Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Verktyget Utmärkelsen….

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Verktyget Utmärkelsen…."— Presentationens avskrift:

1

2 Verktyget Utmärkelsen….
…..har flera syften att vara ett stöd för organisationen i arbetet med ständiga förbättringar och stimulera till långsiktigt kvalitetsarbete att stödja systematisk verksamhetsutveckling enligt KF´s uppdrag – som rör samtliga förvaltningar och bolag att lyfta fram det positiva och goda arbete som utförs i staden och uppmärksamma och sprida goda exempel att skapa förutsättningar för delaktighet och engagemang att vara ett led i att samordna staden

3

4 Utmärkelsen Kvalitet Göteborg Stad
är uppbyggd kring Värderingar Systematik Struktur

5 Grundläggande värderingar - SIQ
Värderingarna genomsyrar verksamheten i alla delar, på alla nivåer och hos alla individer. Det finns ett tydligt samband mellan arbetssätt och värderingar. Värderingarna kan vara SIQ’s tretton grundläggande värderingar eller verksamhetens egna värderingar. Grundläggande värderingar - SIQ Kundorientering - fokus på dem vi är till för 2. Engagerat ledarskap 3. Allas delaktighet 4. Kompetensutveckling 5. Långsiktighet 6. Samhällsansvar Processorientering Förebyggande åtgärder Ständiga förbättringar Lära av andra Snabbare reaktioner Faktabaserade beslut Samverkan

6 Frågorna i verksamhetsbeskrivningen skapar insikt och systematik i förbättringsarbetet.
1. Hur tar ni reda på behov och önskemål? 2. Hur tar ni reda på förändringar i omvärlden? 3. Vilka SMARTA mål har ni? 4. Hur arbetar ni för att nå uppsatta mål? 6. Hur analyserar ni resultaten? 5. Vilka resultat har ni uppnått? 7. Hur arbetar ni vidare utifrån slutsatserna i er analys? PLANERA GENOMFÖRA FÖRBÄTTRA UTVÄRDERA

7 Strukturen utgör den stomme utifrån vilken frågorna ställs.
De vi är till för Medarbetare Ekonomi Verksamhetens processer

8 Börja med att skriva en Översikt

9

10 Verksamhetens processer
De vi är till för Hur tar ni reda på behov och önskemål hos de ni är till för? Hur tar ni reda på förändringar i omvärlden? Vilka SMARTA mål har ni? Hur arbetar ni med att nå uppsatta mål? Vilka resultat har ni uppnått? Hur analyserar ni resultaten? Hur arbetar ni vidare utifrån slutsatserna av er analys? Medarbetare Hur tar ni reda på medarbetarnas behov och önskemål? Ekonomi Hur tar ni fram era ekonomiska mål utifrån nämndens/styrelsens budget? Verksamhetens processer Hur tar ni fram mål för era processer? Hur arbetar ni vidare utifrån slutsatserna av er analys?

11 Utmärkelsen Kvalitet Göteborgs Stad Utvärderingsmatris
Nivå 1 Påbörjad kvalitetskultur 1 - 20 Nivå 2 Begynnande kvalitetskultur Nivå 3 Påtaglig kvalitetskultur Nivå 4 Tydlig kvalitetskultur Nivå 5 Stark kvalitetskultur 81 – 100 poäng Utmärkelsen Kvalitet Göteborgs Stad Utvärderingsmatris Helhetssyn Samband Resultat Systematik Värderingar Bedömningskriterier

12 Kvalitetskultur Systematiskt förbättringsarbete med ordning och reda och samband mellan mål, arbetssätt, resultat och förbättringsåtgärder Gemensamma värderingar som genomsyrar hela verksamheten

13 Vad vinner organisationen på att delta?
Vad vinner organisationen på att delta? Erkänsla Nöjda boende Nöjda närstående Känsla av trygghet och säkerhet Upplevt gott bemötande Engagemang Nöjda medarbetare Nöjda/engagerat ledarskap Vi-anda Gemensamma värderingar Arbetsglädje Friska medarbetare   Ökad kompetens Effektivitet Lönsamhet Minskade kvalitetsbristkostnader Ökad kostnadsmedvetenhet Koll på förändringsfaktorn God uppföljning Enkelhet Hållbara processer Fungerande arbetssätt Tydlig arbetsfördelning Alla vet sin roll i förhållande till uppdraget Många förbättringsförslag Färre fel Ökad säkerhet Systematik Samband Förbättring

14 Nöjd medborgare


Ladda ner ppt "Verktyget Utmärkelsen…."

Liknande presentationer


Google-annonser