Ladda ner presentationen
Presentation laddar. Vänta.
1
Universitet- och högskolerådet
Cecilia George Universitet- och högskolerådet European Area of Recognition (EAR) Manual – en guide till goda exempel i arbetet med erkännande och bedömning av utländsk utbildning vid universitet och högskolor
3
Avdelningen för bedömning av utländsk utbildning
Bedömer utländska Gymnasieutbildningar Eftergymnasiala yrkesutbildningar Högskoleutbildningar Enheten för bedömning av utländsk akademisk utbildning (ENIC-NARIC Sverige) Bedömer utbildning som avslutats med examen eller motsvarande, utfärdade av erkända lärosäten, som tillhör sektorn för högre utbildning i utbildningslandet Bedömningen leder till ett utlåtande där den utländska utbildningen beskrivs motsvara närmast jämförbara svenska examen I utlåtandet beskrivs även utbildningens innehåll och syfte Julieta. Antal ärenden gy, aka var per år. Yrkes lite färre. 2012 utfärdades >4000 utlåtanden över utländsk högskoleutbildning. Länder beror mycket på flyktingströmmar: nu Syrien
4
Samt två följebrev: till sökande med utbildningsanpassat innehåll till arbetsgivare med beskrivning av metodik och syfte
5
EAR-m tiken. En sammanfattning och tillämpning av Lissabonkonventionens och dess stödtexters beskrivning av hur bedömning av utländsk utbildning kan gå till i praktiken vid universitet och högskolor. EAR-manualen – en guide till U&H med goda exempel för arbetet med erkännande och bedömning av utländsk utbildning Tidgare ENIC-Naric manual >>
6
Bakgrund: Enic-Naric www.enic-naric.net Erkännandefrågor – inget nytt
Naric-kontoren inrättades av Europarådet (Council of Europe) (1984) för att underlätta erkännande av utb. mellan medlemsstaterna Enic nätverket grundades 1994 av Europarådet + Unesco, och uppgifterna för kontoren beskrivs i LRC (1999) Kontoren ska underlätta erkännande och rörlighet mellan länderna genom att ge information om om erkännandeprocessen i landet Landets utbildningssystem Information om utlandsstudier och mobilitet Högskoleverkets avdelning för bedömning av utländsk utbildning fick uppgiften att vara Sveriges Enic-Naric kontor 1995.
7
Bakgrund: Lissabonkonventionen
Information och stödtexter på Lissabonkonventionen är det enda juridiskt bindande ramverket för erkännande av utländsk utb. både för akademiskt syfte och yrkesmässigt syfte. Undertecknades 1997 och trädde i kraft stater har ratificerat konventionen; senast Tadjikistan och San Marino. Sverige undertecknade konventionen 1997, och den ratificerades (beslutades) i riksdagen 2001, och finns sedan dess inskriven i Högskoleförordningen. Kärnan i konventionen är att den enskilde i ett land ska kunna få möjlighet till rättvist erkännande av sina utbildningsmeriter i ett annan land, om inte den mottagande institutionen kan visa på att det finns väsentliga skillnader i utbildningarna.
8
Bakgrund: Bolognaprocessen
Bakgrund: Bolognaprocessen Bolognaprocessen inleddes (1999) med målet att utveckla det europeiska utbildningsområdet European HE Area (EHEA) till ett attraktivt val för studenter och forskare från hela världen. Ett delmål i detta är att harmonisera utbildningssystemen mellan länderna och göra dem jämförbara i examensstruktur och kvalitet och på så sätt kunna öka rörligheten mellan länder. Med andra ord är erkännande är ett centralt begrepp i Bolognaprocessen, just för att studenter ska kunna flytta lättare inom European HE Area. Utbildningsministrarna från länderna som deltar i processen träffas med ett par års mellanrum. Senaste mötet var i Bukarest i april i år, och erkännandefrågor diskuterades ingående. Ett problem inom EHEA har varit att erkännandeprocessen är så olika i olika länder, vilket gör att det är svårt för en student att vara säker på hur ett lands examina erkänns i ett annat land. Ministermötets budskap var att Enic-Narickontoren ska informera om EAR, så att manualen används i det dagliga arbetet med erkännande.
9
European Area of Recognition Manual EAR-manualen
Den enda europeiska manualen för arbete med akademiskt erkännande av utländsk utbildning Syfte: underlätta akademisk rörlighet mellan länder Bygger på gemensamma överenskommelser av ”best practise” och framtagna exempel Kunskapsbank Stöd till beslutsfattare i erkännandefrågor Syftet med EAR är alltså att försöka göra processen för erkännande mer enhetlig mellan de U/H i EHEA. Tillträde till studier ofta mycket olika process, p ga universitetens oberoende. Tagits fram av en arbetsgrupp Narickontor, NL projektledare + universitetsrepresentanter. 2 enkäter har skickats ut, över 450 svar. Manualen är en sammanfattning av de skrifter och beskrivningar om bästa tillämpning och tolkning av LRC som finns publicerade, med särskilt fokus på akademiskt erkännande, antagning och tillgodoräknande av utlandsstudier.
10
Manualens struktur Del 1, Introduktion: Lissabonkonventionen, erkännandets syfte, olika typer av utbildningssystem, ”The five elements of a qualification” (nivå, omfattning, kvalitet, syfte, lärandemål) Del 2, Bedömningsprocessen: Detaljerad beskrivning av best practice i olika moment av erkännandeprocessen Del 3: Organisation av erkännande/bedömningsarbetet vid en högskola: Processer och praktiska exempel Del 4, Information: Internetkällor, Diploma Supplement, Kvalifikationsramverk Del 5, Särskilda fall: Kvalifikationer för tillträde; Examina utfärdade efter validering av arbetslivserfarenhet; Dubbla och gemensamma examina; Bedömning utan dokumentation; Språktester, Del 6, Tillgodoräknande av studiemeriter efter utbytesstudier: Credit mobility Ordlista och källförteckning
11
Informationsupplägg per kapitel
Sammanfattning + flödesschema Beskrivning av ämnet Rekommendationer för arbetsgång Exempel ”ur verkligheten” Källhänvsningar + relevanta paragrafer i LRC & tillämpn. texter
12
Tack för uppmärksamheten!
Frågor? Cecilia George UHR – Avdelningen för bedömning av utländsk utbildning Enheten för Akademisk utbildning/ENIC-NARIC Sverige E-post: Tel: Tack för uppmärksamheten!
Liknande presentationer
© 2024 SlidePlayer.se Inc.
All rights reserved.