Ladda ner presentationen
Presentation laddar. Vänta.
1
Att leda och genomföra transformation WS 3 Umeå och Övik
Världen vi l WS 3 Umeå och Övik
2
Syfte och mål Efter avslutad utbildning ska deltagarna
ha kunskap om vad digital transformation innebär i en offentlig verksamhet förstå vilka stöd och verktyg som finns för att genomföra digital förändring i Skellefteå kommun kunna presentera ett förslag för det fortsatta arbetet med digital transformation
3
Vad är digitalisering för oss?
Innehåll och arbetssätt Kritiska faktorer för att nå resultat Insiktsarbete i organisationen Insikt - tid - förändring Varandras lärresurser WS 1: WS 3: WS 4: WS 2: Digitala mognadstestet Förändringsvågor Vad är digitalisering för oss? Att leda och genomföra transformation Hur digital transformation drivs Vad är digital transformation? Transformationsplanen Dokumentation i lärplattform och individuell logg Redovisning i mindre grupp vid nästa tillfälle
4
Transformations- plan
Att leda och genomföra transformation Transformationsplanen - ett urval av prioriterade förändringsresor utifrån: Vilka vi är 1. DMI 2. Omvärld 3. Vågor 4. Destination Transformations- plan
5
DMI: Gator och parker Fm.
6
DMI: Ordenärt boende Fm.
7
DMI: Soc och Bibliotek Fm.
8
DMI: Fm.
9
Nio digitala motorer - Var tror vi att vi befinner oss idag? - Var önskar vi befinna oss? - Var befinner vi oss faktiskt, när allt kommer omkring... Källa: Joakim Jansson och Marie Andervin (2016). Att leda digital transformation. HOI Förlag
10
Härifrån till verkligheten...
- Om den digitala mognaden diskuteras i organisationen, får vi en reviderad bild? a A B
11
Värdering, vision och mission
- Skapa samsyn om vart vi vill nå, innan visionen skapas. - Politikens roll, kompetens, förståelse... - Digitala mognadsmatrisen, ett verktyg. eBlomlådan, Lika (socialtjänst, skola) Visionen är ett företags långsiktiga slutmål. Hur företaget ska nå slutmålet och svaret på varför det finns är dess mission och vad som värdesätts längs med resan är värderingarna. Digital vision under mobilisering- och koordinationsfasen - Varför vår existens? - Varför digitaliseringen är nödvändig? Varför & vart? Källa: DigJourney
12
Strategiarbete Strategi, organisation och innovation. Grundar sig i snabba marknadsförändringar. Kundresan kan leda till bättre samarbete över organisationsgränserna. Hur arbetet med strategi bedrivs samt hur resultatet av arbetet dokumenteras, vidareförs och följs upp i organisationen. Ju mindre resurser, desto viktigare att handlingarna koordineras. Digital strategi i koordinationsfasen. - Kundresan - Innovation Hur? Källa: DigJourney
13
Organisation - Kultur: Vision, värderingar och normer - Kompetens: Digitala generalister, digitala alibin - Koordination: Silo och cellstruktur Hur? Den företagskultur, de kompetenser och den organisationsstruktur som finns i syfte att skapa och leverera erbjudandet. Betydelsen av “styrelsen” och ledningens ansvar och delaktighet. - Kultur, ref Värdering, vision och mission - Kompetens, ref. Digital mognad - Koordination, ref. Dubbelt system Källa: DigJourney
14
Processer Hur - Informationens betydelse för att stödja processerna - Vikten av att utveckla processerna, fem steg. Viktigast i mobiliseringsfasen. - Processerna och infrastrukturen, viktiga komponenter i mobiliseringsfasen. Hur? De återkommande flöden som finns för att stödja organisationer i att skapa och leverera erbjudandet. Huvudprocesser och stödprocesser Information knutna till processerna Uppdaterad infrastruktur Automatisering Innovation Källa: DigJourney
15
Infrastruktur Hur Hur? Den informationsteknik som finns för att stödja företagets processer samt hur den integreras i erbjudandet. Teknisk skuld Leverantörsberoende Källa: DigJourney
16
Data & analys Hur? De data som samlas in och hur de analyseras och används för att fatta och implementerar beslut, samt hur data nyttjas i erbjudandet. Att gissa mindre och veta mera... Källa: DigJourney
17
Erbjudande & intäktsmodell
Vad? Erbjudandet är de lösningar som skapar värden för kommunens innevånare, företag och andra målgrupper. Intäktsmodellen är hur företaget tjänar pengar. Kannibalisera på sina egna tjänster... Källa: DigJourney
18
Kontaktytor Hur? Var målgrupperna kommer i kontakt med kommunen, samt hur erbjudandet och kontaktytor integreras med varandra. Egna kontaktytor Lånade kontaktytor Källa: DigJourney
19
Relationer Hur? Hur företaget interagerar med sina målgrupper, vilka relationer som utvecklas, samt hur dessa integreras med erbjudandet. Tillitsutredningen SOU 2018:47 Evidensbaserad praktik Källa: DigJourney
20
Motorernas relevans Har motorerna relevans inom vår organisation?
Saknas någon motor? X? Källa: DigJourney
21
5 STEG TILL EN TRANSFORMATIONSPLAN 3. PRIORITERADE MISSION 1. DMI
Namn: VÄRDERINGAR VISION AVGRÄNSNINGAR TA POSITION TILLGÅNGAR MISSION 1. DMI 4. DIGITAL DESTINATION 5. TRANSFORMATIONSPLAN Mobilisering Koordination Acceleration Värderingar, Vision & Mission Strategiarbete Organisation Processer Infrastruktur Data & Analys Erbjudande & Intäktsmodell Kontaktytor Relationer 0 % 10 % 20 % 30 % 40 % 50 % 60 % 70 % 80 % 90 % 100 % 3. PRIORITERADE FÖRÄNDRINGSVÅGOR 2. BRANSCHAKTÖRER Kunder Leverantörer Nya aktörer 0 % 10 % 20 % 30 % 40 % 50 % 60 % 70 % 80 % 90 % 100 %
22
Workshop 2 Utveckling av de digitala motorerna
Anteckna i ett gemensamt dokument Hittas i mappen ->
23
SID 107
25
Workshop 3 Omvärldens digitala mognad
Anteckna i ett gemensamt dokument Hittas i mappen ->
26
Förändrings- vågor Källa: DigJourney
27
Workshop 4 Förstå och få hävstång på förändringsvågor
Anteckna i ett gemensamt dokument Hittas i mappen ->
28
Workshop Förändringsvågor samlade i Mentimeter
29
Eget arbete - dela gärna ut ansvar
Boka in tid för arbete Läs och dubbelläs boken DMI: Lista aktiviteter för alla digitala motorer PRIORITERADE VÅGOR: Välj och analysera tre förändringsvågor DIGITAL DESTINATION: Var vill ni vara om tre år? Dokumentera allt digitalt i ert gemensamma dokument
Liknande presentationer
© 2024 SlidePlayer.se Inc.
All rights reserved.