Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

”Walk the Talk” Mottagning och lossning av bulktransporter

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "”Walk the Talk” Mottagning och lossning av bulktransporter"— Presentationens avskrift:

1 ”Walk the Talk” Mottagning och lossning av bulktransporter
ISOPA PRODUCT STEWARDSHIP PROGRAMMES ”Walk the Talk” Mottagning och lossning av bulktransporter BILD Följande bilder gäller både MDI och TDI som transporteras i bulk. Omarbetning 2015

2 Kundens ansvar Lastbilen anländer Kemikalierna lossas
Lastbilen lämnar anläggningen Bearbetning Underhåll Lagerhållning av produkter Avfall BILD Lastbilschaufförer är anläggningens ansvar från ögonblicket de anländer tills de lämnar anläggningen.

3 Mottagning av kemikalier
Alla förare som kommer till en anläggning (särskilt första gången) behöver få följande: Information om krav för tillgång till anläggningen. Kännedom om säkerhetsföreskrifter, nödsituationsutrustning och anläggningens situationsplan. OBS! Det kan hända att förare inte talar det lokala språket! Hjälp, som regel av en erfaren operatör från anläggningen, fram till avfärd. Tillgång till all nödvändig personlig skyddsutrustning samt nödsituationsutrustning före lossningen. När föraren lämnar fordonet skall föreskriven personlig skyddsutrustning användas. Enligt nuvarande lagstiftning kan fabrikens – eller anläggningens – chef hållas ansvarig för förarens personliga säkerhet samt skador på miljö BILD Alla förare som kommer till en anläggning (särskilt första gången) Så snart föraren anmäler sin ankomst bör han uppmärksammas på anläggningens säkerhetsrutiner, särskilt vägar och larm, och var på anläggningen han ska anmäla sig för att få assistans under lossningen. Föraren bör få säkerhets- och nödustrustning förevisad för sig. Detta kan omfatta specifika krav enligt lokala bestämmelser. Bulkkemikalier Då det är tillämpligt har föraren ansvaret för anslutningen till sin tankbil eller tankcontainer, medan anläggningens operatör har ansvaret för anslutningen till lagringstanken. Förpackade kemikalier (dvs. fat/IBC) Som allmän regel bör föraren ge fri tillgång till fordonet så att gaffeltruckens förare kan lossa de förpackade kemikalierna på ett säkert sätt.

4 Kriterier för lossningsutrustning
Lossning av TDI/MDI kan potentiellt vara farlig. De potentiella farorna med TDI och MDI bör tas i beaktande, och det är viktigt att lossningsutrustningen: är lämpligt placerad är korrekt utformad och byggd används och underhålls korrekt kontrolleras regelbundet avseende underhåll enligt fastställd standard BILD

5 Lossningsmetod MDI/TDI lossas helst med kundens pump och ångreturledning samt med slangar som kunden äger och som är avsedda för ändamålet. 5

6 Stöd från ISOPA (www. isopa
Stöd från ISOPA ( Följande alternativ finns tillgängliga: ► För den som använder kemikalier Riktlinjer för säker lastning/lossning/transport/ lagring av MDI och TDI i bulk Utformning och hantering av IBC-behållare Riktlinjer för säker lastning/lossning/transport/ lagring av MDI och TDI i fat eller IBC Utvärdering av lossning och lagerhållning av MDI och TDI (för bulkleveranser) som görs av av utbildade personer. ► För leverantörer av logistiktjänster Certifierad ISOPA-förarutbildning BILD Riktlinjer: Du hittar riktlinjerna på ISOPA:s webbplats: ==> Product Stewardship logistics ==> guidelines Utvärdering av lagerhållning: ISOPA:s utvärderingsschema hjälper den som använder diisocyanater att utvärdera sina bulklossningsanläggningar. Schemat fokuserar på bulkspecifika tekniska säkerhetsstandarder. Utvärderingarna görs av ISOPA:s utvärderingsexperter. Förarutbildning: Du hittar förarutbildningspaketet på ISOPA:s webbplats: ==>Product Stewardship == > logistics ==> driver training for carriers Paketet finns tillgängligt på många språk.

7 Stöd från Cefic Följande alternativ finns tillgängliga:
► Transperanto ”Översättningshjälp” för att underlätta kommunikationen mellan förare och anläggningens personal Tillgängligt via ► För leverantörer av logistiktjänster SQAS-utvärderingsscheman för t.ex. transporttjänster och tåg Tillgängligt via Riktlinjer om bästa praxis för säker (av-)lastning av vägtransportfordon Tillgängligt via BILD Termen ”transperanto” kan härledas från orden transport, transparens och esperanto. Transperanto har utvecklats av Cefic (European Chemical Industry Council) i samarbete med ECTA European Chemical Transport Association. Transperanto är ett verktyg som innehåller viktiga säkerhetsrelaterade ord och fraser, översatta till 26 europeiska språk. Transperanto fokuserar på kommunikation mellan förare och anläggningspersonal. SQAS (Safety & Quality Assessment System) är ett system som utvärderar kvalitet, säkerhet och miljöaspekter för leverantörer av logistiktjänster och kemikaliedistributörer på ett enhetligt sätt genom en standardiserad utvärdering som görs av oberoende utvärderare med hjälp av ett standardformulär. En SQAS-utvärdering leder inte till ett certifikat, men erbjuder en detaljerad faktarapport som varje kemikalieföretag behöver utvärdera enligt sina egna krav. Beteendebaserad säkerhet (BBS) Riktlinjer om bästa praxis för säker (av-)lastning av vägtransportfordon Dessa Cefic-/ECTA-/FECC-riktlinjer innehåller bästa praxis angående säkerhetsaspekter kring lastning och avlastning av vägtransportfordon, från ett tekniskt, beteendemässigt och organisatoriskt perspektiv. Riktlinjer för utbildning av förare och säker körning av vägtransportfordon Syftet med dessa riktlinjer är att ge en översikt över olika förfaranden och metoder som kan resultera i att vägtransportföretags säkerhetsnivå förbättras genom tillämpning av BBS, samtidigt som man uppfyller kraven i EG-direktiv 2003/59/EG om utbildning av förare.

8 Friskrivning ISOPA och dess medlemmar gör sitt yttersta för att tillhandahålla korrekt och tillförlitlig information, helt i god tro och med grundval av den bästa informationen som för närvarande finns tillgänglig. Användare som förlitar sig på information gör dock så på egen risk. Vi ger inga utfästelser eller garantier avseende informationens fullständighet, korrekthet eller tillförlitlighet, och varken ISOPA eller något företag som deltar i ISOPA åtar sig något ansvar för skador av något som helst slag som uppstår till följd av att man använder sig av eller förlitar sig på informationen. BILD Friskrivning


Ladda ner ppt "”Walk the Talk” Mottagning och lossning av bulktransporter"

Liknande presentationer


Google-annonser