Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Kommunikationsprocesser

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Kommunikationsprocesser"— Presentationens avskrift:

1 Kommunikationsprocesser
MLH Kommunikationsprocesser Leif Hamnäs Robert Bosch MLH Logistics Kuehne + Nagel MLH Consulting

2 Kommunikationsprocesser
MLH Kommunikationsprocesser Schema kommunikationsprocesser HT 2017.doc

3 Kommunikationsprocesser
Ordet kommer från latin ”Communicare” Betyder att göra något gemensamt, det vill säga skapa en gemensam förståelse eller helt enkelt bli överens. När vi överför fakta påverkar vi även människors känslor och attityder.

4 Kommunikationsprocesser
Målgrupp Kanal Sändare Budskap Kanal Mottagare Kanal Återkoppling

5 Kommunikationsprocesser
MLH Kommunikationsprocesser Kundservice/kundrelationer/ett kundorienterat synsätt Kursmål Att få god kännedom om kommunikationen i ett företag Att förstå samspelet/kommunikationen mellan kund och företag

6 Kommunikationsprocesser Organisation/Ledning
Ägare Styrelse VD

7 Kommunikationsprocesser Organisation/Ledning
Vision Styrelse Mål VD Strategi Ledningsgrupp

8 Kommunikationsprocesser Organisation/Ledning
MLH Kommunikationsprocesser Organisation/Ledning VD Ekonomi Marknad Inköp HR Produktion

9 Kommunikationsprocesser
MLH Kommunikationsprocesser Organisation/Ledning Linjeorganisation Fördelar ansvar och rapportering till olika funktionella enheter En hierarkisk ordning som styrs av klara regler Kan hämma medarbetarnas egna initiativförmåga

10 Kommunikationsprocesser
MLH Kommunikationsprocesser Organisation/Ledning Matrisorganisation

11 Kommunikationsprocesser
MLH Kommunikationsprocesser Organisation/Ledning Matrisorganisation Fördelar och styrkor Balanserar behovet av lokalt fokus och globalt tänkande Kan öka kommunikationen och problemlösningen i organisationen Kan öka medarbetares motivation då de känner sig mer involverade i verksamheten

12 Kommunikationsprocesser
MLH Kommunikationsprocesser Organisation/Ledning Matrisorganisation Risker och svagheter Det tar 3-5 år att få den inarbetad och fungerande Risk för spänning mellan funktionella och administrativa chefer då de ser på verksamheten från olika perspektiv Trögare beslutsprocess p.g.a. flera inblandade chefer Varje anställd har flera chefer. Kan leda till motstridiga besked

13 Kommunikationsprocesser
MLH Kommunikationsprocesser Organisation/Ledning VD Ansvar Vision Mål Strategi Uppföljning

14 Kommunikationsprocesser
MLH Kommunikationsprocesser Organisation/Ledning Ekonomi Ansvar Budget Likviditetsplanering Uppföljning av mål (controller) Leverantörsreskontra Kundreskontra Årsboklslut

15 Kommunikationsprocesser
MLH Kommunikationsprocesser Organisation/Ledning Marknad Ansvar Marknadsföring Försäljning Innovation/nya marknader CRM (customer relation management)

16 Kommunikationsprocesser
MLH Kommunikationsprocesser Organisation/Ledning HR Ansvar Löner Rekrytering Utbildning Arbetsmarknadslagstiftning

17 Kommunikationsprocesser Organisation
MLH Kommunikationsprocesser Organisation Ansvarar för processerna Ansvarar för kvalitet Produktion Transportledare Transportledare Transportledare Operativ kontakt

18 Kommunikationsprocesser
MLH Kommunikationsprocesser Organisation/Ledning Produktion Ansvar Processer Kvalitet

19 Kommunikationsprocesser
MLH Kommunikationsprocesser Organisation/Ledning Transportledare Kundkontakt Service Underhåll Kvalitet Utveckling

20 Kommunikationsprocesser
MLH Kommunikationsprocesser Organisation/Ledning Sammanfattning Strategisk (långsiktig) Kommunikation Taktisk (kortsiktig) Kommunikation Operativ

21 Kommunikationsprocesser
MLH Kommunikationsprocesser Kundservice/kundrelationer/ett kundorienterat synsätt Grupparbete 1 - Diskutera och föreslå en vision för ett valfritt företag

22 Kommunikationsprocesser
MLH Kommunikationsprocesser Kundservice/kundrelationer/ett kundorienterat synsätt Grupparbete 1 - Exempel: Vision Företaget ska bli topp 3 inom sin bransch Företaget ska ha den bästa servicen inom sin bransch

23 Kommunikationsprocesser
MLH Kommunikationsprocesser Kundservice/kundrelationer/ett kundorienterat synsätt Förfrågan Behov Offert Samarbete Partnerskap Avtal

24 Kommunikationsprocesser
MLH Kommunikationsprocesser Kundservice/kundrelationer/ett kundorienterat synsätt ”Företagsledningens engagemang” 3.Arbeta ständigt med förbätt- ringar 4. Arbeta med processer Sätt kunden i centrum 5. Låt alla vara delaktiga 2. Basera beslut på fakta 6. Skapa helhetsbild

25 Kommunikationsprocesser
MLH Kommunikationsprocesser Sätt kunden i centrum Kunden Behov Uppfyllelse

26 Kommunikationsprocesser
MLH Kommunikationsprocesser Kundservice/kundrelationer/ett kundorienterat synsätt Omvärlds- förändring Revision Basera beslut på fakta Intern upp- följning Kundmöte

27 Kommunikationsprocesser
MLH Kommunikationsprocesser Kundservice/kundrelationer/ett kundorienterat synsätt Omvärlds- förändringar Kund- kontakter Arbeta ständigt med förbättringar Interna analyser Utveckling ”redesign”

28 Kommunikationsprocesser
MLH Kommunikationsprocesser Kundservice/kundrelationer/ett kundorienterat synsätt Arbeta med processer Kontr. Kapac. Kapac. Tillg? Boka Tag emot förfrågan Skicka Bekräft. Slut J N Föreslå Alt. Kund Accept? J N

29 Kommunikationsprocesser
MLH Kommunikationsprocesser Kundservice/kundrelationer/ett kundorienterat synsätt Delegera ansvar Förstå vilket värde som skapas Låt alla vara delaktiga Skapa för- ståelse för processerna Delge alla kritik

30 Kommunikationsprocesser
MLH Kommunikationsprocesser Kundservice/kundrelationer/ett kundorienterat synsätt Skapa en helhets- bild Utbildning Information

31 Kommunikationsprocesser
Kundservice/kundrelationer/ett kundorienterat synsätt Följer upp Tar fram strategier Företagsledningens engagemang Sätter mål Vision

32 Kommunikationsprocesser
MLH Kommunikationsprocesser Kundservice/kundrelationer/ett kundorienterat synsätt Grupparbete 2 - Diskutera följande frågor: hur sätter man kunden i centrum hur tar man reda på kundens behov hur mäter man hur väl kundens behov uppfylls hur får man alla delaktiga

33 Kommunikationsprocesser
MLH Kommunikationsprocesser Kundservice/kundrelationer/ett kundorienterat synsätt Grupparbete 2 - Exempel: hur sätter man kunden i centrum kundens behov får styra verksamheten alla känner till kundens behov alla får löpande information

34 Kommunikationsprocesser
MLH Kommunikationsprocesser Kundservice/kundrelationer/ett kundorienterat synsätt Grupparbete 2 - Exempel: hur tar man reda på kundens behov offertförfrågan löpande uppföljningsmöten enkäter

35 Kommunikationsprocesser
MLH Kommunikationsprocesser Kundservice/kundrelationer/ett kundorienterat synsätt Grupparbete 2 - Exempel: hur mäter man hur väl kundens behov uppfylls KPI (key performance indicator) löpande uppföljningsmöten enkäter

36 Kommunikationsprocesser
MLH Kommunikationsprocesser Kundservice/kundrelationer/ett kundorienterat synsätt Grupparbete 2 - Exempel: hur får man alla delaktiga kunskap om värdet man skapar kunskap om att man betyder något belöning

37 Kommunikationsprocesser
MLH Kommunikationsprocesser Kundservice/kundrelationer/ett kundorienterat synsätt KPI > 95 % > 95 > 98 % > 98 % Penalty/straffavgift Förbättring Bonus/belöning

38 Kommunikationsprocesser
MLH Kommunikationsprocesser Kundservice/kundrelationer/ett kundorienterat synsätt Grupparbete 3 - Diskutera KPI och sätt mått för ett transport/speditionsföretag

39 Kommunikationsprocesser
MLH Kommunikationsprocesser Kundservice/kundrelationer/ett kundorienterat synsätt Grupparbete 3 - Diskutera KPI och sätt mått Exempel: upphämtning i rätt tid leverans i rätt tid rätt innehåll rätt dokument transportskador


Ladda ner ppt "Kommunikationsprocesser"

Liknande presentationer


Google-annonser