Ladda ner presentationen
Presentation laddar. Vänta.
1
Ibruktagande besiktning
Göteborgs Spårvägsbana Mimmi Mickelsen
2
Besiktning För att upprätthålla kraven på trafiksäkerhet, teknisk funktion, resekomfort och miljö, teknisk säkerhet, arbetsmiljö samt att säkerställa att anläggningskapitalet behåller sitt rätta ekonomiska värde skall besiktningar genomföras på Trafikkontorets fasta bananläggningar. Syftet med besiktningarna är att: kontrollera att prestationsförmågan vidmakthålls på idrifttagna anläggningar, kontrollera att föreskrivna villkor innehålls på de anläggningar som idrifttages, att genom planerat underhåll förebygga fel på dessa anläggningar. Målsättningen med besiktningarna är att: kontrollera att en anläggnings prestationsförmåga upprätthålls inom fastställda krav, dvs. att kontrollera det aktuella tillståndet samt att bedöma kommande tillståndsutveckling och risker för fel. Genom kontroll skall fel vid om- och tillbyggnad undvikas. rapportera fel, anmärkningar och befarade försämringar samt deras allvarlighetsgrad.
3
Ibruktagande besiktning
Syftet med ibruktagandebesiktning är att säkerställa att utförandet av en ny anläggning eller en väsentligt förändrad anläggning överensstämmer med gällande normer och bygghandlingar, och att den därmed kan överföras till drift och underhåll. Ibruktagandebesiktning omfattar dels att säkerställa att anläggningsinnehavarens generella krav på anläggningen liksom att myndigheters krav uppfylls och dels att säkerställa att dokumentation, kunskaper, rutiner och organisation för att sköta anläggningen är tillräcklig. Vid besiktning fastställes att anläggningen/anläggningsdelen uppfyller signalsäkerhetskraven, att funktionen är riktig i övrigt samt att driftsäkerhetskraven är uppfyllda. Ett viktigt säkerhetsmässigt krav är att anläggningsdokumentation och anläggning överensstämmer. Leveransbesiktning av komponenter i signalsäkerhetsanläggningar skall göras med utgångspunkt från de trafik- och driftsäkerhetskrav som ställs i varje enskilt fall. Komponenter som skall vara ersättning skall vara säkerhetsklassade för användning i säkerhetsanläggning, CE och S-märkta. I de fall när spår varit avstängt mer än 5 dygn ska en validering av anläggningsdelen som varit avstängd ske, om inte annat har beslutats. Valideringen ska planeras och genomföras av ibruktagningsledaren genom vagnskörning genom den avstängda delen om inte annat har specificerats.
5
Dokumentation Besiktningsansvarig ansvarar för att upprätta besiktningshandlingar efter genomförd besiktning i enlighet med rutinen för respektive besiktningstyp och anläggningstyp. Följande dokumentation skall generellt finnas efter besiktning: Besiktningsrapport. Fullständig uppsättning godkända ritningar, med ev ändringar eller kompletteringar inritade (skall finnas även i anläggningen). Protokoll över justering av spårledningar (shuntvärden). Eventuella av Trafikkontoret beviljade avsteg. Protokoll över siktavstånd vid huvudsignaler. (se vidare i K avsnitt 4) Besiktningshandlingar från Ibruktagandebesiktning skall arkiveras minst 5 år hos Trafikkontoret och från Säkerhets- och Underhållsbesiktningar minst 2 år hos Trafikkontorets funktionsentreprenör.
Liknande presentationer
© 2024 SlidePlayer.se Inc.
All rights reserved.