla elever
Stödja i form av extra anpass-ningar Uppmärk-samma – Anmäl till rektor Utreda – Kartlägga & bedöma Ge särskilt stöd – Åtgärds-program Skapa en undervisning som möter alla elever Stödja i form av extra anpass-ningar

9 Extra anpassningar Ledning och stimulans
Ledning och stimulans, extra anpassningar och särskilt stöd ingår i programpengen Tilläggsbelopp e Särskilt stöd Extra anpassningar Ledning och stimulans Specialpedagogiska insatser Elevassistent Särskild undervisningsgrupp Enskild undervisning Skolverket (2014). Skolverkets allmänna råd med kommentarer. Arbete med extra anpassningar, särskilt stöd och åtgärdsprogram.

10 Rätt till stöd oavsett tilläggsbelopp
En elev har rätt att få sitt stödbehov tillgodosett oavsett om tilläggsbelopp beviljas eller inte. Det är inte möjligt att villkora en stödinsats med att den sätts in endast om tilläggsbelopp beviljas.

11 Tilläggsbelopp kan lämnas när
- behov av särskilt stöd är klarlagt och bedömt i skolans utredning - stödinsatserna som beslutats i elevens åtgärdsprogram avviker väsentligt - kostnaderna för stödinsatserna tydligt är kopplade till elevens behov och förutsättningar

12 Aktuell ansökningsblankett och åtgärdsprogram
Det är den sökande skolans åtgärdsprogram som ska bifogas Det ska framgå vilka beslutade åtgärder skolan har satt in för eleven För varje åtgärd ange Typ av åtgärd Antal elever åtgärden riktar sig till Vem/vilka som utför åtgärden samt befattning Omfattning i tid

13 Ansökan Aktuell blankett 2019
För nya elever ht-19 har ni möjlighet att söka tom 31/10 och få ett beslut som gäller från Sök under hela året Ersättning från den första i månaden efter inkommen ansökan Beslut max två läsår Beslut postas till skolan

14 Nivåer som ger tilläggsbelopp
•Nivå C Eleven behöver ett stöd som är frekvent och sammanhållet. Krävs i flertalet situationer för att eleven ska kunna delta i undervisningen och nå målen för utbildningen. Skolan genomför extraordinära insatser i relation till stödbehovet. • kronor per läsår •Nivå D 1 Eleven behöver kontinuerligt resursstöd i form av exempelvis assistent, eventuellt i kombination med specialpedagogiskt stöd, under hela sin vistelse i skolan för att kunna delta i undervisningen och nå målen för utbildningen. Skolan genomför extraordinära insatser i relation till stödbehovet. • kronor per läsår.

15 Nivå D 2 Eleven behöver kontinuerligt stöd av specialpedagogisk karaktär, eventuellt i kombination med resursstöd under hela sin vistelse i skolan för att kunna delta i undervisningen och nå målen för utbildningen. Skolan genomför extraordinära insatser i relation till stödbehovet. • kronor per läsår •Nivå E Eleven behöver ett mycket omfattande personligt stöd för att kunna delta i undervisningen och nå målen för utbildningen. Skolan genomför extraordinära insatser i relation till stödbehovet. • kronor per läsår, eller mer vid särskilda omständigheter

16 Ansökningsblankett och information om tilläggsbelopp:
Kontakt: Ansökningsblankett och information om tilläggsbelopp: Välj Gymnasieskola och gymnasiesärskola Ersättning Tilläggsbelopp

17 Källor Skollagen 3 kap. 8 och 9 §16 kap. 54 §, 17 kap. 29 §, 34 §
Förarbeten till skollagen Gymnasieförordningen 13 kap. 7 § Stockholms utbildningsnämnds beslut om tilläggsbelopp för gymnasieskolor gymnasieregion/gemensamma-riktlinjer-for-tillaggsbelopp-och- modersmalsersattning.html


Ladda ner ppt "Tilläggsbelopp 2019 Maria Fällman"

Liknande presentationer


Google-annonser