Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Stockholm 9 oktober Jannica Häggbom, Naturvårdsverket

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Stockholm 9 oktober Jannica Häggbom, Naturvårdsverket"— Presentationens avskrift:

1 Stockholm 9 oktober Jannica Häggbom, Naturvårdsverket
Miljö- ledning i staten Session 2: Hur startar jag myndighetens miljöledningsarbete Stockholm 9 oktober Jannica Häggbom, Naturvårdsverket Naturvårdsverket | Swedish Environmental Protection Agency

2 Cafédialog – erfarenhetsutbyte
Så genomför vi passet Inledning – uppvärmning Cafédialog – erfarenhetsutbyte Redovisning – viktigaste punkterna Avrundning – hur tar vi arbetet vidare Inledning – uppvärmning inför diskussionen (10 min), jca - Syftet och leverans - Bakgrund, underlag för diskussion Cafédialog - erfarenhetsutbyte - Diskussion i små grupper (15 min per station = 45 min), (antecknare och redovisare utses i förväg, underlag skickas/lämnas till jca) Redovisning – övriga kan ställa frågor/kommentera (10 min, 3 min per grupp), gruppen enas om de viktigaste punkterna att lyfta fram. Avrundning – hur kan vi ta detta vidare? Särskild träff? Checklista/vägledning? diskussion (5 min), 1 h 5 min Naturvårdsverket | Swedish Environmental Protection Agency

3 Inledning Syfte Utbyta erfarenheter, dela med sig av goda exempel och konkreta tips för uppstarten av miljölednings-arbetet, inom områdena: - Komma igång - Skapa engagemang - Risker och möjligheter Leverans Resultatet från gruppdiskussionerna dokumenteras Sessionspasset syftar till att byta erfarenheter, dela med sig av goda exempel och konkreta tips för uppstarten av miljöledningsarbetet, inom områdena: - Komma igång - Skapa engagemang - Risker och möjligheter Leverans - resultatet från gruppdiskussionerna dokumenteras – kanske början till en checklista. Naturvårdsverket | Swedish Environmental Protection Agency

4 Bidra till nationella och internationella mål
Generationsmålet 16 miljökvalitetsmål FN:s 17 globala mål för hållbar utveckling hållbarhetsmål Generationsmålet innebär att vi till nästa generation ska kunna lämna över ett samhälle där de stora miljöproblemen är lösta, utan att orsaka ökade miljö- och hälsoproblem utanför Sveriges gränser. De 16 miljökvalitetsmålen anger det tillstånd i den svenska miljön som miljöarbetet ska leda till. Till miljökvalitetsmålen finns preciseringar. Etappmålen ska tydliggöra de samhällsförändringar som är nödvändiga för att nå de nationella miljömålen. FN:s 17 hållbarhetsmål som antogs syftar till att utrota fattigdom, skydda planeten och garantera välstånd för alla som en del av en ny agenda för hållbarhet. Detaljerade mål har formulerats om vad som skall uppnås de kommande 15 åren. Naturvårdsverket | Swedish Environmental Protection Agency

5 Stegvis införande - integrera miljö i verksamheten
Ledningens beslut Var befinner vi oss – genomföra GAP-analys. Miljöutredning – väsentlighetsanalys - Omvärldsanalys och omfattningen av ledningssystemet Miljöpolicy och beslut om resurser Roller och ansvar Interna miljömål och åtgärder (handlingsplan) Rutiner Uppföljning (intern miljörevision) Ledningens genomgång och beslut om tredjepartsgranskning Utbildning, kommunikation och årlig redovisning Upprätthållande och utveckling av miljöledningssystemet På Naturvårdsverkets hemsida – miljöledning i staten I Emma H:s mail 18/9 finns en enkät som underlag för GAP-analys. Tydliggöra miljöledningsarbetets årscykel. Naturvårdsverket | Swedish Environmental Protection Agency

6 Förutsättningar Ledningens stöd Ambitionsnivå
Ledningen stöd och engagemang. Roller och ansvar utpekade och kommunicerade. Resurser. Involvera och kommunicera – känna ägarskap för miljöfrågorna i sina arbetsuppgifter. Ambitionsnivå Krav enligt miljöledningsförordningen. Införa – Utveckla Betydande miljöpåverkan – certifiering. Lågt hängande frukter Ledningen Ledningens engagemang på alla nivåer är avgörande för ett systematiskt miljöarbete. Kommunicera internt och externt. Avsätta resurser. Fördela roller och ansvar. Verka för att miljöledning blir en del av den ordinarie verksamhetsplanen. Interna revisioner, ledningens genomgång. Fördelar med tredjepartsgranskning Miljöledningsförordningen anger att man bör certifiera sig om verksamheten ger upphov till betydande miljöpåverkan. Trovärdig i sitt miljöarbete genom tredjeparts-granskningen. Större krav på ledningens engagemang. Livscykelperspektivet, omvärlds- och intressentanalys. Lättare ställa krav i och följa upp leverantörsavtal där krav har ställts på miljöcertifiering. Bidrar till ett systematiskt miljöarbete - ständig förbättring. Lågt hängande frukter Förenkla och åtgärda det på miljöområdet som med en relativt liten insats ger bra effekt. Naturvårdsverket | Swedish Environmental Protection Agency

7 Förutsättningar Myndigheten Uppdrag (typ av verksamhet/processer)
Organisation Kompetenser Storlek (yta, antal anställda) Miljömålsmyndighet? Omvärld och intressenter Påverkan från omvärlden och möjlighet att påverka andra Interna och externa intressenter - deras förväntningar Omvärld: ÅT TVÅ HÅLL - Ny lagstiftning, budget, nya uppdrag…verksamhet som har miljöpåverkan som myndigheten i sin tur kan påverka via t.ex. sina beslut. Intressenter: interna och externa. Interna: högsta ledningen, ledningen, olika funktioner och handläggare. Intressentanalys används bl.a. till att identifiera vilka krav andra har på myndigheten t.ex. via författningar och andra krav (ÖK, avtal…). Tydliggöra miljöledningsarbetets årscykel. Naturvårdsverket | Swedish Environmental Protection Agency

8 Cafédialog – erfarenhetsutbyte
Komma igång Vad ska man lägga fokus på inledningsvis och vilket resultat vill man uppnå? Skapa engagemang Hur skapar man engagemang i organisationen och vilken kompetens behövs? Risker och möjligheter Vilka möjligheter ser er organisation med ett miljölednings-system och vilka fallgropar bör man undvika? Cafédialog -tre stationer (tre grupper á 5 personer) 15 min per station. Två frågor vid varje station och ett blädderblock samt en person vid varje station leder diskussionen, antecknar och redovisar kort (övriga deltagare ges möjlighet att komplettera). Komma igång Vilka funktioner ska medverka i miljöledningsarbetet och hur ser resursbehoven ut, t.ex. för miljösamordnaren? (Beslut om roller och ansvar samt resurser. Fastställt innan man börjar arbetet.) Vilka är de inledande aktiviteterna (leveranser), vad ska man börja med/lägga fokus på, därefter? Rangordna. Skapa engagemang Hur skapar man engagemang i organisationen? (Kommunikation, information, möten…tävlingar, föredrag…stolthet, göra det lätt…) Vilka kompetenser behövs och hur säkrar man dessa i arbetet? Risker och möjligheter Vilka risker/fallgropar i samband med införandet? (viktiga att hantera). (Målgrupp är till stor del ledningen.) Vilka möjligheter ser er organisation med ett miljöledningssystem? (underlag för kommunikationsinsatser) (Målgrupp för leveransen är till stor del kommunikatören.) Staten förebild Naturvårdsverket | Swedish Environmental Protection Agency

9 Redovisning och avrundning
Redovisning av de viktigaste punkterna vid respektive station. Hur går vi vidare? Få med: GAP-analys – var befinner vi oss (i relation till miljöledningsförordningen) Inte separat handlingsplan utan del av verksamhetsplanen Lågt hängande frukter – pedagogiskt – skapa engagemang Utbildning i miljöledning – viktigt med bred och spetskompetens Börja i tid (början av året) och involvera de som ska leverera data i tid och skapa förståelse för helheten. Exempel på fallgropar: Otydliga roller och mandat – ledningens engagemang Arbetar ensam – missar förankring hos medarbetarna Omfattande dokumentation – önskelistor Mål som inte kan mätas Mest prat om kostnader med miljöledning – vinsterna lyfta inte fram Naturvårdsverket | Swedish Environmental Protection Agency

10 Tack för er medverkan! Naturvårdsverket | Swedish Environmental Protection Agency


Ladda ner ppt "Stockholm 9 oktober Jannica Häggbom, Naturvårdsverket"

Liknande presentationer


Google-annonser