Ladda ner presentationen
Presentation laddar. Vänta.
Publicerades avAnnar Larsen
1
Vi står inför en stor digital förändring som ger oss nya möjligheter att skapa en smartare välfärd. Utbildningen "Att leda digital förändring” syftar till att du som ledare ska utveckla en kompetens att leda denna förändring. Välkommen! Presentation av deltagare och mig själv...
2
WORSHOP 2: HUR DIGITAL TRANSFORMATION DRIVS Digital kompetens och digital mognad, förutsättningar och framgång Den digitala mognadsmatrisen. Organisationens nio digitala motorer Resultat Förstå hur man på ett organiserat och strukturerat sätt kan arbeta med sin transformation samt varför intern digital mognad är viktigt.
3
Vad är digitalisering för dig? (Verksamhetsutvecklare)
4
Vad är digitalisering för dig? (chefer)
5
Redovisning och reflektion
Samtala kring uppgiften “Vad innebär digitalisering för dig” Hur ser vi på “digitalt först”? Finns det en samsyn kring vad digitalisering är? Vad är digital transformation? Varför ska vår kommun transformeras? Låt varje deltagare reflektera
6
Digitisering Det är det som de flesta arbetar med idag
Gör pappersblanketter digitala Inget fokus på bakomliggande struktur, process eller förändrade regelverk Enkla system som kan köpas och delas med andra, inte särskilt avancerat rent tekniskt Källa: Anders Ekholm IFFS Offentliga rummet 2018 Låt varje deltagare reflektera
7
Digitalisering Fundera på vad man kan göra annorlunda eller inte alls p.g.a. ny teknik Vad blir den nya logiken? De nya regelverken? De nya målen? Sätten att arbeta? Vilka nya aktörer ska med? Vilka gamla aktörer behövs inte längre? Experiment! Brukarcentrerad designprocess Trelleborgsmodellen, (fortfarande ingen raketvetenskap) Källa: Anders Ekholm IFFS Offentliga rummet 2018 Låt varje deltagare reflektera
8
Digital transformation = förändring
Digital transformation är alla de anpassningar en organisation gör för att skapa värde till medborgarna i en digitaliserad värld Digital transformation innebär att - bättre förstå vad medborgarna behöver - erbjuda service snabbare och till en lägre kostnad; och - hela tiden förbättra servicen baserat på data och evidens
9
“Tänk om man kunde utveckla en metodik som hjälper alla bolag oavsett bransch och storlek”
Bakgrund författarna. Konsulter, management, entreprenörer, VD Boken 2016, tre-års arbete Baserar sig på forskning och intervjuer Betonar vikten av förändringsledning Skriven för privata företag...
10
“Att leda digital transformation”
Boken Instuderingsfrågor Webbsida
11
https://tinyurl.com/ledadigital
Lärplattformen Samarbeta
12
Vad är digital transforma- tion?
Innehåll och arbetssätt WS 1 WS 2 WS 3 WS 4 Digitala mognadstestet Er digitala position Vad är digital transforma- tion? Att leda och genomföra transformation Vad är digital transformation? Hur digital transformation drivs Transformationsplanen KC | Respektive Ledningsgrupp | Flera grupper Kritiska faktorer för att nå resultat Insiktsarbete i organisationen Insikt - tid - förändring Varandras lärresurser Datum för workshop 2 och 3
13
Innehåll och arbetssätt
Strategi DMI Omvärld Transformationsplan Förändringsvågor Digital destination Strategi,
14
Verktyg Digitala mognadsindex Mobiliseringsfaserna Övriga Verktyg
Mentimeter Lärplattform Trello Digitala mognadsmatrisen Digitala verktyg - Förslag användning inom organisationen/ledningsgrupp Digitala motorerna
15
Steg 2. Sätta samman en styrgrupp. (transformationsteam)
John P Kotter Steg 1. Få till stånd en känsla av varför det både är viktigt och bråttom. Steg 2. Sätta samman en styrgrupp. (transformationsteam) Steg 3. Ta fram en vägledande vision. Steg 4. Förmedla visionen. Steg 5. Möjliggör handlingskraft. Steg 6. Skapa snabba vinster. (Små förändringar, agilt) Steg 7. Bevara momentum och bredda omfattningen. Steg 8. Förankra förändringen i kulturen. Kotters åtta-steg Sense of urgency, viktigt peka på möjligheterna… Visionen, hjärna och hjärta
16
Dubbelt system Hjärna och hjärta Frivilliga
Engagera många (5-10% arbetstid) Ledarskap och roll (2h/veckan) Hålla ihop organisationen John P. Kotter Kotter: Verksamhetsutveckling kan bedrivas resurseffektivt Kotters forskning, likheter i grunden med Tillitsdelegationen. Betydelsen av förvaltning, viktig för inkrementell utveckling, dag till dag leveranser. Optimerad. Viktig för att stabilisera förändringsarbetet. Nätverket - ger möjlighet till agil utveckling, testa, prova… Båda organisationerna måste leva i symbios. Ledningen och styrningen sitter i förvaltningen.
17
Förändrings- metodik Finns kompetens?
Använd den förändringsmetodik, kunskap, resurser som organisationen har.
18
1. Ta position KÄLLA:DIGJOURNEY
19
2. Välj rätt vågor KÄLLA:DIGJOURNEY
20
3. Gör det mesta av vågen KÄLLA:DIGJOURNEY
21
Var befinner sig er förvaltning?
3. Gör det mesta av vågen
22
Digital mognad Den digitala mognadsmatrisen Nio digitala motorer
Digitala mognadsindex Verktyg för att hantera organisationens digitala mognad
23
Den digitala mognads- matrisen
- Effektivisering - Ökad kvalité - Kostnadsreducering - Attraktiva arbetsplatser - Kundnytta .... Konkurrenskraft De tre fundamenten Källa: DigJourney Detta förhållande avgör mognaden i en organisation. Eller vilka vågor man inte ska ta sig an… Organisationens begränsade resurser
24
De tre fundamenten Förändringsledning, viktigt för alla ledare i organisationen.
25
De tre fundamenten En innovation kan definieras som en ny idé, till exempel en produkt, lösning, affärsidé, tjänst, kemisk formel, matematisk metodik eller teknologi som visar sig lovande eller fungerar och som är ny Wikpedia En innovation är en ny lösning som används i praktiken och som förbättrar intäkts- eller kostnadssidan i ett bolag, det vill säga ökar konkurrenskraften. Innovationen viktig för organisationens utveckling. Små steg viktiga, fira segrarna Använd den innovationsmetodik som man är bekant med Ständiga förbättringar, linjär Innovation,
26
De tre fundamenten Källa: DigJourney
Individuell digital mognad Privat - arbete Organisationens digitala mognad Offentliga Sveriges digitala mognad Källa: DigJourney
27
Kaffepaus/bensträckare
28
Värderingar, Vision och Mission
"Storumans kommun ska genom samsyn utveckla hållbar tillväxt som genererar välstånd till medborgarna." År 2020 kännetecknas kommunen av att här går det att lyckas. Vi är en bra kommun för alla att bo, leva och verka i med goda förutsättningar för företagsamhet i en fin miljö.Kommunen är en attraktiv arbetsgivare, som tar tillvara medarbetarnas kunskap och engagemang. Alla, som är eller vill bli kommuninvånare, har förutsättningar att skapa sig ett gott och tryggt liv nära naturen med goda kommunikationer och möjligheter till meningsfulla aktiviteter och upplevelser samt sysselsättning på en bred arbetsmarknad. Vi är attraktiva att besöka och är en av Sveriges ledande turistkommuner.
29
Värderingar, Vision och Mission
Grunden för framgångsrikt förändringsledning är en kraftfull och trovärdig vision. Värd att göra uppoffringar för. Varje individ måste dela målbilden och förstå att förändringen är nödvändig. Personalen behöver ha en känsla av att de är på väg åt samma håll och att det är möjligt att nå dit. Vision ska beskriva ”på vilket sätt världen (meborgarnyttan, kommunen) blir bättre när vi är färdiga med förändringen”. Källa: astrakan.se
30
Värderingar, Vision och Mission
En vision ska motivera Visionen är anledningen för medarbetarna att gå till jobbet. Det som gör arbetet meningsfullt. En tro på vår organisation. Utmanande. Tilltalar både hjärna och hjärta. En vision ska inspirera Inspirerar till förändring. I visionen finns argumentet för förändringar som ledare eller medarbetare bidrar till att förverkliga. Ge organisationen energi. En vision ska visa vägen Visionen fungerar som en kompass. Den blir något för medarbetarna att hålla sig till när de undrar vart de ska. Moderna organisationer består av individer som i hög grad bestämmer själva vad de ska göra och tar ett personligt ansvar för att deras arbete ligger i linje med de övergripande målen. Källa: Falkner kommunikation
31
Värderingar, Vision och Mission
Hur rimmar er mission och vision med den digitala transformationen Kan visionen användas i arbetet för att förenkla och förklara för medarbetarna varför digital transformation är viktigt för kommunen Kan vi bli bättre på att prioritera? Prova att göra olika, mandat att testa.
32
Mobiliserings-faserna
Mobilisering (Varför och vart?) Steg 1. Få till stånd en känsla av det är viktigt och bråttom. Steg 2. Sätta samman en styrgrupp. (transformations- team) Steg 3. Ta fram en vägledande vision. Mobiliserings-faserna Källa: DigJourney
33
Nio digitala motorer Bygger på Best practise.
34
Nio digitala motorer Källa: DigJourney
36
Digitalt först: Automatisering
37
Automati- sering
38
Workshop I Vad händer i organisationen vid automatisering?
Vilka förändringar krävs av kommunens digitala motorer vid digitalt först, automation av en handläggningsprocess. Syfte: Att börja tänka utifrån vilken påverkan transformationen har på de digitala motorerna Mål: Förstå sambanden och behoven av att motorerna samverkar
39
Värderingar, Vision, Mission
Strategiarbete Organisation Processer Infrastruktur Data och analys Erbjudande och intäktsmodell Kontaktytor Relationer
40
Digitala mognads- index
41
Digitala mognads- index
42
Eget arbete i ledningsgruppen
Läs om de nio digitala motorerna - jämför med din egen organisation Genomför det digitala mognadstestet (Avsätt 90 minuter) tillsammans med medarbetare/ledningsgrupp. Vilka förändringsvågor kan vi urskilja inom respektive förvaltning. Läs fram till sidan 160 (149) i boken Att leda digital transformation
43
Digital transformation börjar med...
“A sense of urgency” Dialog, vad innebär digitalisering för mig, för verksamheten? Varför ska vi digitalisera? Se möjligheterna. Vi har bestämt oss… Ledningen måste med. Vision, mission Kommunikation, kommunikation, kommunikation …
44
Tack för idag.
Liknande presentationer
© 2024 SlidePlayer.se Inc.
All rights reserved.