Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Huvudmannabeslut Skolinspektion 2016

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Huvudmannabeslut Skolinspektion 2016"— Presentationens avskrift:

1 Huvudmannabeslut Skolinspektion 2016
Den sammanfattande bedömningen för varje skolform

2 Sammanfattning kritikområden (dec 2015)
Grundskolan Bergsgård F-3 Bergum F-3 Bergum 4-9 Björsared Bläsebo Eriksbo Gunnilse Gårdsten Hammarkullen Hjällbo Lövgärdet Nytorp Rannebergen Vättle 4-9 Undervisning och lärande Extra anpassningar och särskilt stöd 1 Bedömning och betygssättning Trygghet, studiero och åtgärder mot kränkande behandling Förutsättningar för lärande och trygghet Styrning och utveckling av verksamheten

3 Sammanfattning kritikområden (april 2016)
Grundskolan Bergsgård F-3 Bergum F-3 Bergum 4-9 Björsared Bläsebo Eriksbo Gunnilse Gårdsten Hammarkullen Hjällbo Lövgärdet Nytorp Rannebergen Vättle 4-9 Undervisning och lärande Extra anpassningar och särskilt stöd 1 Bedömning och betygssättning Trygghet, studiero och åtgärder mot kränkande behandling Förutsättningar för lärande och trygghet Styrning och utveckling av verksamheten

4 Grundsärskolan – kritikområden (dec 2015)
Bergsgård F-3 Emmaskolan Eriksbo Gårdsten Nytorp Tretjärn Vättle 4-9 Undervisning och lärande Extra anpassningar och särskilt stöd Bedömning och betygssättning Trygghet, studiero och åtgärder mot kränkande behandling Förutsättningar för lärande och trygghet Styrning och utveckling av verksamheten

5 Grundsärskolan – kritikområden (april 2016)
Bergsgård F-3 Emmaskolan Eriksbo Gårdsten Nytorp Tretjärn Vättle 4-9 Undervisning och lärande Extra anpassningar och särskilt stöd Bedömning och betygssättning Trygghet, studiero och åtgärder mot kränkande behandling Förutsättningar för lärande och trygghet Styrning och utveckling av verksamheten

6 Förskola Det finns brister i kommunens arbete med att säkerställa att samtliga barngrupper i förskolan har en lämplig sammansättning och storlek Verksamheten inom förskolan följs inte upp och utvärderas av huvudmannen på ett tillräckligt systematiskt sätt HÅLLBAR STAD – ÖPPEN FÖR VÄRLDEN

7 Fritidshem Uppföljning av elevgruppernas sammansättning och storlek
Lokaler Rutiner för anmälan av, samt uppföljning av arbetet mot, kränkningar Huvudmannen har inte en samlad bild av resultatet för utbildningen HÅLLBAR STAD – ÖPPEN FÖR VÄRLDEN

8 Förskoleklass och grundskola
Utbildningen är inte likvärdig Effekterna av resursfördelningen måste utvärderas Ett stort antal rektorer tar inte ansvar för att skolenhetens resultat följs upp, utvärderas och används som utgångspunkt i ett systematiskt kvalitetsarbete Argument till varför resursfördelningen måste ses över: ”Göteborgs kommun har i "Kvalitetsrapport utbildning 2015" sett att det skiljer sig mellan dessa skolenheters resultat utifrån resurstilldelningen. Huvudmannens egen slutsats är bland annat att det inte alltid finns en effektiv och ändamålsenlig lärande organisation som kan omvandla resurser till ett långsiktigt utvecklingsarbete.” Bakgrund till punkten om att rektorer inte tar ansvar för… Det systematiska kvalitetsarbetet som är en del i att identifiera åtgärder för att komma tillrätta med bristerna och öka måluppfyllelsen har i vissa delar förbättrats i Göteborgs kommun sedan Skolinspektionens tillsyn läsåret 2011/12. Det finns idag ett gemensamt ramverk att utgå från och den dokumenterade sammanställningen utgår dels från stadsdelsnämndernas kvalitetsarbeten, dels från uppföljningar och utvärderingar på initiativ av bland annat stadsledningskontoret. sid 1 av 2 HÅLLBAR STAD – ÖPPEN FÖR VÄRLDEN

9 Förskoleklass och grundskola
Åtgärder måste vidtas kring alla förhållanden och processer i verksamheten som har betydelse för att eleverna ska nå så höga resultat som möjligt i en trygg miljö Elevens rätt till extra anpassningar och särskilt stöd Tillgång till elevhälsa Resultat för elever i de lägre årskurserna efterfrågas inte av huvudmannen Argument till varför resursfördelningen måste ses över: ”Göteborgs kommun har i "Kvalitetsrapport utbildning 2015" sett att det skiljer sig mellan dessa skolenheters resultat utifrån resurstilldelningen. Huvudmannens egen slutsats är bland annat att det inte alltid finns en effektiv och ändamålsenlig lärande organisation som kan omvandla resurser till ett långsiktigt utvecklingsarbete.” Bakgrund till punkten om att rektorer inte tar ansvar för… Det systematiska kvalitetsarbetet som är en del i att identifiera åtgärder för att komma tillrätta med bristerna och öka måluppfyllelsen har i vissa delar förbättrats i Göteborgs kommun sedan Skolinspektionens tillsyn läsåret 2011/12. Det finns idag ett gemensamt ramverk att utgå från och den dokumenterade sammanställningen utgår dels från stadsdelsnämndernas kvalitetsarbeten, dels från uppföljningar och utvärderingar på initiativ av bland annat stadsledningskontoret. sid 2 av 2 HÅLLBAR STAD – ÖPPEN FÖR VÄRLDEN

10 Grundsärskola Mottagandet Tillgång till elevhälsa
Studie och yrkesvägledning Alla enheter har inte tillgång till skolbibliotek Utbildningen är inte likvärdig Huvudmannen saknar betydande information om de olika enheternas resultat och därigenom underlag för strategiska åtgärder och beslut Tillgång till elevhälsa (kompetenser, samt används inte förebyggande och hälsofrämjande) HÅLLBAR STAD – ÖPPEN FÖR VÄRLDEN

11 Skolinspektionens huvudmannabeslut Svarsplan
Göteborgs stad avrapporterar ett samlat yttrande kring åtgärder efter Skolinspektionens beslut i sept SDN Angered ska överlämna ett svar till SLK i samband med nämndsammanträdet 21 juni. Ett underlag till staden sammanställs med information om/förslag på det som Angered vill att huvudman ska följa upp i syfte att skapa likvärdighet. Lena Bilén tar fram ett underlag inför SDN tillsammans med en chef för varje av de fyra olika verksamheterna. (förskola, fritidshem, grundskola, grundsärskola) Förslaget remitteras till samtliga chefer inom skolan. HÅLLBAR STAD – ÖPPEN FÖR VÄRLDEN

12 Skolinspektionens huvudmannabeslut Svarsplan
Alla stadsdelar har fått en "mall för redovisning av vidtagna åtgärder för att avhjälpa påtalade brister" SDF tar fram förslag till svar för de skolformer de har i uppdrag att ansvara för SLK anordnar workshops för erfarenhetsutbyte och samsyn Varje nämnd beslutar om svar för de skolformer de har i uppdrag att ansvara för Nämndsbeslut, TU och svar skolinspektionen, sänds till SLK SLK samlar ihop svaren och översänder dessa till Skolinspektionen SLK informerar kommunstyrelsen om nämndernas svar samt fortsatt hantering av de påtalade bristerna inom staden.

13 Skolinspektionens huvudmannabeslut Tidsplan
Information i LSG TU samt tillhörande bilagor ska samverkas i LSG (alt 8/9) SDN behandling (alt 27/9) Svar till SLK för behandling i KF (Är inte beslutat ännu om det blir augusti eller september nämnden) HÅLLBAR STAD – ÖPPEN FÖR VÄRLDEN

14 KONTAKT: Sektor utbildning Angered, Göteborgs Stad Lena Bilén lena
KONTAKT: Sektor utbildning Angered, Göteborgs Stad Lena Bilén


Ladda ner ppt "Huvudmannabeslut Skolinspektion 2016"

Liknande presentationer


Google-annonser