Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Uppföljningen vid bristande kvalitet

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Uppföljningen vid bristande kvalitet"— Presentationens avskrift:

1 Uppföljningen vid bristande kvalitet
Erfarenheter från genomförda uppföljningar Ulrika Thafvelin Joakim Palestro UKÄ

2 Innehåll Utgångspunkter och riktlinjer Genomförande Frågeställningar
Exempel på åtgärder Ifrågasatta åtgärder Summering omgång 1-3 Ingenjörerna omgång 4

3 Processen Åtgärdsrapport Lärosätet Yttrande Bedömargrupp Beslut UKÄ
3-4 mån

4 Utgångspunkt: ramar och riktlinjer
Åtgärdsredovisning 1 år efter beslut - (utbildning kan läggas ned t.o.m 1 år efter) Endast bristande examensmål Det är lärosätet som analyserar bristerna och avgör vilka åtgärder som är lämpliga att vidta för att avhjälpa dem

5 Utgångspunkt: ramar och riktlinjer
Utbildningen säkrar att studenterna uppnår målen - förutsättningar/processer - hög/bristande (ej mycket hög) Ange de källor som analysen och åtgärdsredovisningen utgår från Lärartabell om aktuellt Mall (finns på UKÄ-direkt 1 maj) med vägledning

6 Genomförande Bedömare rekryteras från tidigare bedömargrupp
Gärna ordförande, men beroende av ev. jäv Minst två och som mest fem (tid och kostnad) Ämnesexperter (ev. arbetslivsrepr.)

7 Genomförande m Analys av inkomna åtgärdsredovisningar
Sker i samråd med parallellt pågående uppföljningar Skriver förslag på yttranden Ca 3 månader (kan bli mer) m

8 Frågeställningar Finns en analys och är den rimlig?
Följer åtgärderana det man kom fram till i analysen? Vad är en rimlig åtgärd för att måluppfyllelse säkras? Tydligheten i de nya åtgärderna och hur det t ex förhåller sig till tidigare upplägg?

9 Erfarenheter så här långt
Omfattande och gedigna åtgärdsredovisningar

10 Exempel på lärosätenas åtgärder
Tydligare kvalitetssäkringsprocesser för självständiga arbeten (kvalitetssäkring exjobb) Utbildningsorgan genomför revidering av kursplaner Förstärker metodundervisning

11 Exempel på lärosätenas åtgärder
Stärker sin kontroll av utbildning, inför fler obligatoriska moment och färre vägar till examen (övergripande kvalitetsäkring) Förstärker lärarkompetens och lärarkapacitet

12 Ifrågasatt åtgärdsredovisning
Kompletteringar Intervjuer Synpunkter från lärosätet på yttrande med grunder för indraget tillstånd Examenstillstånd kan återkallas

13 Kompletteringar Oklar analys och koppling analys-åtgärder
Otydligt vad som är nytt i förhållande till tidigare kursplaner Oklart om lärarresurs för genomförande av redovisade förbättringssåtgärder

14 Summering – uppföljningar (jan)
Omgång 1, 2, 3 omfattade 624 examen Av dessa fick 152 omdömet bristande kvalitet Av dessa har ca 27 lagts ner Av dessa har 116 bedömts ha hög kvalitet

15 Ingenjörsutbildningarna – omgång 4

16 Bedömda utbildningar i ingenjörsutbildningarna
Kluster Civil-ingenjör Högskole-ingenjör Kan-didat Magis-ter Master Totalt Bio-, kemi-, miljö- & energiteknik 18 11 8 2 50 Datateknik, IT & medieteknik 15 14 30 7 19 85 Industriell ekonomi 4 6 35 Maskinteknik 13 83 Samhällsbyggnad 22 3 Teknisk fysik & elektroteknik 12 1 61 78 96 94 25 71 364

17 Resultat för ingenjörsutbildningarna
Bristande kvalitet Hög kvalitet Mycket hög kvalitet Antal utbildningar Högskoleingenjör 27 60 7 94 Brandingenjör 1 2 Civilingenjör 9 50 19 78 Kandidat 39 41 14 Magister 25 Master 20 43 8 71 Totalt 110 (30%) 204 364

18 Resultat för högskoleingenjörsexamen
Högskoleingenjörsutbildning Bristande kvalitet Hög kvalitet Mycket hög kvalitet Antal utbildningar Bio-, kemi-, miljö- och energiteknik 4 5 2 11 Datateknik, IT och medieteknik 3 10 1 14 Industriell ekonomi Maskinteknik 19 30 Samhällsbyggnad 13 20 Teknisk fysik och elektroteknik 15 Totalt 27 (29%) 60 7 94

19 Resultat för kandidatexamen
Kandidatutbildning Bristande kvalitet Hög kvalitet Mycket hög kvalitet Antal utbildningar Bio-, kemi-, miljö- och energiteknik 3 2 8 Datateknik, IT och medieteknik 13 9 30 Industriell ekonomi 6 5 11 Maskinteknik 18 Samhällsbyggnad 15 Teknisk fysik och elektroteknik 1 12 Totalt 39 (41%) 41 14 94

20 Resultat för magisterexamen
Magisterutbildning Bristande kvalitet Hög kvalitet Mycket hög kvalitet Antal utbildningar Bio-, kemi-, miljö- och energiteknik 2 Datateknik, IT och medieteknik 3 7 Industriell ekonomi 6 Maskinteknik 5 Samhällsbyggnad Teknisk fysik och elektroteknik 1 Totalt 14 (56%) 9 25

21 Resultat för civilingenjörsexamen
Civilingenjörsutbildning Bristande kvalitet Hög kvalitet Mycket hög kvalitet Antal utbildningar Bio-, kemi-, miljö- och energiteknik 1 10 7 18 Datateknik, IT och medieteknik 3 9 15 Industriell ekonomi Maskinteknik 2 Samhällsbyggnad 8 Teknisk fysik och elektroteknik Totalt 9 (12%) 50 19 78

22 Resultat för masterexamen
Masterutbildning Bristande kvalitet Hög kvalitet Mycket hög kvalitet Antal utbildningar Bio-, kemi-, miljö- och energiteknik 2 7 11 Datateknik, IT och medieteknik 9 1 19 Industriell ekonomi 4 3 Maskinteknik 13 Samhällsbyggnad Teknisk fysik och elektroteknik 15 18 Totalt 20 (28%) 43 8 71

23 Mål som fått bristande (ungefär)
Kluster Civil-ingenjör Högskole-ingenjör Kan-didat Magis-ter Master Bio-, kemi-, miljö- & energiteknik 1 1,2,3,5 1,2,3,4 3,4,5 Datateknik, IT & medieteknik 1,2,4 1a,1b,5 Industriell ekonomi 2,3,4 1,4 1a,1b,3,4 1a, 1b, 2, 3,5 Maskinteknik 1,2,3,5,6 1a, 1b,3 1a, 1b,4 Samhällsbyggnad 1,3,4,6 6 Teknisk fysik & elektroteknik 1,5 1,2,3,4,5,6 4 1a, 4

24 Vilka mål brister? Civilingenjör: mål 1
Högskoleingenjör: mål 1,2,3,5,6 (ej mål 4) Kandidat: mål 1,2,4 Magister: 1a,1b,4 Master: 1a,1b, 4

25 Ingenjörsutbildningarna - uppföljning
110 bristande av totalt 364 utbildningar 28 oktober – deadline för åtgärdsredovisning 9 utbildningar har lagt ner (hittills)

26 Framtida utmaningar – nästa utvärdering
Dubbla examen Samverkan med yrkeslivet i de självständiga arbetena Samlad yrkesexamen med etablerade inriktningar


Ladda ner ppt "Uppföljningen vid bristande kvalitet"

Liknande presentationer


Google-annonser