Ladda ner presentationen
Presentation laddar. Vänta.
1
Hälsingerådet 15 augusti 2018 Hans-Olov Åström
2
E4 Gävle – Sundsvall Trafikverkets inriktning
Trafiksäkerhet Mittseparering av kvarvarande sträcka Kongberget – Gnarp Nationell plan Trafiksäkerhetsbrister på övriga sträckor, ex vis sidoområden, korsningar Kapacitetsbrist Gävle-Söderhamn Utredning beställd
3
9 000 (öster om Torsboda till Härnösand)
12 000 (relativt jämna flöden i normalfallen. Lägre kapacitet vid stora trafikmängder). 9 000 (öster om Torsboda till Härnösand) 20 000 (centralt, annars ) 13 000 (jämna flöden i normalfall, känslig nod med E16 = Ådt 30 000). 8 000 (jämnt flöde från Välsta till länsgräns) 14 000 (bra funktion med 2 + 2) 10 000 (jämna flöden genom Hudiksvalls kommun) 73 000 (Periodvis betydande trafikpåverkan) 26 000 (jämförelsetal utanför Region Mitt). 9 000 (jämna värden mellan Tönnebro till Ångersjön. Minskning pga. avlastning mot väg 83) Trafikbeskrivning (ÅDT) E4 Stockholm-Härnösand
4
Medfinansiering, grundutförande och tillägg
E4, Kongberget-Gnarp Medfinansiering, grundutförande och tillägg
5
Allmänt om medfinansiering
6
Särskilt om medfinansiering avseende namngivna objekt
7
Medfinansiering Begreppet medfinansiering avser endast bidrag till den statliga infrastrukturen. Huvudregeln är att statens transportinfrastruktur finansieras med anslagsmedel. Tillägg eller förändringar ska som huvudregel finansieras av den part som tagit initiativ detta. Den slutliga finansieringslösningen kan vara ett resultat av en förhandling, där graden medfinansiering bör vara i relation till medfinansiärens nytta av investeringen. Motivering av finansiering - i möjligaste mån ska medfinansiärens nyttor definieras – exv. att åtgärd gör det mer attraktivt att bo.
8
Grundutförande Grundutförande är den trafikala lösning som Trafikverket föreslår för att lösa aktuell trafiksituation utan kommunens önskan om tillägg. Vad som är grundutförande utgår från det statliga ansvaret, men blir en bedömning från fall till fall eftersom varje objekt är unikt. Avgränsning av grundutförande ska baseras på en bedömning av vilken omfattning av åtgärderna som är motiverade utifrån statens intresse. Medfinansiering av grundutförande ska särskilt motiveras. - Fördelning av kostnader ska ske utifrån nationell, regional och lokal nytta – detta innebär att annan part kan bära kostnader för anläggningar/utrustning även i grundutförande – gäller kostnader för investering, drift, underhåll och reinvestering.
9
Tillägg Tillägg vid medfinansiering utgör de förbättringar/anpassningar som annan part föreslår för att lösa trafiksituationen utöver det som ingår i statens ansvar. Exemplet E4, Kongberget-Gnarp enligt dagens riktlinjer: - Trafikverkets förslag till trafikal lösning är en mötesseparerad trefältsväg (2+1). Kommunen inkommer med önskemål om en fyrfältsväg (2+2). Om staten väljer att finansiera någon del av ett tillägg ska detta särskilt motiveras – se vidare nästa sida…
10
Tillägg forts.. Anm. Finansiering från nationell plan (NTP) respektive regional plan (LTP) utgör båda Trafikverkets anslagsfinansiering. Om resultatet av förhandlingen blir medfinansiering från extern part (för del av tillägg) och samfinansiering mellan NTP (för grundutförande) och LTP (för del av tillägg), är det per definition Trafikverket (och inte regionförbundet) som finansierar del av tillägget och en utökning av beställningsbemyndigandet behövs – särskilt om det handlar om en betydande tilläggsfinansiering.
11
Kostnadsjämförelse alternativ enligt VGU
A3+B+C+D 2+1, 14 m MML kalkyl Mkr 2+2, 16,3 m MML kalkyl Mkr 2+2, 21,5 m Motorväg kalkyl Mkr Byggherre Adm/utredning projektering 200 220 250 Anläggning Mark och fastighet 40 50 Miljö Väganläggning 600 640 720 Bro 400 460 590 Arkeologi 30 Överlämnande 20 Osäkerheter 130 150 180 Total Totalkostnad 1460 1610 1900 Diff mot 2+1, 14 m 440
Liknande presentationer
© 2024 SlidePlayer.se Inc.
All rights reserved.