Ladda ner presentationen
Presentation laddar. Vänta.
1
Välkommen på chefsmöte!
TEMA: Förhållningssätten i praktiken
2
Program 8.30-8.45. Inledning. Birgitta Roos
Bikupa/återkoppling förhållningssätten. Örgryte-Härlanda om visionsspel och förhållningssätt. Karin Kärrby. FIKA Park- och naturförvaltningen om sitt värderingsarbete EKEN. Mia Manfredsson. Guldhedens hemtjänst – så gör förhållningssätten skillnad för våra brukare. Madeleine Stenqvist. Gruppövning. Avslutning. Birgitta Roos.
3
Värdebaserat ledarskap
Birgitta Roos 31 december 2018
4
Min resa som ledare i Göteborgs Stad
1970-talet. Byråchef, ej rekryteringsansvar… Kunskapskompetens. MBL -förhandling Ex. Latitudlönesystem Kretschef på förskolebyrå Väst 1 2.”Förarlösa daghem”, självstyrande grupper 2 3 Områdeschef SDF Kortedala, avdelningschef stadskansliet, Stadsdelschef Kärra-Rödbo talet. Måldiskussioner, resultatansvar, samverkan, ledarrollen, ledarskapsidé, personalidé, lokalt och decentraliserat ansvar Social kompetens, Samverkansavtalet, medarbetaransvar Direktör på ADB-kontoret, Förvaltningschef Göteborg Vatten 4 talet. Medborgarinflytande, kunden, öppenhet mot omvärlden, benchlearning, Perspektivkompetens Förvaltningschef kretslopp och vatten, tf stadsdelsdirektör Centrum 5 talet. Värdegrundsarbete. förhållningssätt 31 december 2018 Samverkan / Nätverkan / Möten / Processer / Kvalitet/Förhållningssätt
5
Vad är ledarskap? ”I'm an ordinary person,
I have made serious mistakes, I have serious weaknesses” Nelson Mandela ”The important thing is not to stop questioning” Albert Einstein ”It will take a woman to clean up the problems in the White House” Hillary Clinton ”Det finns mer hunger efter kärlek och upp-skattning, än efter bröd" Moder Teresa ”Jag tror att omfattningen av katastrofen är nog större än vad vi har trott tidigare” Lottie Knutsson (27 dec på morgonen) 31 december 2018
6
Förhållningssätt
7
Varför är det viktigt att jobba med förhållningssätten?
Vi vet vårt uppdrag och vem vi är till för Vi bryr oss Vi arbetar tillsammans Vi tänker nytt Förhållningssätten är en utfästelse gentemot dem vi är till för. Förhållningssätten innebär ett aktivt medarbetarskap och förutsätter ledare som möjliggör detta och som agerar förebild. Förvaltnings- och bolagschefsmöte den 5 februari 2010
8
Vi som arbetar i Göteborgs Stad har ett gemensamt uppdrag, att tillgodose göteborgarnas behov och rättigheter. Våra verksamheter är olika men vi representerar alla samma organisation. För att kunna ge likvärdig service med hög kvalitet till alla som bor, arbetar eller besöker vår stad har vi gemensamma förhållningssätt. Vi ska leverera jämställd och likvärdig service och tjänster till alla som bor i eller besöker staden. Våra fyra förhållningssätt hjälper oss att göra rätt – att ge olika människor lika villkor. Stadens förhållningssätt är ett gemensamt synsätt på hur vi ska arbeta tillsammans. Hur vi agerar när vi möter göteborgarna och varandra bygger förtroende, på ett ögonblick. Det vi gör påverkar här och nu.
9
Bikupa! Diskutera två och två eller tre och tre. Muntlig återkoppling efter cirka 15 min. Vad har varit bra med de förhållningssätt för chefer som Centrum tagit fram? Vilken nytta har vi haft av dem?
10
Örgryte-Härlanda
11
Park- och naturförvaltningen
12
Guldhedens hemtjänst - så gör förhållningssätten skillnad för våra brukare
13
Våra förhållningssätt
Varför är det viktigt? Olika synsätt på kultur
14
Våra förhållningssätt
Metod: Diskussionskarusellen ”Hur tycker du att det ska märkas inom hemtjänsten att vi arbetar tillsammans?”
15
Vi bryr oss Vi ger en bra service och omsorg till den äldre, det innebär att vi alltid frågar ”Är det något mer jag kan göra för dig?”
16
Vi vet vårt uppdrag Vi är här för den äldre, och inte tvärtom
17
Vi tänker nytt Vi är öppna för den äldres intressen, vilket kan innebära nya uppgifter
18
Vi arbetar tillsammans
Är det ett problem i arbetet samarbetar vi inte enbart med kollegor, chef och övriga professioner utan med den äldre. Vi vet att den äldre är expert på sitt liv och har oftast den bästa lösningen på en situation.
19
Lärdomar och reflektioner
Leva som man lär Uppmuntra de som ”hänger på” Strategiskt och bli naturligt Kopplingen till våra mål Ständig process ”Z” Hålla iiiiiiiiiiiiiiii
20
Nästa steg Var befinner vi oss? Handlingsplan
Strategi/planering för att hålla iiiiiiiiii Uppmuntra
21
Följarens roll och betydelse
22
Gruppövning: Hur går vi vidare?
Instruktioner: Tre frågor att diskutera. Någon antecknar. Skriv i punktform på blädderblocksbladet med frågans nummer på. Efter 10 min – byt bord och kompisar. Låt bladen ligga kvar på bordet!
23
1. Förhållningssätten ska leda till ett bättre bemötande och bättre kvalitet i mötet med brukarna/kunderna. Vad krävs av dig som chef för att du ska kunna aktivera förhållningssätten hos dina medarbetare? Det egna tankesättet, beteendet, värderingarna.
24
2. Vad behöver du som chef för stöd för att kunna aktivera förhållningssätten hos dina medarbetare?
25
3. Hur följer vi bäst upp att förhållningssätten efterlevs och gör skillnad för brukaren/kunden?
26
Hur går vi vidare? Strategi/vägval Process
Metoder/tillvägagångssätt/material Aktiviteter Uppföljning
Liknande presentationer
© 2024 SlidePlayer.se Inc.
All rights reserved.