Ladda ner presentationen
Presentation laddar. Vänta.
1
Buller
2
Buller Tre alternativ Nulägesalternativ (år 2013)
Utredningsalternativ (år 2030) Nollalternativ (år 2030)
4
Buller Resultat Ekvivalent
Bullersituationen blir i stort sätt oförändrad eller bättre för samtliga fastigheter jämfört med nollalternativ. Maximal Ökning av maximal ljudnivå på grund av en extra bussfil beräknas bli högst 1 dBA för två fastigheter. För övriga fastigheter blir situationern oförändrad eller förbättrad.
5
Vibrationer Inga beräkningar Mätningar på vissa utvalda hus.
6
Vibrationer
7
Vibrationer Utförande
Följande grund har använts vid selekteringen av byggnader som vibrationsmätts. Byggnaden skall inte vara grundlagd på eller i fast berg. Byggnaderna skall ha en någorlunda jämn geografisk spridning över vägsträckan som skall byggas om. Givarplacering För mätning av ovägd vibrationshastighet monterades en vertikal hastighetsgivare på fastighetens sockel i fasad mot Hjuviksvägen. Mätperiod Mätningar under en dryg månad
8
Vibrationer Enligt Byggforskningsrådets rapport T43:1982 har samtliga uppmätta fastigheter vibrationsamplituder i sockeln som med marginal underskrider den nivå där skador i byggnader uppkommer, enligt den bedömning som gjorts i byggforskningsrådet rapport T43:1982. Av mätresultaten kan vi konstaterat två registreringar med nivåer över 0,4 mm/s rms. Dessa är troligen genererade av lastbilar eller bussar som kör på eller över rondellkanten. En översyn av rondellkanterna bör utföras i samband med vägombyggnaden och i de fall gummispår på kanterna finns bör man överväga en mjuk övergång till rondellen vilket bör eliminera risken för fortsatta överskridanden. Övriga uppmätta fastigheter har komfortnivåer under 0,4 mm/s rms.
9
Detaljerad riskbedömning för vägplan
Riskutredning för farligt gods Väg 155 Öckeröleden Trafikverket Marcus Knutsmark, WSP Brand & Risk
10
Bakgrund Krav på riskhantering längs rekommenderade vägar för transport av farligt gods ställs i bl.a. Plan- och Bygglagen FÖP Göteborg Olika bebyggelse på specifika avstånd Länsstyrelsernas riskpolicy Riskbedömning inom 150 m
11
Metod Metod för riskvärdering och valda kriterier Tre alternativ
Individ- och samhällsrisk Tre alternativ Nulägesalternativ (år 2013) Nollalternativ (år 2030) Utredningsalternativ (år 2030)
12
Resultat Risknivån för nuläges-, noll-, och utredningsalternativet är generellt i undre delen av ALARP-området fram till cirka m. Vid släntproblematik erhålls en acceptabel risknivå cirka 100 m från vägkanten Vägbreddningen medför en marginell påverkan på risknivån då avståndet till väg blir kortare Enligt definitonen av ALARP-området ska alla rimliga riskreducerande åtgärder vidtas
13
Riskreducerande åtgärder
Föreslagna åtgärder syftar till att förhindra avåkning från vägen samt att en eventuell pölutbredning inte sprider sig från vägbanan x Avståndet x bedöms maximalt bli cirka 100 m.
14
Riskreducerande åtgärder
Föreslagna riskreducerande åtgärder: Nya vägräcken/murar Nya alternativt förstärkta bullerskärmar Ny vall och dike Om åtgärderna vidtas kommer risknivån generellt att nå en acceptabel nivå bortom cirka 30 m Bebyggelse inom 30 m kommer att ha en likvärdig risknivå som tidigare Med åtgärderna blir risknivån lägre för utredningsalternativet bortom cirka 30 m från vägen jämfört med nuläges- och nollalternativet
Liknande presentationer
© 2024 SlidePlayer.se Inc.
All rights reserved.