Ladda ner presentationen
Presentation laddar. Vänta.
1
Välkomna till Uppföljning och utvärdering i försöksverksamhet med övnings(för)skolor 2018
2
Program 08.30 Inledning Anders Linde Laursen, dekan
08.40 Reflektioner om samverkan – Margareta Serder, videdekan 09.00 Reflektioner om samverkan – Tony Mufic, utbildningsdirektör Helsingborgs stad 09.30 Reflektioner om samverkan – Jytte Lindborg, skoldirektör Barn- och skolförvaltningen Lunds kommun 10:00 Kaffe 10.30 Reflektioner om samverkan – Margaretha Danielsson, utbildningschef Förskoleförvaltningen Malmö stad 11.00 Sammanfattning – frågor/tankar från publiken 11:15 Paus 11.30 Hur går vi vidare när försöksverksamheten slutar? – Anders Olsson, utbildningschef Frågor/tankar från publiken 12:15 -12:45 Maus SWOT-analys, Sammanfattande reflektioner från skolornas SWOT-analyser och handlingsplaner, Inger Mauritzon, utbildningsledare :30 Lunch på Niagara med bordsdiskussioner kring förmiddagens föreläsningar om framtida samverkan och partnerskolor
3
Sammanfattning Frågor och tankar från publiken Hur tänker du kring framtida samverkan i lärarutbildningen? Reflektioner kring föreläsarnas visioner om framtida samverkan?
4
Hur går vi vidare när försöksverksamheten slutar?
Gjorda erfarenheter och uppbyggda strukturer från försöksverksamheten tas till vara och utvecklas. Utvärderingar och uppföljningar pekar på framgångsfaktorer - utvecklingsområden Skolor/förskolor som har fördjupad samverkan med Mau benämns partnerskola/partnerförskola Ny ansökningsprocess under vt 2019 – nya avtal fr.o.m. ht 2019
5
Nyheter i ramavtal - Organisation
Lärosätenas ansvar Lärosätena tillhandahåller ett gemensamt system/databas där studenternas VFU-perioder och ämnen framgår. Lärosätena förbinder sig att placera studenter i hela regionen i en omfattning som styrs av elev- och studentunderlag samt rimlig resväg för studenter Lärosätena placerar i första hand studenter på skolor och förskolor med vilka man ingått tilläggsavtal för att säkerställa att överenskommen koncentration av studenter nås och i andra hand till andra skolor/förskolor som uppfyller detta ramavtal. Skolhuvudmannens ansvar Skolhuvudmannen följer och uppdaterar lärosätenas system/databas på regelbunden basis. Skolhuvudmannen förbinder sig att ta emot lärarstudenter i förhållande till elevantal och lärosätenas behov. Skolorna anger i tilläggsavtal hur många studenter, och i förkommande fall i vilka ämnen, man kan ta emot från respektive lärosäte
6
Nyheter i ramavtal - Kvalitetssäkring
Lärosätenas ansvar Lärosätena har övergripande ansvar för lärarutbildningarnas kvalitet. Lärosätena ansvarar för att utvärdera VFU och återkoppla till studenter, skolhuvudmän, skolor och förskolor i olika fora. Skolhuvudmannens ansvar Skolhuvudmännen har övergripande ansvar för att skolor och förskolor upprätthåller och utvecklar kvaliteten i VFU. En plan för mottagande och uppföljning av studenternas VFU ska finnas. Skolhuvudmännen ansvarar för att skolor och förskolor genomför utvärdering av VFU och återkopplar till lärosäte och studenter i olika fora.
7
Kriterierna i tilläggsavtal för deltagande som partnerskola
preciseras efter förhållanden vid respektive skola och lärosäte, utifrån kvalitetskriterier inom områdena koncentration, kompetens och fördjupad samverkan avseende: Stort antal studenter Stort antal lärare med adekvat examen och handledarutbildning Särskilt yrkesskickliga lärares medverkan i studenters utbildning Samverkan med annan partnerskola Studenters examensarbeten ska om möjligt vara knutna till partnerskolans interna utvecklingsarbete Uppföljning och utvärdering
8
Nyheter i tilläggsavtal
Universitetet förbinder sig att utse och ge förutsättningar för en VFU-lärare som kontaktperson till partnerskolan. om delar av avtalet inte uppfylls upprätta en handlingsplan och vidta åtgärder. tillhandahålla informationsskylt/motsv. till partnerskolan om samarbete med universitetet. Partnerskolan förbinder sig att utse och ge förutsättningar för en VFU-ansvarig på skolan för kontakt med universitetet och samordning av VFU på partnerskolan. om delar av avtalet inte uppfylls upprätta en handlingsplan och vidta åtgärder. sätta upp informationsskylt/motsv. på synlig plats som visar att partnerskolan samarbetar med universitetet.
9
Funderingar… Kan en partnerskola utgöra nod för flera skolor i kommunen? Ska vi skriva tilläggsavtal med en grupp skolor – ett kluster/partnerområde? Vilka möjligheter ger ett nytt vfu-upplägg med minst en åttaveckorsperiod?
10
Partnerområde/kluster med partnerskola som nod
Möjlighet att ta emot en fast antal studenter per kluster ger goda planeringsförutsättningar En huvudplacering – en gemensam vfu- ansvarig kan fördela till skolor med andra förutsättningar Gemensamt mottagande, seminarium, utvärdering per kluster
11
Tidsplan för nya tilläggsavtal
26/2 Möte med VFU-samordnare i kommun och fristående skolor 11/4 Partnerdag -Tilläggsavtal klart 9/5 Erfarenhetsutbyte – övnings(för)skolor 16/5 VFU-samordnarträff med Lärosäten SYD
12
Sammanfattning Maus SWOT Koncentration
Framgångsfaktorer 60 % av studenterna är koncentrerade till övningsskolor Fördelning i partnerområden, placering i par, placeras tillsammans med andra studenter Identifiera studentvolym för god kvalitet i VFU Utvecklingsområden Jämnare fördelning i ämnen, inriktningar och antal studenter i VFU- kurser Nytt tilläggsavtal för koncentration och placering hösten 2019 Sprida information om samverkan och placering
13
Sammanfattning Maus SWOT Kompetens
Framgångsfaktorer Utbildat många handledare – ökad kvalitet i VFU-kurser Ramverk för bedömningsprocessen – trepartssamtalet stärkt Yrkesskickliga lärare medverkar på seminarium och handleder studenter Utvecklingsområden Handledarkursen slutförs inte – prioriteras bort - förutsättningar att läsa kursen och handleda studenter saknas Förtydliga förväntningar och strukturer i VFU-kurserna Utveckla former för att yrkesskickliga lärare samverkar i lärarutbildningen
14
Sammanfattning Maus SWOT Samverkan
Framgångsfaktorer Fler mötesplatser, ökat intresse att medverka i lärarutbildningen Studentsamtal, studentutbyte, nätverk med övningsskolor Ramverk för bedömningsprocessen, förväntningar och progression i VFU-kurser förtydligas Utvecklingsområden Samverkan i möten mellan VFU-lärare, handledare och student utvecklas Tydliggöra ramar för genomförande av VFU-kurs på annan skola Uppföljning och utvärdering av Ramverk för bedömningsprocessen och På väg mot läraryrket och På väg mot förskolläraryrket
15
Sammanfattande reflektioner från övnings(för)skolornas SWOT-analyser och handlingsplaner Koncentration Framgångsfaktorer VFU-ansvarig koordinator som samordnar arbetet på övningsskolan God struktur och inarbetade rutiner för mottagande och handledning av studenter Medverkan i försöksverksamheten förankrad på övningsskolan, positiva, engagerade handledare som samverkar kring studentvolymen Placering i par positivt Nätverk mellan övningsskolor Utvecklingsområden Ojämn fördelning i ämnen, studenternas val av andraämne, Behovet koncentrerat till vissa ämnen, handledare och klasser blir överbelastade, medan handledare inte får några studenter i andra ämnen VFU-lärare bör följa upp studenternas prestationer i båda ämnen
16
Sammanfattande reflektioner från skolornas SWOT-analyser och handlingsplaner Kompetens
Framgångsfaktorer Hög handledartäthet av handledarkompetens med 7,5hp Förstelärare handleder studenterna Seminarier på skolnivå och kommungemensamt som leds av yrkesskickliga lärare Utvecklingsområden Riktlinjer för hur yrkesskickliga lärare kan delta i högskoleförlagd utbildning saknas Tid och ersättning för att medverka Studenterna uteblir på seminarierna Saknas intresse från Mau att yrkesskickliga lärare involveras i utbildningen
17
Sammanfattande reflektioner från skolornas SWOT-analyser och handlingsplaner Samverkan
Framgångsfaktorer Samverkan ökat LS-kontakten stor betydelse Organiserat studentutbyte, studentsamtal Använder egen utvärdering och studenternas utvärderingar för att utveckla skolans arbete Utvecklingsområden Svårigheter att hitta tid för samverkan Sen eller utebliven information från Mau Oklarheter om studentutbyte Oklart vilka lärosäten man ska samverka med Frågor om framtida samverkan
18
Lunch på Niagara Summera dagen
Samtal och bordsdiskussioner Summera dagen Utse någon vid bordet som noterar förslag och tankar om framtida samverkan Hur tänker ni kring framtida samverkan i lärarutbildningen? Reflektioner kring föreläsarnas visioner om framtida samverkan och om lärarutbildningens presentation? Vilket stöd förväntas/krävs från skolhuvudmännen? Vilket stöd förväntas/krävs från lärarutbildningen? Tack för er medverkan!
Liknande presentationer
© 2024 SlidePlayer.se Inc.
All rights reserved.