Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Presentationsmaterial i Powerpoint-format Rektorns minneslista

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Presentationsmaterial i Powerpoint-format Rektorns minneslista"— Presentationens avskrift:

1 Handbok för att förebygga och ingripa i sexuella trakasserier i skolor och läroanstalter

2 Presentationsmaterial i Powerpoint-format Rektorns minneslista
Handbok för att förebygga och ingripa i sexuella trakasserier i skolor och läroanstalter Guider och handböcker 2018:4b Handbok Presentationsmaterial i Powerpoint-format Rektorns minneslista 11/01/2019 Utbildningsstyrelsen

3 Handbokens innehåll Sexuella trakasserier som fenomen
Lagstiftningen kräver att man förebygger och ingriper i sexuella trakasserier Förebyggande av sexuella trakasserier i läroplanerna och läroanstalternas verksamhet Anvisningar till läroanstaltens personal, studerande och vårdnadshavare 11/01/2019 Utbildningsstyrelsen

4 Samarbetet vid beredningen av handboken
Utbildningsanordnare Jämställdhetsombudsmannens byrå Diskrimineringsombudsmannens byrå Ammattiosaamisen kehittämisyhdistys AMKE ry Finlands Kommunförbund Undervisningssektorns Fackorganisation OAJ Finlands Rektorer Institutet för hälsa och välfärd Föreningen för Mental Hälsa i Finland Väestöliitto Finlands Föräldraförbund Sakki ry 11/01/2019 Utbildningsstyrelsen

5 Det finns ett uppenbart behov av en handbok Datainsamlingarna om hälsofrämjande aktivitet (TEA)
Läsåret 2017–2018 anmälde 12 % av skolorna inom den grundläggande utbildningen att skolan inte hade gemensamma rutiner för att identifiera eller ingripa i sexuella trakasserier. Läsåret 2016–2017 saknades gemensamma rutiner vid 21 % av gymnasierna och 18 % av de verksamhetsställen som ordnar yrkesutbildning. 11/01/2019 Utbildningsstyrelsen

6 Begreppet sexuella trakasserier
När barn och unga utsätts för sexuella trakasserier utsätts de för en sexualitet som inte är passande för deras ålder och som kränker den psykiska eller fysiska integriteten. Med sexuella trakasserier avses icke- önskvärt verbalt, icke-verbalt eller fysiskt beteende av sexuell natur. De kan i allvarligaste fall leda till sexuellt våld och sexualbrott. Typiskt för trakasserierna är att de upprepas (det kan också vara fråga om en engångsföreteelse). Sexuella trakasserier kan komma till uttryck på följande sätt: sexuellt insinuerande gester eller miner osakligt prat som anspelar på sex, tvetydiga skämt samt kommentarer eller frågor om kroppen, klädseln eller privatlivet osakliga meddelanden via olika sociala medier (t.ex. WhatsApp och Snapchat), textmeddelanden, e-postmeddelanden och telefonsamtal med sexuell underton fysisk beröring eller närmanden förslag eller krav på könsumgänge eller annat sexuellt umgänge sexualbrott, såsom våldtäkt, försök till våldtäkt och sexuellt ofredande. 11/01/2019 Utbildningsstyrelsen

7 Den studerandes upplevelse avgör om kontakten är passande
Uppfattningen om vad som är fysisk kontakt och vad som är acceptabelt varierar i olika kulturer och från individ till individ. Fysisk närhet kan vara ett uttryck för omtanke och omsorg och skapa en känsla av trygghet. I undervisningen i många läroämnen hör det till att läraren rör en studerande eller en studerande rör en annan studerande. Det väsentliga är att den fysiska beröringen inte har en sexuell underton och att den som är föremål för handlingen inte upplever den som pinsam, tvingande eller obehaglig. 11/01/2019 Utbildningsstyrelsen

8 Information om välbefinnandet i läroanstalten
Skolhälso- enkäten Datainsam-lingarna om hälso-främjande aktivitet (TEA) KiVa Skola-situations-kart-läggningen o.d. Hälso- och säkerhets- undersök-ningar Väl-befinnande-profilen Samman-fattningarna av de omfattande hälsounder-sökningarna Läroanstalt-ens egna enkäter Personalens synpunkter, inkl. tjänsterna Information från de studerande och vårdnads-havarna Samarbets-partnernas synpunkter 11/01/2019 Kristiina Laitinen

9 En atmosfär som präglas av förtroende uppmuntrar de studerande att berätta om sina erfarenheter
Utgångspunkten ska vara att visa intresse för hur barnen och de unga mår och att skapa en anda av tillit. Läroanstalten ska uppmuntra de studerande att anmäla sexuella trakasserier som de upptäcker eller blir utsatta för till en vuxen. Genom att tillsammans behandla sexuella trakasserier som fenomen hjälper man barnen och de unga att identifiera olika former av trakasserier samtidigt som de lär sig att agera också i obehagliga och svåra situationer. Läroanstalten ska göra upp en ”minneslista” för de studerande, där läroanstaltens åtgärder för att ingripa i sexuella trakasserier anges. Läroanstalten ska ange kontaktpersoner som de studerande kan göra anmälan till. 11/01/2019 Utbildningsstyrelsen

10 Förekomst av sexuella trakasserier 1/2 Skolhälsoenkäten 2017
Erfarenheter av sexuella trakasserier 7 % av flickorna och pojkarna i grundskolans årskurser 4 och 5 12 % av pojkarna och 30 % av flickorna i grundskolans årskurser 8 och 9 8 % av pojkarna och 30 % av flickorna vid gymnasierna och yrkesläroanstalterna Största delen av de sexuella trakasserier som flickor utsätts för sker via mobiltelefon (15–18 % av flickorna och 3–6 % av pojkarna) eller på ett offentligt ställe (12–16 % av flickorna och 2–4 % av pojkarna beroende på skolstadium). Under det senaste året hade 5 % av pojkarna och 4 % av flickorna i årskurserna 8 och 9 blivit utsatta för sexuella trakasserier i skolan. Av de gymnasiestuderande hade 1 % av pojkarna och 1 % av flickorna erfarenhet av sexuella trakasserier vid läroanstalten. Bland de yrkesstuderande var motsvarande andel 3 % av pojkarna och 2 % av flickorna. 11/01/2019 Utbildningsstyrelsen

11 Förekomst av sexuella trakasserier 2/2
I majoriteten av fallen är den som gjort sig skyldig till trakasserier en vän eller ett annat barn eller en annan ung som den som blivit utsatt känner (6 % – 8 % beroende på skolstadium). Av dem som deltog i undersökningen hade 0–1 procent upplevt sexuella trakasserier där en lärare eller någon annan vuxen vid läroanstalten var den skyldige. I grundskolans årskurser 4 och 5 hade endast 35 % av pojkarna och 37 % av flickorna berättat till en vuxen att de upplevt sexuella trakasserier eller sexuellt våld. I årskurserna 8 och 9 skulle 11 % av eleverna behövt hjälp av en vuxen i skolan, men inte fått det. Ett oroväckande stort antal unga som hör till en specialgrupp, till exempel en sexuell minoritet eller könsminoritet, har invandrarbakgrund, nedsatt funktionsförmåga eller är placerade utanför hemmet har erfarenhet av sexuella trakasserier. 11/01/2019 Utbildningsstyrelsen

12 Lagstadgad skyldighet att ingripa 1/2
Rätt till trygg lärmiljö Lagen om grundläggande utbildning (628/1998), gymnasielagen (629/1998) och lagen om yrkesutbildning (531/2017) Plan för att skydda de studerande mot våld, mobbning och trakasseri Lagen om elev- och studerandevård (1287/2013) Sexuella trakasserier är förbjuden diskriminering enligt jämställdhetslagen Lagen om jämställdhet mellan kvinnor och män (609/1986) Diskrimineringslagen förbjuder diskriminering enligt lagens diskrimineringsgrunder, till exempel på grund av ursprung, sexuell läggning, språk, religion, funktionshinder eller hälsotillstånd. Diskrimineringslagen (1325/2014) 11/01/2019 Utbildningsstyrelsen

13 Lagstadgad skyldighet att ingripa 2/2
Hälso- och sjukvårdslagen förpliktar läroanstalten att med tre års mellanrum följa upp att skolmiljön är sund och trygg och att det psykosociala välmåendet tryggas. Uppföljningen omfattar också sexuella trakasserier och de åtgärder som vidtagits. Hälso- och sjukvårdslagen (1326/2010) Sexuella trakasserier kan leda till en anmärkning eller varning eller till att anställningsförhållandet upphävs. Lagen om kommunala tjänsteinnehavare (304/2003), statstjänstemannalagen (750/1994) och arbetsavtalslagen (55/2001) Sexualbrott som ska betraktas som straffbara gärningar är bland annat våldtäkt, tvingande till sexuell handling, sexuellt utnyttjande, sexuellt antastande, sexuellt utnyttjande av barn, köp av sexuella tjänster av ung person och lockande av barn i sexuella syften. Sexuella trakasserier kan också vara ärekränkning. Strafflagen (39/1889) 11/01/2019 Utbildningsstyrelsen

14 Plan för att skydda de studerande mot våld, mobbning och trakasseri Förebyggande arbete
Planen ska beakta såväl interaktionen mellan de studerande som mellan de studerande och de vuxna vid läroanstalten. I planen beskrivs hur man förebygger och ingriper i mobbning, våld och trakasserier hur dessa frågor behandlas på organisations-, grupp-, och individnivå hur individuellt stöd, vård som behövs, övriga åtgärder och uppföljningen ordnas både i fråga om den skyldige och den som blivit utsatt hur samarbetet med vårdnadshavarna ordnas hur samarbetet med myndigheterna ordnas hur planen introduceras och hur informationen om den ges till personalen, de studerande, vårdnadshavarna och samarbetspartner hur planen uppdateras, uppföljs och bedöms.

15 Skolhälsoenkäten Eleverna i åk 4 och 5: 73 % hade deltagit i planeringen av skolornas gemensamma regler Eleverna i åk 8 och 9: Möjlighet att delta i utarbetandet av skolans gemensamma regler Procentandelen av eleverna i åk 8 och 9 11/01/2019 Utbildningsstyrelsen

16 Läroanstaltens jämställdhetsplan och likabehandlingsplan Förebyggande arbete
Jämställdhetsplanen ska innehålla: en redogörelse för jämställdhetsläget vid läroanstalten åtgärder som behövs för att främja jämställdheten en utvärdering av hur åtgärderna i en tidigare jämställdhetsplan har genomförts och av resultaten. I planen ska särskilt avseende fästas vid bl.a. förebyggande och undanröjande av sexuella trakasserier och trakasserier på grund av kön. Läroanstalten ska också ha en plan för de åtgärder som behövs för att främja likabehandling. Diskrimineringsombudsmannen och jämställdhetsombudsmannen ger närmare anvisningar om planerna.

17 Beredningen av planen mot sexuella trakasserier
Avsikten är att de planer som utarbetas för olika kris- och problemsituationer ska vara en del av säkerhetskulturen i läroanstaltens vardag och säkerställa verksamheten också i exceptionella situationer. När planerna utarbetas ska våld, mobbning och trakasserier betraktas som skilda fenomen: de åtgärder som beskrivs i planerna ska riktas mot vart och ett av dem. En bra handlingsplan grundar sig på uppgifter om att det förekommer sexuella trakasserier vid läroanstalten. Genom att samla in uppgifter är det också möjligt att göra en uppföljning i ett senare skede. I planen mot sexuella trakasserier ska man så konkret som möjligt beskriva: Det förebyggande arbetet i skolan/läroanstalten Praxis för ingripande och det individuella stöd som de studerande kan få, den vård som behövs, övriga åtgärder och uppföljningen både i fråga om den skyldige och den som blivit utsatt. Handlingsplanen är ett levande dokument som förutsätter Delaktighet i beredningen Introduktion i planen Uppdatering av planen Information om planen.

18 Beredningen av planen mot sexuella trakasserier
Beredningen av planen är en yrkesövergripande arbetsprocess Alla vuxna inom skolgemenskapen ansvarar för välbefinnandet och säkerheten bland de studerande och inom gemenskapen. Alla ska känna till rutinerna och förbinda sig till det man gemensamt kommit överens om. Avsikten med planen mot sexuella trakasserier är att skydda de studerande: fäst särskilt avseende vid deras delaktighet i utarbetandet av planen. En stor del av de sexuella trakasserierna sker utanför skoltid: vårdnadshavarna har en viktig roll när det gäller att skydda barnen och de unga utanför skolmiljön. Lärarna har en nyckelroll när det gäller att upptäcka trakasserier i ett tidigt skede och att genomföra förebyggande arbete i undervisningen och vardagen. Studerandevården erbjuder sin sakkunskap för att utarbeta planernas innehåll och genomföra planerna, ger individuellt stöd till de studerande och hänvisar vid behov till tjänster utanför skolan. När man utvecklar gemensamma rutiner är det bra att samarbeta med lokala intressegrupper, till exempel social- och hälsovårdsväsendet, ungdomsarbete, polisen och olika organisationer. De som deltar i utarbetandet av planen är naturliga samarbetspartner också när planen genomförs.

19 Grunderna för läroplanerna Förebyggande arbete
Läroämnen Hälsokunskap Samhällslära Modersmål och litteratur Åskådningsämnen Konst- och färdighetsämnen (inkl. bildkonst) Gemensamma examensdelar inom yrkesutbildningen Värdegrunden Verksamhetskulturen Mångsidig kompetens Vardagskompetens Kulturell och kommunikativ kompetens Multilitteracitet 11/01/2019 Utbildningsstyrelsen

20 Anvisningar till personalen och de studerande
Utbildningsanordnarna Rektorerna Lärarna Läroanstaltens studerandevårdsgrupp Personalen inom studerandevården Studerande Vårdnadshavarna 11/01/2019 Utbildningsstyrelsen

21 Läroanstaltens personal bär det primära ansvaret för välbefinnandet inom gemenskapen
Alla som arbetar med studerande vid läroanstalten samt de myndigheter och anställda som ansvarar för studerandevårdstjänsterna ska i sina uppgifter främja de studerandes välbefinnande och välbefinnandet inom läroanstalten samt samarbetet med hemmen. Att främja välbefinnande innebär en skyldighet att utföra förebyggande arbete och att ingripa i trakasserier och problemsituationer när de upptäcks. Varje anställd vid läroanstalten som har upptäckt eller fått kännedom om sexuella trakasserier ska se till att ärendet börjar utredas omedelbart. 11/01/2019 Utbildningsstyrelsen

22 Rätt att lämna ut och få information
Inom den grundläggande utbildningen och gymnasieutbildningen har de som deltar i studerandevårdsarbete för en studerande oberoende av sekretessbestämmelserna rätt att få och ge ut information till varandra och ge ut information till den studerandes lärare, rektorn och den myndighet som ansvarar för undervisningen och verksamheten, när informationen är nödvändig för att ordna undervisningen för den studerande på ett ändamålsenligt sätt. Inom yrkesutbildningen får sådan information om de studerandes hälsotillstånd och funktionsförmåga som är nödvändig för skötseln av uppgifterna för att garantera en trygg studiemiljö lämnas ut till rektorn. Information om sexuella trakasserier måste i de flesta fall förmedlas vidare. Den som innehar information om sexuella trakasserier ska bedöma om informationen är nödvändig för att ordna undervisningen på ett ändamålsenligt sätt eller för att garantera en trygg studiemiljö. 11/01/2019 Utbildningsstyrelsen

23 Skyldighet att lämna ut uppgifter
Misstanke om sexualbrott mot en minderårig studerande ska anmälas till polisen och barnskyddet. I oklara fall kan man utan att ange namn konsultera polisen och barnskyddet för att få råd. Inom den grundläggande utbildningen ska trakasserier, mobbning eller våld som skett i skolan eller under skolvägen och som kommit till rektorns och lärarens kännedom meddelas till vårdnadshavaren eller någon annan laglig företrädare för de inblandade eleverna. 11/01/2019 Utbildningsstyrelsen

24 Anonym anmälan? Anonyma anmälningar är ingen bra utgångspunkt när man ska reda ut sexuella trakasserier. För att kunna ingripa i situationen på ett effektivt sätt förutsätts det att ärendet utreds med de inblandade, vilket inte alltid är möjligt om anmälan görs anonymt. Om sexuella trakasserier anmäls anonymt i läroanstaltens enkäter eller i samband med kursrespons ska läroanstalten ändå utreda situationen med de medel som står till buds. Det är viktigt att klargöra för de studerande att läroanstaltens möjligheter att vidta åtgärder till följd av en anonym anmälan är begränsade. 11/01/2019 Utbildningsstyrelsen

25 Utbildningsanordnaren
Utbildningsanordnaren ansvarar generellt för att verksamheten vid läroanstalten är lagenlig och för att resurserna är tillräckliga. Utbildningsanordnaren ansvarar för att likabehandling av de studerande uppnås och för att gemensamma verksamhetsmodeller utvecklas på anordnarnivå. Lagstadgade planer och bestämmelser (inkl. de som gäller sexuella trakasserier) ska ha godkänts, till sitt innehåll motsvara bestämmelserna och vara uppdaterade och genomförandet av dem uppföljas. Genomförandet och effekterna av studerandevården ska bedöms, en extern utvärdering och en övergripande egenkontroll av studerandevården ska genomföras (i samarbete med och social- och hälsovårdsväsendet). Undersökningar av om skolan och studiemiljön är sund och trygg ska göras i samarbete med läroanstalten och dess elever eller studerande, skol- eller studerandehälsovården, hälsovårdsinspektören, personalens företagshälsovård och arbetarskyddspersonalen samt vid behov med andra sakkunniga och undersökningarna ska följas upp och rapporter om dem inlämnas. Personalen ska erbjudas tillräcklig utbildning och handledning. Läroanstalterna ska vid behov erbjudas stöd för att utreda enskilda fall av trakasserier och den aktör som kan erbjuda stödet ska ha utsetts och meddelats till läroanstalterna.

26 Rektorn 1/3 Rektorn har det yttersta ansvaret för studiemiljöns säkerhet vid läroanstalten. Ansvaret innebär att rektorn ska leda och ha tillsyn över personalen samt ingripa i missförhållanden och försummelser som upptäcks. Förebyggande Alla planer för läroanstalten som föreskrivs i bestämmelser och föreskrifter ska ha utarbetats. Läroanstalten ska ha en studerandevårdsgrupp. Undersökningar av om skolan och studiemiljön är sund och trygg ska göras i mångprofessionellt samarbete och undersökningarna ska följas upp och rapporter om dem inlämnas. Personalen ska få de anvisningar som behövs för att identifiera och ingripa i sexuella trakasserier samt för hur de ska anmälas. De studerande och vårdnadshavarna ska få information om hur man ingriper i sexuella trakasserier och vem man kan vända sig till för att göra anmälan om sexuella trakasserier upptäcks (kontaktperson/kontaktpersoner). 11/01/2019 Utbildningsstyrelsen

27 Rektorn 2/3 Ingripande om en anställd vid läroanstalten misstänks för sexuella trakasserier: Händelseförloppet utreds, alla parter hörs, en bedömning av om trakasserier har skett görs och beslut om åtgärder och uppföljning fattas. Om trakasserierna är allvarliga eller om mindre allvarliga trakasserier fortsätter efter att de utretts fattas de beslut om anställningsförhållandet som behövs (varning och i sista hand uppsägning). Ingripande om en studerande vid läroanstalten misstänks för sexuella trakasserier: Den studerande som gjort sig skyldig till trakasserier tilldelas en disciplinär påföljd. 11/01/2019 Utbildningsstyrelsen

28 Rektorn 3/3 Den som blivit utsatt och den som gjort sig skyldig till trakasserierna hänvisas till den individuella studerandevårdens psykolog- och kuratortjänster eller skol- eller studerandehälsovårdens tjänster och tjänsternas effekter uppföljs. Läroanstalten ska göra upp en minneslista för de studerande, där läroanstaltens åtgärder för att ingripa i sexuella trakasserier anges (inkl. kontaktuppgifter); listan kan placeras till exempel på anslagstavlan eller införas i ett elektroniskt system. 11/01/2019 Utbildningsstyrelsen

29 Läraren 1/3 Förebyggande
Lärarens uppgift är att undervisa, fostra och handleda i enlighet med läroplanen. Läraren ansvarar för säkerheten och välbefinnandet i sin undervisningsgrupp samt bidrar till välbefinnandet inom skolgemenskapen. Förebyggande deltar i utarbetandet av läroanstaltens läro- och studerandevårdsplan (inkl. planen mot sexuella trakasserier) och i studerandevårdsgruppens arbete vid läroanstalten döljer upp den studerandes välbefinnande och lärande samt identifierar förändringar engagerar sig i de studerandes mående och diskuterar enskilt med dem om frågor som väcker oro kontaktar vid behov en minderårig elevs hem. 11/01/2019 Utbildningsstyrelsen

30 Läraren 2/3 I undervisningen
Skapar en trygg och lugn atmosfär och ser till att eleverna får öva sin förmåga att hantera känslor och att kommunicera Bedriver en genusmedveten undervisning Förebyggandet av sexuella trakasserier är ett ämnesområde som ingår i mångsidig kompetens ( särskilt vardagskompetens, kulturell och kommunikativ kompetens samt multilitteracitet) målen och innehållet för flera läroämnen, (till exempel hälsokunskap, gymnastik, samhällslära, modersmål och litteratur och åskådningsämnen). 11/01/2019 Utbildningsstyrelsen

31 Läraren 3/3 Ingripande anmäler till rektorn om sexuella trakasserier som en studerande har blivit utsatt för vid läroanstalten kan inom vissa begränsningar konsultera studerandevårdens personal om en studerandes behov av individuell studerandevård (och i samband med detta oberoende av sekretessbestämmelserna lämna ut uppgifter som är nödvändiga för att ordna och genomföra studerandevården) hänvisar vid behov den studerande (den som blivit utsatt och den som gjort sig skyldig till trakasserierna) till skol- eller studerandehälsovården är skyldig att kontakta studerandevårdens psykolog eller kurator (tillsammans med den studerande) när hen har konstaterat att det finns ett behov av stöd och oberoende av sekretessbestämmelserna lämna ut de uppgifter som behövs för att bedöma behovet av stöd sammankallar vid behov en sektorsövergripande expertgrupp för den individuellt inriktade studerandevården så att sammansättningen bestäms utifrån det enskilda fallet och med beaktande av det samtycke som förutsätts. 11/01/2019 Utbildningsstyrelsen

32 Läroanstaltens studerandevårdsgrupp
Läroanstaltens studerandevårdsgrupp ansvarar för planeringen, utvecklingen, genomförandet och utvärderingen av studerandevården vid läroanstalten. Arbetet riktas mot grupper, skolklasser, skolgemenskapen och studiemiljön. I gruppen behandlas ärenden allmänt på läroanstaltsnivå. utarbetar och uppdaterar läroanstaltens studerandevårdsplan och övriga planer för studerandevården och för att hantera problemsituationer, inkl. planen mot sexuella trakasserier, i behövligt samarbete med andra aktörer sammanställer information från olika källor om välbefinnandet i läroanstalten, inkl. förekomsten av sexuella trakasserier följer upp och bedömer välbefinnandet i läroanstalten och i de olika grupperna samt effekterna av det gemensamma arbetet för att främja välbefinnandet informerar om studerandevården, verksamhetssätten och rutinerna till de studerande, vårdnadshavarna, läroanstaltens personal och samarbetspartner. 11/01/2019 Utbildningsstyrelsen

33 Studerandevårdens personal
Psykologerna, kuratorerna, hälsovårdarna och läkarna inom studerandevården har till uppgift att utföra både generellt och individuellt inriktat studerandevårdsarbete. Psykolog- och kuratortjänsterna stöder de studerandes lärande och välbefinnande samt de sociala och psykiska färdigheterna. Skol- och studerandehälsovården främjar de studerandes sunda fysiska och psykiska uppväxt och utveckling och deras välbefinnande och studiefärdigheter. För de studerande är det alltid frivilligt att använda studerandevårdens tjänster. Informerar de studerande, vårdnadshavarna och läroanstaltens personal om sina uppgifter och tillgången till tjänsterna samt förmedlar sina kontaktuppgifter erbjuder de studerande möjlighet att diskutera med en psykolog eller kurator inom sju arbetsdagar efter begäran eller om ärendet är brådskande , samma eller påföljande arbetsdag hänvisar vid behov den studerande till andra tjänster inom studerandevården eller annan verksamhet som stöder barn och unga som är i behov av särskilt stöd inom den grundläggande utbildningen erbjuder den studerande möjlighet att vid behov besöka skolhälsovårdaren utan tidsbeställning inom andra stadiets utbildning erbjuder den studerande möjlighet att direkt kontakta studerandehälsovården under tjänstetid samt nödvändig sjukvård och mental- och sexualvårdstjänster. 11/01/2019 Utbildningsstyrelsen

34 Studerandevårdens personal
deltar i utarbetandet av studerandevårdsplanen för läroanstalten, inkl. planen mot sexuella trakasserier genomför det förebyggande och gemensamma arbetet vid läroanstalten på grupp-, skolklass- och läroanstaltsnivå utreder sexuella trakasserier som kommit till personalens kännedom och erbjuder stöd och hjälp samt hänvisar till vård enligt den studerandes individuella behov bedömer och beaktar den studerandes självständiga ställning enligt den studerandes ålder, utvecklingsnivå och andra förutsättningar kontaktar vid behov vårdnadshavarna med beaktande av bland annat den studerandes självständiga ställning och det samtycke till kontakt som denna förutsätter erbjuder andra aktörer inom studerandevården (inkl. lärarna) konsultativt stöd för att bedöma behovet av individuell studerandevård och för att stödja den studerande tar upp sexuella trakasserier som skett vid läroanstalten till allmän diskussion och på så sätt bidrar till att förhindra trakasserier i fortsättningen kompletterar genom sitt eget specialkunnande undervisningen,till exempel hälsokunskap. 11/01/2019 Utbildningsstyrelsen

35 Studerande De studerande ska uppträda sakligt och respektfullt och undvika att handla på ett sätt som kan äventyra andra studerandes, läroanstaltens eller studiemiljöns säkerhet. Inom läroanstalten påverkar varje studerandes handlingar hur de andra mår och upplever säkerheten. De studerande ska få information om var och hur de kan få hjälp om de blir utsatta för sexuella trakasserier. Om du upptäcker eller själv blir utsatt för sexuella trakasserier, berätta för den skyldiga hur hens beteende känns och be hen sluta. Om du inte kan eller vill ta kontakt med den skyldiga eller om trakasserierna fortsätter trots att du sagt till, berätta om trakasserierna till en vuxen. Anmäl till en vuxen vid läroanstalten också om du upptäcker att andra blir utsatta för sexuella trakasserier.

36 Studerande Anteckna med tanke på den fortsatta behandlingen:
tiden och platsen där trakasserierna skedde vem som var närvarande och vad som hände spara eventuella bevis, till exempel meddelanden på sociala medier och text- och e- postmeddelanden Utnyttja din rätt till studerandevårdens tjänster: frivilligt och konfidentiellt (obs! i vissa fall skyldighet att göra anmälan till polisen och barnskyddet) Den studerandes önskemål och åsikter beaktas alltid i studerandevårdens åtgärder. Inom studerandevården har också en minderårig en självständig ställning gentemot vårdnadshavaren (den studerandes förmåga att bedöma ärendet och ansvara för det). 11/01/2019 Utbildningsstyrelsen

37 Vårdnadshavarna I fråga om minderåriga studerande ordnas utbildning och fostran i samarbete vårdnadshavarna. Diskutera med barnet om kamratrelationerna i skolan, på fritiden och på internet eftersom en stor del av sexuella trakasserier som riktas mot barn och unga sker på fritiden. Lär mediefärdigheter tillsammans med barnet. Följ sociala medier som ditt barn använder och diskutera tillsammans om sexuella trakasserier på nätet. Begränsa vid behov användningen av internet. Om barnet har blivit utsatt för sexuella trakasserier vid läroanstalten ska vårdnadshavaren kontakta läraren eller rektorn så att läroanstalten kan ingripa i fallet och skydda de studerande mot faktorer som äventyrar deras säkerhet. 11/01/2019 Utbildningsstyrelsen

38 www.oph.fi Ytterligare information: Sanna Haanpää Kristiina Laitinen
Tack! Ytterligare information: Sanna Haanpää Kristiina Laitinen


Ladda ner ppt "Presentationsmaterial i Powerpoint-format Rektorns minneslista"

Liknande presentationer


Google-annonser