Ladda ner presentationen
Presentation laddar. Vänta.
2
The director of education and Research-Based Education
Exploring the Tensions Between Policy and What Directors actually Report International journal of research and education (IJRE) Vol 2. nr Skolchefsinstitutet oktober 2018
3
Introduktion Vetenskaplighet allt viktigare - Evidens
Forskning har liten påverkan på skolan Vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet ( 2010:800) Implementationsstrategier Lagkrav internationellt ganska ovanligt En del litteratur kommit Skolchefsinstitutet oktober 2018
4
Huvudmannens ansvar Alla kommuner har skolchef - inget lagkrav
Studier av skolchefer och skolchefers koppling till vetenskap och beprövad erfarenhet sällsynta Bidrag till ett inte så utforskat område - borde ha internationellt intresse Skolchefsinstitutet oktober 2018
5
Syfte och frågor …how municipal director’s of education consider their conditions to meet the legal requirement that education in primary and secondary schools must be based on scientific knowledge… Tre frågeställningar: 1. What expectations are placed on the directors of education regarding the requirement that educational activity must be research-based? 2. What skills do directors of education have to lead research-based educational activities? 3. Are there any consequences for the directors of education if educational activities are not research-based? Skolchefsinstitutet oktober 2018
6
Metod Kvantitativ studie analyseras genom ett ramfaktorteoretiskt tänkande Enkät (e-post) till landets skolchefer (290 kommuner) Skolchefsinstitutet oktober 2018
7
Question 1: What expectations are placed on the directors of education regarding the requirement that educational activity must be research-based? Skolchefsinstitutet oktober 2018
8
Question 1: What expectations are placed on the directors of education regarding the requirement that educational activity must be research-based? Skolchefsinstitutet oktober 2018
9
Question 1: What expectations are placed on the directors of education regarding the requirement that educational activity must be research-based? Skolchefsinstitutet oktober 2018
10
Table 3. Responsibility for ensuring that education is research-based (relative ranking) (n=129).
1. Rektors ansvar 2. Skolchefens ansvar 3. Allas ansvar 4. Skolstyrelsens ansvar 5. Lärarens ansvar Skolchefsinstitutet oktober 2018
11
Question 2. What skills do directors have to lead research-based educational activities?
Skolchefsinstitutet oktober 2018
12
Question 2. What skills do directors have to lead research-based educational activities?
Skolchefsinstitutet oktober 2018
13
Question 2. What skills do directors have to lead research-based educational activities?
Skolchefsinstitutet oktober 2018
14
Question 2. What skills do directors have to lead research-based educational activities?
Skolchefsinstitutet oktober 2018
15
Question 3. Are there any consequences for directors if the educational activities are not research-based? Skolchefsinstitutet oktober 2018
16
Question 3. Are there any consequences for directors if the educational activities are not research-based? Skolchefsinstitutet oktober 2018
17
Förväntningarna skiljer sig åt
Majoriteten av skolchefer uppger att de ska garantera att utbildningen vilar på vetenskap. De har inte behövt ändra sitt arbetssätt p.g.a. lagen. Hur ska det tolkas? a. De uppfyller kravet b. De förstår inte kravet c. De bryr sig inte om kravet Utifrån ett kulturellt perspektiv behöver de inte göra något. De anser att de uppfyller kravet och har gjort så länge. Följaktligen behöver inget ändras (Skolchefen är tillsammans med rektorerna de som har störts ansvar för lagkravet genomförande. Lärare har minst ansvar.) Skolchefsinstitutet oktober 2018
18
Skolchefer betraktas sig själva som skickliga
88 % av skolcheferna är klara över vad lagkravet innebär 84 % tar del av forskning Skolchefer har inte ändrat sitt sätt att arbeta Skolchefsinstitutet oktober 2018
19
Skolchefer är inte personligt ansvariga
59 % är inte oroliga för att bli ”accountable” 13 % är oroliga för att bli avskedade om det inte uppfyller lagkravet (inga sådana fall finns i Sverige, såvitt jag vet) Skolchefsinstitutet oktober 2018
20
Skolchefen och ramfaktorn skolans kultur
Skolchefen är huvudmannens representant (en del i styrkedjan, ett rationalistiskt synsätt) Kulturella ramar är byggda på skolans kunskapssyn och personalens kompetens Skolchefen (saknar vanligen vetenskaplig skolning) är innesluten i de kulturella ramar som gäller i verksamheten (förstår kraven utifrån dessa ) Skolchefen överskattar sin förmåga att leda en vetenskapligt baserad organisation? Fortsätter att arbeta som tidigare. Skolchefsinstitutet oktober 2018
21
Sammanfattande avslutning
En ganska förvirrad bild av hur skolchefer ser på kravet att skolan ska baseras på vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet Skolchefsinstitutet oktober 2018
Liknande presentationer
© 2024 SlidePlayer.se Inc.
All rights reserved.