Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Sektor utbildnings rutin för introduktion av nyutbildad personal

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Sektor utbildnings rutin för introduktion av nyutbildad personal"— Presentationens avskrift:

1 Sektor utbildnings rutin för introduktion av nyutbildad personal
Ansvarsfördelning och planering av introduktionsåret för nyutbildade förskollärare och grundskollärare Sektor utbildnings rutin för introduktion av nyutbildad personal 2 januari 2019

2 Syftet med introduktionsåret
Ge den nyutexaminerade pedagogen en god start på yrkeslivet Ge den nyutexaminerade pedagogen stöd på ett yrkesmässigt, personligt och socialt plan Stimulera den nyutexaminerade pedagogen till professionell utveckling Bidra till att skapa en trygg och utvecklande arbetsmiljö Utveckla förskollärarens/grundskollärarens förståelse för förskolan/ grundskolan som arbetsplats samt för dess roll i samhället Bedöma den nyutexaminerade pedagogen lämplighet för yrket 2 januari 2019

3 Arbetet med rutinen - underlag
Skolverkets föreskrifter om introduktionsår och kompetensprofiler för lärare och förskollärare Skolverkets kommentarer till föreskrifterna om introduktionsperiod och kompetensprofiler för lärare och förskollärare n/2.2820/introduktionsperiod--‐ Göteborgs Stads skrivning om introduktionsåret

4 Arbetet med rutinen Rutinen har arbetats fram i dialog med VFU-samordnare och områdeschefer inom sektorutbildning. Förslaget har också varit ute på remiss för synpunkter från förskolechefer och rektorer. Förslaget har också varit upp på mentorsutbildningen 2 januari 2019

5 För vem gäller rutinen Rutinen gäller för berörd personal vid Angereds förskolor och skolor i samband med lagstadgad introduktion av nyutexaminerade förskollärare/grundskollärare. 2 januari 2019

6 Innehåll Ansvarsfördelning för
huvudman Rektor Mentor Introduktionspedagog Fördelning av olika aktiviteter över introduktionsåret Tidsschema för när de olika aktiviteterna ska ske 2 januari 2019

7 Frågeställningar att fundera på vid sidan av texten
Hur förbereder man fackligt om en i-lärare riskerar att inte bli godkänd Hur får vi till rättsäkerheten när det gäller dokumentationen (undviker förfalskningar)

8 Angereds rutin för Ansvarsfördelning och planering av introduktionsåret för nyutbildade förskollärare och grundskollärare detaljerat innehåll 2 januari 2019

9 Händelse Deltagare Ansvarig antal ggr Samtal intro-lärare
chef - introlärare fskchef/rektor 2st Trepartsmöte introlärare-mentor-chef rektor Lektionsobservation introlärare -chef 1 st Avstämning mentor - chef 3st Rektor gör bedömning 3 st Mentorsamtal introlärare-mentor mentor 6st Lektionsaskultation 2 januari 2019

10 Huvudmannens ansvar och uppdrag till sektorn
Erbjuda eller förmedla mentorsutbildning Anordna nätverk för mentorer Anordna nätverk för introduktionslärarna

11 Rektors/ förskolechefs ansvar
Utse en mentor som följer och stöder intro-pedagogen under introduktionsperioden. Se till att mentorn får möjlighet att gå en mentorsutbildning Utifrån SDF Angereds rutin fastställa en plan för introduktionsperioden så att intro-pedagogen ges tillräckligt stöd utifrån tidigare kunskaper, erfarenheter och förmåga att fungera självständigt i sin yrkesroll. I planen ingår att: planera träffar, samtal och innehåll med utgångspunkt från Skolverkets mallar för samtal och bedömning om kompetensprofilerna Se till så mentorn får tillräckligt stöd för att fullgöra sin uppgift. Avsätta tid för introduktionen för sig själv, för mentorn och för läraren/ förskolläraren.

12 Rektors/ förskolechefs ansvar
Ansvara för att lärarens/ förskollärarens arbete och resultat under introduktionsperioden dokumenteras genom att använda en gemensam mall för skriftlig dokumentation som läraren kan bära med sig och kan skickas över till ev. ny arbetsplats Det ska framgå vad läraren/ förskolläraren genomfört, på vilket sätt, vilket syftet var och i vilken utsträckning syftet uppnåddes. Dokumentationen ska utgå från kompetensprofilens kommunikationsområden: mötet med eleven/ barnet, ledarskap och samverkan.

13 Rektors/ förskolechefs ansvar
Vid minst tre tillfällen bedöma pedagogens lämplighet att bedriva undervisning. Vid bedömningen ta hänsyn till progressionen i pedagogens utveckling. Bedömningen ska göras utifrån kompetensprofilerna. Vid sista bedömningstillfället ska samtliga punkter vara avstämda.

14 Rektors/ förskolechefs ansvar
Dokumentera sina egna observationer, uppföljning och bedömning. Om en introduktionslärare byter anställning ska yttrande utifrån Skolverkets mall för kompetensprofiler göras för den period anställningen varat Avge ett skriftligt yttrande om pedagogens lämplighet att bedriva undervisning.(efter Skolverkets mall). Detta görs i samråd med mentorn när introduktionsperioden är avslutad. Detta lämplighetsintyg ska bifogas när intro-pedagogen ska ansöka om legitimation. Rektor/ förskolechef är ansvarig för introduktionsperiodens upplägg. Detta kan ej överlåtas på någon annan.

15 Mentorns ansvar Avsätta tid för mentorskapet - handledningen ska vara individuell Regelbundet följa förskollärarens/grundskollärarens arbete med utgångspunkt i kompetensprofilerna Regelbundet observera förskolläraren/grundskolläraren i undervisningssituationer. Ge återkoppling på didaktisk förmåga och förhållningssätt till elevens förmåga. Vara ett stöd och bollplank för förskolläraren/grundskolläraren. Bidra med underlag till förskolechefens/rektorns plan genom att uppmärksamma förskollärarens/grundskollärarens utvecklingsbehov 2 januari 2019

16 Mentorns ansvar Tillsammans med förskolechef/rektor bedöma förskollärarens/grundskollärarens kompetens vid tre tillfällen Använda Skolverkets mall för samtal, bedömning och skriftlig dokumentation Signalera till förskolechef/rektor om man tror att förskolläraren/grundskolläraren kan få svårigheter i yrket. Samråda med förskolechef/rektor inför dennas skrivande av lämplighetsintyg 2 januari 2019

17 Introduktionspedagogens ansvar
Utgå från kompetensprofilens punkter: mötet med eleven/ barnet, ledarskap, samverkan och ansvar för lärande och yrkesutveckling Systematiskt planera, följa upp och utvärdera undervisningen. Fullgöra så många av yrkets uppgifter som möjligt under introduktionsperioden enligt rektors/ förskolechefs introduktionsplan. Observera undervisning som rör lärarens kompetensområde. Använda Skolverkets mallar för skriftlig dokumentation och reflektion kring kompetensprofilens punkter Ha dokumentationen tillgänglig och överlämna denna till eventuell ny arbetsplats/rektor Snarast efter introduktionsperiodens slut ansöka om legitimation hos Skolverket.

18 introduktion på skolan
Mån Händelse Deltagare Ansvarig 1 Samtal introlärare 1 rektor -introlärare rektor Mentorsamtal 1 mentor - introlärare mentor introduktion på skolan 2 Trepartsmöte rektor- mentor- introlärare om roller 3 Lektionsobservation 1 Mentorsamtal 2 Utkast till utvecklingsplan 4 Lektionsobservation Avstämning rektor - mentor Rektor gör bedömning 1 5 Lektionsaskultation 1 i-lärare besöker mentors lektion Mentorsamtal 3 Utvecklingsplan fastställs 6 Samtal introlärare 2 2 januari 2019

19 7 Lektionsobservation 2 mentor - introlärare mentor Mentorsamtal 4 8 Lektionsaskultation 2 i-lärare besöker mentors lektion Avstämning rektor - mentor rektor Rektor gör bedömning 2 rektor -introlärare Lektionsobservation 3 9 Mentorsamtal 5 Lektionsaskultation 3 10 Intyg "Lärares yrkesetik" undertecknas Mentorsamtal 6 mentor - rektor 11 Rektor gör bedömning 3 Trepartsmöte rektor - mentor - introlärare slutbedömning Rektor skriver yttrande 12

20 Kompetensprofiler I mötet med eleven har läraren visat sin förmåga att
I sitt ledarskap har läraren visat sin förmåga att I sin samverkan har läraren visat sin förmåga att Särskilda bestämmelser om vissa skolformer Läraren har tagit ansvar för sitt eget lärande och sin egen yrkesutveckling genom att: 2 januari 2019

21 Förslag villkor för mentorer
Ska vara legitimerad Ska om möjligt ha samma behörighet som den nyanställda Bör ha minst tre års erfarenhet av yrket Bör snarast genomgå mentorsutbildning

22 Frågeställningar att fundera på vid sidan av texten
Hur förbereder man fackligt om en i-lärare riskerar att inte bli godkänd Hur får vi till rättsäkerheten när det gäller dokumentationen (undviker förfalskningar)


Ladda ner ppt "Sektor utbildnings rutin för introduktion av nyutbildad personal"

Liknande presentationer


Google-annonser